• Maysan

Gravid direkt efter MA/MF?

Är det någon här som blivit gravid direkt efter MA/MF? Jag hade ett MA för ca 3 veckor sedan och i förrgår fick jag fullt utslag på ÄL stickan. Ägglossar för fullt. Funderar på om kroppen är mottaglig för det eller om den avstår att bli gravid igen så snart efter..?

Flitig som en myra, mamma till fyra
  • Svar på tråden Gravid direkt efter MA/MF?
  • Philippa

Jag blev gravid direkt och fick en son

Kroppen blir inte gravid om den inte är redo!

• Smulan 89

Om du tänker på risken för upprepade mf, så finns det inget som visar att det skulle vara högre risk att få mf/ma igen om man haft mf/ma tidigare. Jag hade mf i v 9 och vi försökte direkt efter. Dock tog det 10 månader innan jag blev gravid igen. Men nu är jag i v 18 med första barnet.
    Tänk på att kroppen återhämtar sig ändå ganska snabbt, den psykiska påfrestningen tar längre tid att bearbeta. När du/ni känner att du/ni orkar, så är de fritt fram.

• Maysan

Det här var mitt andra MA på raken. Första gången (v.12) så tog det 2 månader efter skrapningen för kroppen att ens fatta att jag inte var gravid längre. Sen tog 1,5 år att bli gravid igen och jag fick MA i v13 för ca 3 veckor sedan. Blödde knappt något efter den skrapningen och redan efter ett par dagar så var gravtestet neg. Grav hormonet gick alltså ur kroppen på engång.

Som det verkar alltså vad jag kan förstå så behöver man inte ha fått en mens i mellan för att bli gravid. Hoppas ju att det ska ha tagit sig redan eftersom jag fått fullt utslag på ÄL. {#lang_emotions_laughing}

Flitig som en myra, mamma till fyra
Svar på tråden Gravid direkt efter MA/MF?