Jag födde min dotter här i Nürnberg. Vi flyttade hit när jag var 6 månader gravid. Barnmorskan här har inte alls samma roll som i Sverige. Barnmorskan här finns till för att ge föräldrakurs, vara med under förlossningen om man begär det, hon har jour dygnet runt en vecka efter förlossningen ifall det skulle vara något problem. Hon gör också endast hembesök. Jag fann det otroligt tryggt med min barnmorska och tyckte att det var skönt att inte behöva ta sig iväg ut med en nyfödd utan bara få ta det lite lugnt. Gynekologen är den som du har det mesta av din kontakt med. Man går dit en gång i månaden under hela graviditeten, varannan vecka från och med v. 30 och sedan varannan dag sista veckan och samma sak om du går över tiden. De väntar 10 dagar här innan man blir igångsatt så det är inte alls lika länge som i Sverige. De är väldigt noga med CTG och UL. UL gjorde de på mig väldigt ofta och CTG gjorde de nästan varje gång. De tog också blodprov flera gånger för att ha ordentlig koll på blodvärdet. Du går sedan tillbaka till gynekologen på en 2 månaderskontroll efter förlossningen och ser att allt ser bra ut. Sen är det en kontroll vid ett halvår. Du ska dock vara väldigt snabb på att skaffa en barnläkare, de flesta barnläkarna vill träffa barnet så tidigt som möjligt, gärna några dagar efter förlossningen. Oj, jag har massor jag kan berätta. Jag hade en väldigt tuff förlossning och har väldigt bra koll på hur allt fungerar så är det något du undrar över så är det bara att höra av sig!
Lycka till!