• Emerun

Fråga till dig som konstaterat att du har brutit tå

eller fått spricka i stortån, vad gjorde läkaren/sjukvården åt det?
    Misstänker den ena eller andra och undrar om det är lönt att åka till sjukhuset eller inte?

• Svar på tråden Fråga till dig som konstaterat att du har brutit tå
  • arkeologitjejen

Jag bröt lilltån för ett par år sedan, den blev svart och svullen och de konstaterade bara genom att känna på den att den var helt av, men gjorde ingenting. Det läkte på några månader.

Linnea 080310 & BF 100930
  • kitiara

Sonen fick en spricka i lilltån i somras och det gjordes det ingenting med. Inte ens en röntgen då det inte ansågs nödvändigt då de ändå inte gör något med tån. Läkaren sa att det borde vara en spricka för tån var så svullen och missfärgad.

Jag vet inte om de gör mer när det gäller stortån, men ring sjukvårdsupplysningen och fråga annars innan du åker till sjukhuset.

• arkeologitjejen

Kan ju alltid gå till vårdcentralen, de skickar en ju vidare om det behövs så åker man inte i onödan till akuten.

Linnea 080310 & BF 100930
  • Emerun

Ringde sjukvårdsupplysningen och de tyckte att jag skulle beställa en akuttid men det känns onödigt om de ändå inte gör något åt det, stortån är blå och svullen men jag kan ju gå, även om det gör ont och jag haltar.
    Hmm!

• sirisdotter

Tappade en tjock-tv på höger stortå för länge sedan.  Fick veta att den var bruten.  Sjukvården gjorde ingenting mer.  Och den läkte nog ganska snabbt - har aldrig haft besvär av den på 40 -45 år efter det.  Ny nagel växte ut t o m.

• Emerun
    sirisdotter skrev 2010-05-26 15:33:01 följande:
    Tappade en tjock-tv på höger stortå för länge sedan.  Fick veta att den var bruten.  Sjukvården gjorde ingenting mer.  Och den läkte nog ganska snabbt - har aldrig haft besvär av den på 40 -45 år efter det.  Ny nagel växte ut t o m.
    Tack för svar, avvaktar, blir det värre får man kanske åka in men just nu struntar jag i det
  • MaryLi

Maken fick en spricka i tån för ett par månader sedan. Den blev blå och gjorde ont i ett par dagar, men det har läkt fint. Tror inte dem gör något alls om den inte är helt sne, då drar dem den rätt. Så länge man kan gå på den är det ingen fara, det ska inte bli värre av att man går på foten. Kan dock vara skönt att ta en värktablett till natten, så att man får sova. Och så kan man lägga foten högt.

Svar på tråden Fråga till dig som konstaterat att du har brutit tå