Odla squash eller broccoli i kruka - går det?
Någon som läst eller testat?
Någon som läst eller testat?
Ja! Jag gjorde det förra året, blev jättefina squash!! Broccoli har jag inte provat.
Jag köpte färdiga plantor o satte tre i samma, men det var nog lite dumt....hade räckt med en. Ganska stor kruka hade jag, de behöver ju mycket vatten. Krukan var nog 30 cm i diameter.
Intressant!! Sparar denna tråd!!
Vår granne hade mkt fina squash i kruka förra året förresten!
Åh, vad peppad jag blir!
Vet inte vad du har för övrigt men physalis i stooor kruka är också otroligt lättodlat med mycket frukt på *tipsar*
Jag har både köpt färdig planta från en handelsträdgård och dels tagit frön från frukter i affären. De blir väl lite bättre från handelsträdgården men jag fick frukt även på de fröer jag plockade ur frukten.
Lät fröerna torka lite grand (tror det räcker med någon dag, själv glömde jag bort dem ett par veckor... ) och planterar. Hade en sk pluggbox ett år med tanken på att man ju inte vet om fröerna skulle ta sig eller inte. ...hrm. Jag hade 49 plantor sen! :-O
Så då valde jag ut de mest kraftiga som fick leva vidare hemma hos oss i större kruka och delade ut till vänner som ville ha med resterande.
Det lilla, lilla, lilla fröet blev en buske på ca 2 m! Man kan ju beskära dem och få dem buskigare.
Till hösten kan du (om du har möjlighet) vinterförvara den och få nya frukter nästa år, eller som jag testade kapa några grenar och sätta i vatten till nästa år. Den stod nog i vatten ett par månader innan den plötsligt slog ut med vattenrötter!
Lycka till!
Btw - vet inte hur det är inomhus. Tror inte du får frukt då - men du kan ju testa att polinera den själv?!