• Marjem

Namngivning

För ca 3 år sedan hade vi namngivning för sonen. Vi var på landet, det kom 70 personer (vi var först med detta i släkten så alla ville komma) vi bjöd på mat då fler kom långväga, jag och mannen höll i allt, vi hade faddrar, min kusin sjöng, en kompis till mig läste dikt osv osv. Jätte mysigt.

MEN...
    Nu har dottern kommit och vi känner inte alls för att ha det så stort fast ändå inte om vi slipper hålla i det själva, blir det fel? Mot dottern, mot dom vi inte bjuder denna gång? Vad är rätt och vad är fel, tycker ni? Råd, tips??
    Kan någon annan hålla i det? Typ släkting eller så? 
    Alla kanske inte kommer heller denna gång, men tänk om? Vi ska inte vara på landet den här gången utan hos farmor som bor i parhus och behöver ju inte bjuda på mat då det ligger närmre för alla.
  • Svar på tråden Namngivning
  • Bling

Det tycker inte jag är fel! Det viktigaste är ju att namngivningen "betyder" lika mycket för er denna gången och att det blir ett minne som ni kan berätta och kanske visa bilder/annat från för er dotter när hon blir äldre.

Vi hade större namngivningsfest när sonen kom än vad vi kommer att ha i år. Men vi ska fortfarande ha en liten "namngivningsceremoni" och läsa en "egen" dikt för lillebror och spara foton och minnen från kalaset som han kan se när han blir äldre. Tror inte dom bryr sig om hur många gäster som var där :D Bara att de närmaste faktiskt var där, som mormor, morfar, farmor, farfar o.s.v

• Miola

Oj! Precis så känner jag också. Hade en stor omfattande namngivning för dottern för 3 år sen, och nu känns det näst intill jobbigt att ha för sonen. Men, det ska bli av. Måste bara klura ut hur jag ska få det lika fint men bara en bråkdel så mycket fix.

• Marjem
    Bling skrev 2010-05-21 08:32:38 följande:
    Det tycker inte jag är fel! Det viktigaste är ju att namngivningen "betyder" lika mycket för er denna gången och att det blir ett minne som ni kan berätta och kanske visa bilder/annat från för er dotter när hon blir äldre. Vi hade större namngivningsfest när sonen kom än vad vi kommer att ha i år. Men vi ska fortfarande ha en liten "namngivningsceremoni" och läsa en "egen" dikt för lillebror och spara foton och minnen från kalaset som han kan se när han blir äldre. Tror inte dom bryr sig om hur många gäster som var där :D Bara att de närmaste faktiskt var där, som mormor, morfar, farmor, farfar o.s.v
    Jo oavsett hur stort det blir så är det ju lika viktigt för oss och betyder lika mycket. Släkten är ju värst brukar man ju säga och jag blir lite så där om vad släkten ska säga när vi inte bjuder dom. Men man ska ju göra som man själv känner. Det blir nog så som ni ska göra, ett mindre, men vi har inte diskuterat saken klar här hemma. Fy det är svårt tycker jag.
  • Marjem
    Miola skrev 2010-05-21 09:56:13 följande:
    Oj! Precis så känner jag också. Hade en stor omfattande namngivning för dottern för 3 år sen, och nu känns det näst intill jobbigt att ha för sonen. Men, det ska bli av. Måste bara klura ut hur jag ska få det lika fint men bara en bråkdel så mycket fix.
    Skönt att man inte e ensam med sina tankar om detta
    Förstår vad du menar, hur ska vi göra det lika bra denna gång liksom, känns tråkigt att ha samma som för sonen, fast enkelt, då är ju allt redan klart, så som inbjudningar, fadderbrev, att det ska sjungas osv. Jo vi kommer oxå att ha något, men sen återstår det att se hur stort eller litet det blir.
  • StaffenAssar

Vi hade samma problem, hade stort organiserat halabaloo för första sonen och kände sedan med andra att vi inte riktigt orkade. Vi löste det som så att vi slog ihop det med hans ettårsdag och inte hade det så "uppstyrt" som på första sonens. Fast lika många gäster var det nog, men det är mest för att vi har stor släkt som vi faktiskt inte kan låta bli att bjuda. Men vi lättade lite på formen, och pratade bara lite själva om varför han fick de namnen, sedan sjöng vi en sång tillsammans allihop, sedan presenterade vi faddrarna som fick komma fram och sedan sjöng vi "ja må han leva". Det fanns liksom inget schema. Ang mat så ordnade vi bara fika, och hade då hjälp av både min och sambons mamma att baka, och en kompis till mig gjorde tårtor. Hade lite ångest ett tag för att vi inte hade någon officiant denna gång, och ingen egentlig ceremoni, men det kändes bra och lyckat efteråt iaf.

Inbjudningar beställde jag via något fotoföretag på nätet, bara att ladda upp ett foto och skriva det man vill.
  • Marjem
    StaffenAssar skrev 2010-05-21 20:01:58 följande:
    Vi hade samma problem, hade stort organiserat halabaloo för första sonen och kände sedan med andra att vi inte riktigt orkade. Vi löste det som så att vi slog ihop det med hans ettårsdag och inte hade det så "uppstyrt" som på första sonens. Fast lika många gäster var det nog, men det är mest för att vi har stor släkt som vi faktiskt inte kan låta bli att bjuda. Men vi lättade lite på formen, och pratade bara lite själva om varför han fick de namnen, sedan sjöng vi en sång tillsammans allihop, sedan presenterade vi faddrarna som fick komma fram och sedan sjöng vi "ja må han leva". Det fanns liksom inget schema. Ang mat så ordnade vi bara fika, och hade då hjälp av både min och sambons mamma att baka, och en kompis till mig gjorde tårtor. Hade lite ångest ett tag för att vi inte hade någon officiant denna gång, och ingen egentlig ceremoni, men det kändes bra och lyckat efteråt iaf. Inbjudningar beställde jag via något fotoföretag på nätet, bara att ladda upp ett foto och skriva det man vill.
    Ungefär så som du beskriver är en tanke att ha det för henne. Känns bättre att ta det som det kommer typ. Fast jag tror inte att vi kommer att bjuda alla utan bara dom närmsta i familjen. Samtidigt har jag hört att typ halva släkten ser fram emot dotterns namngivning då det var så fint vackert och osv.
    Man blir ju galen!
    Och som sagt skönt att man inte är ensam om detta och hur man ska göra med andra barnet.
  • majami1
    Marjem skrev 2010-05-20 18:22:35 följande:
    För ca 3 år sedan hade vi namngivning för sonen. Vi var på landet, det kom 70 personer (vi var först med detta i släkten så alla ville komma) vi bjöd på mat då fler kom långväga, jag och mannen höll i allt, vi hade faddrar, min kusin sjöng, en kompis till mig läste dikt osv osv. Jätte mysigt.
    MEN...
    Nu har dottern kommit och vi känner inte alls för att ha det så stort fast ändå inte om vi slipper hålla i det själva, blir det fel? Mot dottern, mot dom vi inte bjuder denna gång? Vad är rätt och vad är fel, tycker ni? Råd, tips??
    Kan någon annan hålla i det? Typ släkting eller så? 
    Alla kanske inte kommer heller denna gång, men tänk om? Vi ska inte vara på landet den här gången utan hos farmor som bor i parhus och behöver ju inte bjuda på mat då det ligger närmre för alla.
    Hoppas att ceremonin blev bra! Här är lite tips om det är fler som funderar på det här med namngivningsförrättare: http://namngivning.nu/ceremonin/forrattare/
Svar på tråden Namngivning