• mammi 76

Synfel 3+ brytningsfel och översynt. vad innebär det?

Min äldsta dotter har precis fått glasögon. Hon är sju år och har 3 + översynt och har brytningsfel. Är detta stora synfel? Är detta stora synfel. Finns det ngn chans att det kan förbättras? El har hon fått glasögon för sent?

• Svar på tråden Synfel 3+ brytningsfel och översynt. vad innebär det?
  • GulTussilago

+3 är inte speciellt mycket, men det är så att hon behöver glasögon.

Min 2-årige son har +3,25 och provar jag hans glasögon ser jag suddigt, så jag antar att han ser ganska suddigt utan dem (men ögonen kan ju ackomodera så han ser kanske ganska bra utan dem ändå, men med dem på kan ögonen slappna av)

De flesta barn inte glasögon förräns de börjat skolan. Vissa barn (främst närsynta) fångas upp vid syntestet på 4-årskontrollen.
    Min son fick glasögon för att han började skela.
    Skelande barn bör få glasögon (och/eller lappbehandlas) så tidigt som möjligt! Efter 8-10 år är det oftast för sent! (då kan hjärnan ha slutat ta emot synintryck från det skelande ögat)

Jag vet inte hur chanserna är för att synfelet ska växa bort. Antar att brytningsfelet kommer att finnas kvar, men kanske att ögonen växer till så att översyntheten försvinner.
    Men ju äldre hon blir, desto fler barn i klassen kommer att få glasögon..

• Magrat

Jag är översynt med 4,25 på ena ögat (och aningens närsynt på det andra, lustigt nog). Det har jag haft från jag var barn och det är inte något som växer bort.
    Man behöver glasögon (eller linser) till vardags, främst för att inte få huvudvärk och ansträngda ögon.

När du skriver att hon är översynt och har brytningsfel, menar du att hon både är översyn och astigmatisk då? För översynthet ett brytningsfel i sig. De andra varianterna av brytningsfel är närsynthet och astigmatism.

I'm not a Buffy-fan, I'm a Buffy-fanatic!
  • Aardy

+ 3 i översynthet är inte ett särskilt stort synfel på ett barn i din dotters ålder. Barn föds i regel översynta vilket brukar om inte försvinna så åtminstone minska i takt med att de växer. I puberteten händer det i regel en hel del, och många som tidigare varit översynta övergår då rentav till att bli närsynta.

Alla synfel är olika slags brytningsfel, men det som i allmänt tal brukar benämnas som brytningsfel är det som heter astigmatism. Där har du inte angett några siffror, så det är svårt att säga om den delen av synfelet är stort eller inte. Astigmatismen brukar inte växa bort. 

Vet du vilken synskärpa som uppnås med din dotters glasögon? Det är egentligen det som är relevant i frågan om huruvida hon fått glasögon i tid eller inte, för det är det som man isåfall kan förbättra och inte synfelet i sig. Googla amblyopi om du vill veta mer.

Svar på tråden Synfel 3+ brytningsfel och översynt. vad innebär det?