• KimKatt

Tycker du att det är viktigt att flera adopterade barn inom en familj kommer från samma världsdel?

Jag har funderat en del på hur andra tänker kring adoption av barn från olika världsdelar. Dvs att det i familjen finns ett barn född i Korea och ex ett andra barn som är fött i Indien eller i ett afrikanskt land. Hur viktigt anser du det vara?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att det är viktigt att flera adopterade barn inom en familj kommer från samma världsdel?
  • Namaste72

Jag tycker inte det spelar någon roll. Nu kommer det nog bli Kina eller Indien för vår del om/när det blir dags för syskon, men det är mer av en bekvämlighet från vår sida. Indien vet vi hur det funkar och Kina har jag alltid velat ha en relation till.

För barnets skull kan det kanske ha betydelse att vara från samma land, då har de en gemensam bakgrund men näe egentligen tror jag det är ovidkommande.

{ Mamma till världens finaste dotter }
  • Angla

För oss känns världsdelen jätte viktig. Och egentligen landet också.

Angla - mamma till slut, här & nu
  • KimKatt
    Angla skrev 2010-05-26 12:29:25 följande:
    För oss känns världsdelen jätte viktig. Och egentligen landet också.
    Intressant Angla. Du har inte lust att utveckla ditt svar?
  • Angla

För mig och min man känns det viktigt att våra barn får möjligheten att se sig själv i sitt syskon så väl utseendemässigt som personlighetsmässigt. Att få vara lik någon i familjen. Det känns också viktigt för oss att deras land får samma uppmärksamhet ifrån omgivningen och det tror jag det lättast får om de har samma land. Vi tycker det känns lättare att enbart införliva ett land i vår familj för att kunna göra det på djupet. Vad våra barn tycker kan bara framtiden utvisa. Oavsätt så är detta dock ett val som enbart jag och min man kan fatta ... om man ens får chansen att välja.

• KimKatt
    Angla skrev 2010-05-26 13:06:30 följande:
    För mig och min man känns det viktigt att våra barn får möjligheten att se sig själv i sitt syskon så väl utseendemässigt som personlighetsmässigt. Att få vara lik någon i familjen. Det känns också viktigt för oss att deras land får samma uppmärksamhet ifrån omgivningen och det tror jag det lättast får om de har samma land. Vi tycker det känns lättare att enbart införliva ett land i vår familj för att kunna göra det på djupet. Vad våra barn tycker kan bara framtiden utvisa. Oavsätt så är detta dock ett val som enbart jag och min man kan fatta ... om man ens får chansen att välja.
    Tack Angla! Intressant.
  • Angla

Hur tänker du då?

• Mimab

Jag tycker också det är viktigt om det är möjligt att få barn från samma land eller världsdel. Skulle det inte vara möjligt så är ju syskon alltid syskon i alla fall.

Vi känner som så att vi vill kunna visa den kultur dottern kommer ifrån, i den mån vi kan. Vi pratar mycket om Kina, vad de har gjort för uppfinningar, vi äter den maten, firar vissa högtider osv. Allt för att hon ska få förståelse för sitt första land och känna stolthet över det. Det känns som om det är enklare att även syskonet kommer från samma land då vi redan har kunskap om landet och firar en del högtider.

Att då ha ett annat land att lära sig om (vilket i och för sig är intressant) och ha vissa traditioner ifrån så känner vi att det kan bli lite mycket att hålla reda på.

Sedan att barnen kan se likheter med varandra och kanske ha liknande anledning till varför de blev övergivna kan underlätta för dem. Att göra återresor underlättas också när det är i samma land.

Men, skulle vi inte kunna adoptera från Kina igen så skulle vi inte välja att avstå bara för det, självklart skulle vi adoptera syskon från någon annan världsdel i så fall.

• Jennie med ie

Inte viktigt. Visst kan det för många vara en fördel att ha sin bakgrund delvis gemensamt, antingen födelselandet eller världsdelen eller upplevelser av olika slag. Och skulle vi valt fler barn hade vi försökt från samma land som sonen. Men jag vill inte säga att det är _viktigt_ sådär generellt.

• mammamys06

ABSOLUT INTE viktigt! Även om man adopterar från samma land så behöver man inte vara ett dugg lika! Man har ändå adoptionen gemensamt oavsett om man kommer från samma land eller inte! Tror det snarare handlar om föräldrarnas önskan mer än barnens ev framtida önskemål. Jag och min bror är så olika utseendemässigt som man kan bli, trots att vi kommer från samma värsdel. Vi hade inte älskat varandra mer eller mindre eller stått varandra mer eller mindre nära pga att vi ser lika ut utan det har berott på hur vi är som personligheter. Han är min bror punkt slut. Dessutom ser jag det som en fördel att inte komma ifrån samma land. Om båda barnen vill göra en återresa och man kommer från samma land så kanske det ena barnet vet massor om sin bakgrund osv medan syskonet inte vet något. Det kan bli väldigt jobbigt. Om man kommer från olika länder gör man olika resor om/när barnet önskar det och då kan man också anpassa resan efter de förutsättningar som finns för varje barn. Man har ett "eget" land vilket är spännande.

Lycklig tvåbarnsmamma!
  • mammamys06

Men hade vi adopterat barn igen och det gått att adoptera från Vietnam som vår son kommer ifrån hade vi nog försökt adoptera därifrån igen men då utifrån att det är välbekant, man vill som förälder återuppleva det på samma ställe igen och träffa de underbara människorna man lärde känna när vi hämtade sonen igen men ur vårt barns perspektiv nej, det är inte viktigt.

Lycklig tvåbarnsmamma!
Svar på tråden Tycker du att det är viktigt att flera adopterade barn inom en familj kommer från samma världsdel?