• Fredis

Snart 35, får bara mf, hur stressade skulle ni vara?

Jag har en son som är drygt 3 år och i snart 2 år har vi försökt få ett syskon. Men sonen gick allt lätt, men nu har vi haft 3 missfall/ma. Det är så jobbigt, jag börjar känna mig så förtvivlad, får nästan panik ibland, vill ju så gärna.
    Jag är snart 35, hur illa är det i sammanhanget? Min gyn sa att det inte alls är bra för fertiliteten, men när jag gjorde utredning så visade blodprovet för äggen 2,125 vilket inte säger mig ngt, men min gyn sa att det var mkt bra.
    Kommer jag aldrig få nga mer barn? Gråter bara jag tänker tanken..

• Svar på tråden Snart 35, får bara mf, hur stressade skulle ni vara?
  • stockholm1

Hej Fredis,

Förstår din stress... Jag har nyss fyllt 38 år, har en snart 5 årig dotter och försöker nu få ett syskon.
    Jag har på 9 mån fått 3 missfall i v10, v4-5 och v11... känns jättetungt!
    Även jag har fått göta ett sk AMH test som visade på 0,246 vilket är lååångt under minimum som är 0,700, ditt var jättebra!
    Vi borde över huvud taget inte kunna bli gravida säger dom som vet, men blir det i alla fall av någon anledning... Man rekomenderar oss äggdonation då jag har så få och förmodligen jättedålig kvalite, men det skulle ju vara underbart om det trots allt gick!
    Jag går nu hos gyn på mamamia på kartlavägen Stockholm, och min läkare har skrivit ut progesteron samt trombyl vilket tydligen har hjälpt en del efter flera missfall... hoppas det kan göra undervärk för oss också{#lang_emotions_smile}

Hoppas det löser sig för er snart, men ge inte upp... det finns hopp!

• Klaraah

Jag har två barn sen tre ma. Nu är jag gravid i vecka 15. Är 40 år. Ur mitt perspektiv så har du ju minst 5 år på dig. Det är inget konstigt med missfall. Kolla upp alla dina värden. Låt dem kolla kvaliten på mannens spermier. Drick mindre alkohol, både du och din man, håll er friska och ät bra ekologisk mat. Jag har problem med sköldkörteln och tar medicin för det. Antar att du kollat sköldkörteln. Det minskar fertiliteten. Lycka till! Det kommer att bli din tur. Njut med din man och ditt barn så länge!

• Fredis

Tack för era svar och jag beklagar verkligen alla era mf/ma . Grattis Klaraah till graviditeten !!! Underbart!
    Vi fick en full utredning så mannen o jag har kollats upp. Det enda man hittade som var avvikande var just mina sköldkörtelvärden som var lite höga. JAg har för detta ätit Levaxin i många år, värdena låg nu inom ramen, men var för höga ur fertilitetssynpunkt, 2,9. Bör helst om jag förstod det rätt ligga under 2. Om detta kan ha varit orsaken till mina mf vet jag dock inte!?!?
    Jag fick iaf höjd dos och nu sist var värdet nere i 0,37.
    Klaraah - har du bra koll på dina värden?

Läste ngnstans att det där äggvärdet hade som referens ok mellan 1-2,2 fast det med dessa intervall visade på dalande fertilitet . I så fall är jag ju dalande...

Isaga, hoppas det ordnar sig för dig och att det går bättre nästa gång alt äggdonation. Fantastiskt att du blir gravid med sådana värden .

• Klaraah

Vi såg till att pressa värdena rejält denna gång. Har nu 0,4 på tsh. Mina sköldkörtelproblem uppstod i samband med första graviditeten vilket tydligen inte är helt ovanligt. Obehandlade sköldkörtelproblen står ju alltid med på listan över de saker som kan öka missfallsrisken.
    Jag tycker att du ska vara "glad" - förälåt uttrycket - att du har blivit gravid tre gånger, tvärr med utfallet missfall. Tänk de som inte blir gravid alls. Det tyder ju ändå på att du är fertil. Kanske att äggen har sämre kvalitet nu över 35? Jag kan trösta dig med att nu när jag är gravid i vecka 16 efter tre ma, så gläder jag mig väldigt mycket. Glädjen överskuggar sorgen som var då. En dag kommer du vara i samma situation. Tänk också på att ha sex ofta från det att mensen slutar. Vi var dåliga på det, och det gynnar nog inte spermiekvaliten. Kram!

• Fredis
    Klaraah skrev 2010-05-23 14:53:37 följande:
    Vi såg till att pressa värdena rejält denna gång. Har nu 0,4 på tsh. Mina sköldkörtelproblem uppstod i samband med första graviditeten vilket tydligen inte är helt ovanligt. Obehandlade sköldkörtelproblen står ju alltid med på listan över de saker som kan öka missfallsrisken. Jag tycker att du ska vara "glad" - förälåt uttrycket - att du har blivit gravid tre gånger, tvärr med utfallet missfall. Tänk de som inte blir gravid alls. Det tyder ju ändå på att du är fertil. Kanske att äggen har sämre kvalitet nu över 35? Jag kan trösta dig med att nu när jag är gravid i vecka 16 efter tre ma, så gläder jag mig väldigt mycket. Glädjen överskuggar sorgen som var då. En dag kommer du vara i samma situation. Tänk också på att ha sex ofta från det att mensen slutar. Vi var dåliga på det, och det gynnar nog inte spermiekvaliten. Kram!
    Jo, det är jag glad för, det är liksom den enda trösten i allt det här, även om jag varje gång är livrädd över att jag inte ska kunna bli gravid mera.
    Du låter hoppfull, det känns skönt - tror du det finns goda chanser till att få en bebis ngn gång? OM jag bara visste att det skulle ske så skulle jag vara så mkt lugnare, men jag nojar ju hela tiden över att det inte kommer gå..
    Jam vi är nog oxå lite dåliga på att ha sex ofta, blir ofta runt äl och sedan är vi lite dåliga på det..
  • Klaraah

Jag tror absolut att det kommer att gå i och med att ni haft tre ma. Skillnad om ni inte blivit gravida alls. Jag antar att ni gjort en rejäl undersökning, det är ju viktigt så ni vet att alla värden är ok. Kan man stå i kö i för ivf även om man har barn sen tidigare? Det kan ju minska den psykiska pressen. Lycka till!

• Fredis

Tack för svar och för länk!
    Vi har gjort en full utredning o kollar oss båda. Allt var bra förutom mitt sköldkörtelvärde men som nu mera ligger bra.
    Är det ngn som vet om de kollar B-vitaminer i en utredning? Har missat fråga om det..

Svar på tråden Snart 35, får bara mf, hur stressade skulle ni vara?