• Anonym (Ensam..)

Gravid och känner mig så sjukt ensam..

Känner mig otroligt ledsen..Älskar min sambo väldigt mycket, men det känns som att han inte lägger någon tid på mig alls.

Jag går ensam precis hela dagarna (visst fattar jag att han har ett jobb att sköta)
    Men när han kommer hem får jag knappt en puss, utan då ska han bara gnälla om att han är hungrig, tillslut får han sin förbannade mat och lägger sig sedan på soffan och kollar på tv. Pratar knappt för han säger att han är såå trött..sen går det några timmar och han ligger och snarkar i sängen och jag sitter åter igen helt ensam. På helgerna ligger han bara och sover då med, för då måste han vila ut sig brukar det låta..

Han har knappt lagt sin hand på min mage och känt sin bebis rörelser,
    Han pratar inte om den kommande förlossningen, utan har bara skrivit upp nummret till hans jobb så jag har det om förlossningen kommer igång.
    Han har inte hjälpt till med att göra iordning någonting till bebisen..Ingenting.
    Han säger att han bryr sig, men han bara är så otroligt trött att han inte orkar..Så jag kan inte sluta fundera på hur det kommer bli när bebisen är här..?!

Blir så ledsen, varför vill han inte lägga någon energi på mig och bebis?
    Varför kan han inte visa att han bryr sig? framförallt, varför kan han inte bara ge mig en kram och säga att jag är vacker någon gång..

För tillfället känner jag mig bara allmänt fet, ful och riktigt, riktigt ensam..
    och bebisen är räknad att komma om ca en vecka och jag börjar bli riktigt deprimerad, vad ska jag göra? Vill ju bara känna mig glad..älskad {#lang_emotions_frown}

• Svar på tråden Gravid och känner mig så sjukt ensam..
  • Anonym

Usch då, ville han ha barnet? Var det planerat? Sov han mkt förut?

• IsaCMoJs

Oj det där låter ju inte alls bra! Om han är sådär nu hur ska du då orka med både bebisen och att ta hand om honom?

Mamma till Moa 081216
  • Anonym (L)

Han kanske har en deppression el nåt? Kanske är han oroligig för vad som komma skall? Det kan ju yttra sig på många sätt! Vi fick ju barn i juni förra året och min sambo har inte vart riktigt som din men lite så att han inte orkat prata och bara velat sitta vid datorn. Han är underbar m dottern men jag har känt mig åsidosatt. Han har haft en downperiod så det förklarar den saken. Det va därför jag tänkte att kanske din sambo har ngt sådant? Bara en teori.

Hoppas det löser sig för dig! Vet känslan av att inte känna sig älskad och känna sig glömd! Kram!

• Anonym
    Jag är i en fruktansvärt liknande situation som din.

Jag precis som du går ensam hela dagarna då sambon är och jobbar. När han väl kommer hem så är det direkt till datorn för att spela eller liknande.
    Helgerna sover han halva dagarna, för att sen fortsätta sitta vid datorn.

Han, precis som din sambo, verkar inte lägga ner någon energi på den kommande bebisen. Han pratar aldrig om det, om inte jag tar upp det. och även då blir det inte mycket till prat, utan han mest svarar på det jag frågar och säger.
    Han berättar aldrig hur han känner inför saker, eller för mig.

Vårat barn är planerat, och det är något som vi båda vill.

Nu har jag ställt kravet att vi måste gå till familjerådgivning för att lösa det här. Vi måste börja prata, och han måste börja visa lite mer känslor.
    Han har aldrig visat sina känslor speciellt mycket, (tydligen inte heller innan vi träffades) och det kan jag helt klart leva med.
    Men när vi träffades så visade han en del känslor ändå, och nu har vårat förhållande gått från "nykära" till "rutiner i vardagen". Lite tråkigt då jag vid ett flertal tillfällen berättat att jag behöver lite mer gos, närhet, att han säger att jag är fn då och då.. för just nu med gravidteten och det hela, så känner jag mig bara större, fulare och allmänt "blä".

Visst finns det saker som jag säkert måste ändra på också, det har jag full förståelse för. Men jag kan inte ändra nått som jag inte vet måste ändras. Därav kravet till familjerådgivning, så att vi kan försöka komma in på det spåret som vi var på från första början.

Så för att trösta i din situation kan jag säga: Du är inte ensam!
  • AnnelieTyresö

Hur hade ni pratat innan, om hur det skulle bli?

• Anonym

Vi hade många samtal, ibland lite mer allvarliga, om hur det är med ett nyfött barn.

Tex att FP bara täcker arbetsdagen, inte 24 timmar. Jag får inte betalt för att sköta hemmet själv dygnet runt utan för att sköta bebisen 8 timmar/dag. Sen är vi båda föräldrar, resten av dygnet.

Sova det får en förälder göra när barnet sover. Är man hemma med ett barn tar man hand om det viktigaste i ens liv. Den ene skall inte få sova hela nätterna bara för att den skall iväg och jobba, det är bara ett jobb. Den ene byter blöja och den andra matar. Fungerar och är rättvist då den som matar ibland är så trött att man knappt orkar stå upp.

En förälder skall kunna själv ta hand om sitt barn. Vad skall man göra om den ena föräldern råkar ut för en olycka och inte kan ta hand om barnet i en vecka. Bebisar kan börja äta ur flaska när mamman tycker att amningen fungerar. Det är enklare att den som inte ammar tränar barnet med flaska, det finns inga alternativ för bebisen.

Den förälder som som jobbar, kommer ifrån. Som hemma varande förälder är man alltid allert, minsta ljud är man där för att kolla vad det är, gäller nyfödd iaf.  Det gör att den skall se till att den andra också kan få en liten stund egentid, om så bara en timme att få handla blöjor själv.

Känner du att du inte får någon hjälp den första tiden ring någon som kan hjälpa dig. Första barnet kan kännas som man inte riktigt vet vad man skall göra. Att ha någon som hjälper en genom den första tiden är guld värt för ens psyke och själv förtroende. Andra gör inte som en själv hade gjort det , men tar inte barnet skada eller illvrålar är ingen skada skedd.

Lycka till och våga be folk runt dig om hjälp om du behöver det. Många älskar att hjälpa till med nyfödda barn.

• Anonym (Ensam..)

Ja det som känns jobbigt är att han var jätteglad när jag plussade, sen är det helt som bortblåst? Vet inte alls hur han tänker..
    Vet inte hur jag ska klara av detta för det känns som att jag kommer få ta hand om allt själv.

Jag har frågat honom hur han mår, har också haft tankar på om han känner sig orolig eller något men han säger att allt är bra. Så där kan jag ju inget göra heller {#lang_emotions_frown}

Känns så underbart att plutten i magen ska komma snart, men samtidigt är jag otroligt rädd, Tänk om jag får stå här själv sedan? Jag blir mamma för första gången..jag har ingen större erfarenhet av att ta hand om bebisar, hur ska jag klara det isåfall helt själv? Usch..tankarna är får många just nu.

• Anonym (samma)

Läste bara TS början innan ajg direkt kände att jag ville skriva i tråden.

Jag känenr samma, jag känner mig otroligt ensam.

Olyckligtvis älskar jag inte min sambo men vi har en hyfsat fungerande relation.

Svar på tråden Gravid och känner mig så sjukt ensam..