• MeNoLike

Vad beror ryckningar i ögonlocket på?

Jag blir galen...
    Visst brukar få det lite då och då... men nu har jag haft det varje dag typ hela dagarna i 1-2 veckor
    Vad kan man göra åt det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-24 21:58
    "alltid" hört det beror på stress.. men jag känner mig inte ett dugg stressad...

• Svar på tråden Vad beror ryckningar i ögonlocket på?
  • pseudonym1
    Hittade följande förklaring på ett ställe;
    "Ryckningar i ögonlocken orsakas av kramp i lockens slutningsmuskel. Det är inte ovanligt och brukar vanligen skyllas en allmänt föhöjd muskelspänning, kanske orsakad av stress. Någon ögonsjukdom ligger inte bakom fenomenet och behandling brukar inte ges."

Läste på ett annat ställe oxå att det kan bero på för högt intag av koffein eller för lite sömn. Om det är vanligt förekommande så rekommenderar man att dra ner på koffeinet och kolsyrade drycker.

Själv får jag det i perioder (alltid i övre ögonlocket) och det infaller alltid när jag är extra stressad eller har sovit för lite.
    Mamma till Elly 080220
  • lövet2

Jag har en disk som ligger snett i ryggen. När den är bråkig, så påverkas axlar och nacke, och så rycker det i vänster ögonlock så jag blir galen. För mig hjälper det då med stretching och linement.

• Elenas hasselbackspotatis 86

jag brukar ha ryckningar på två olika sätt, antingen ett så att det rycker i den tunna huden under ögat fast typ 1 cm nedanför eller så rycker det i själva översta ögonlocket. har alltid trott att det övre beror på att man är stressad och att man kanske har läst mycket utan glasögon etc och att det undre är pga dålig sömn (lixom några steg efter att ha "mörka ringar under ögonen"

• MeNoLike

jag googlade också och överallt står det typ stressad osv... känne rmig som sagt inte ett dugg stressad... lite sömn, ja lite vissa nätter kanske men ingert överlag.
    kaffe dricker jag inte och läsk inte varje dag.
    och ja... det vänstra är det... som det oftast stod om när jag googlade

• josefinebornstrom

jag har också ryckningar i väntsra ögonlocket.. har haft i tre dagar nu.. dricker inte kaffe och absolut inte mycket kolsyrade drycker. känenr mig absolut inte stressad på nått sätt..

vill också ha svar på vad de kan vara..

• BenZaa

Har problem med samma sak. Känns nästan som hela ögonlocket fladdrar som tusan, men det syns inte så mycket...
    Stress vet jag inte.. är stressad till och från men haft det även under lugna perioder.
    Haft det här så länge jag kan minnas.... alltid i höger ögonlock..

• sextiotalist

Det kan rycka i mina ögonlock också, men det var ett tag sedan, men jag har faktiskt inte reflekterat vad det kan bero på, bara konstaterat att det gör det ibland.

• Anonym

Muskelryckningar överhuvudtaget kan bero på magnesiumbrist.

• Jocelyn

har haft ryckningar i vänstra ögonlocken i snart en vecka och jag blir galen-har oxå haft 2 migrän attacker vet inte om det oxå påverkar.. men är så trött på detta nu och denna ständiga huvudvärk!!!!
    USCH säger jag bara. 

• MissOlsson

Får det när jag är stressad.

• E466

Sköldkörtelproblem kan nog ge det här också, hypertyreos alltså (inte hypotyreos som är motsatsen).

Svar på tråden Vad beror ryckningar i ögonlocket på?