• Svar på tråden Hjälp med Ugnspannkaka!
  • tildabelle

kan jag få någons recept på ugnapannkaka, är missnöjd med den vi använder :P

• Lipan

Ta minst två ägg mer än vad det står i i recpetet. Sen delar du gulor/vitor på alla ägg. Gulorna tar du i smeten medan du vispar vitorna till ett hårt skum som du sen vänder ner i smeten. Hjälper här hemma iaf.

• kickan82

här kommer ett bra recept

5 ägg
    1liter mjölk
    5 dl vetemjöl
    2 tsk salt
    2 tsk bakpulver

Vispa samman ägg och hälften av mjölken med mjölet blandat med salt och bakpulver. Tillsätt sedan resten av mjölken och häll sedan smeten i en långpanna, gärna med ett evighetssmörpapper i så släpper pannkakan lätt.
    Har man varmluftsugn så sätt gärna på den en stund på slutet av gräddningstiden så blir den hög och fin.

Häll i bacon eller bär i botten på långpannan om du vill ha med smak.

Sätt in i ugn 225 grader i 20-25 minuter.,

• SailorGirl

Har inget...gör alltid på känn. Samma som till pannkakor, men eftersom jag gillar tunna pannkakor och smeten till dem är ganska tunn, så minskar jag lite på mjölken till ugnspannkaka.

Om jag höftar...

1 ägg per person
    2 dl mjölk per person
    1 dl mjöl per person
    salt
    (kardemumma)

Vispa äggen, blanda med 1/4 av mjölken och rör ner mjölet lite i taget tills alla klumpar är borta. Spä med resten av mjölken och krydda.

225 grader i ugnen i ca 25 minuter. Smeten ska nå ca 3-4 cm upp i formen och bli lite lägre än dubbla smethöjden

• SailorGirl

Bakpulver är lite fusk. Men högt blir det Man kan även låta smeten stå till sig en halvtimme i kylen så mjölet sväller lite.

• SailorGirl

Använder alltid smord glasform, förresten, för då ser man genom formen när pannkakan släppt från kanten och därmed är klar.

• Lillan8212

Jag gör alltid dubbel eller 1 ½ sats när det blir (fläsk)pannkaka till middag här hemma.. använder samma recept som till tunna pannkakor.

4 ägg
    3dl mjöl
    8dl mjölk, gärna standrard
    lite salt

Rör ihop mjöl o salt.
    Tillsätt hälften av mjölken o blanda till en smet, häll i resten av mjölen.
    Tillsätt sedan ett ägg i taget o vispa emellan.

Lycka till!
    kram

Svar på tråden Hjälp med Ugnspannkaka!