• Hopey

Skulle du kunna tänka dig att donera ägg privat?

....eller ser du det som oetiskt? Jag är intresserad av hur presumtiva donatorer tänker; ifall faktorer som exempelvis uppföljning av graviditeten och barnets uppväxt kan påverka, dvs den sortens förmåner man aldrig kan få via landstinget.

kan själv inte gå den vägen och funderar på andra alternativ. anser det bästa för barnet är att ha möjlighet att söka upp donatorn vid lämplig ålder. men tydligen är detta en "het potatis". detta inlägg är seriöst avsett och har inget som helst syfte att "skapa debatt el dyl".

• Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att donera ägg privat?
  • Tistel

Hej!
    Vi - jag och min sambo hade bestämt oss för att göra en ägg och spermie donation om vi själva skulle lyckas få ett litet mirakel på våra 3 försök.  Anledningen till vårat beslut är att vi skulle vilja hjälpa andra att få uppleva något så unikt som att få ett eget barn. 

Vems är barnet:
    Personlig åsikt är att det fortfarande är "deras" barn även om den genetiska biten kommer från en av oss.

Att göra det anonymt eller ej: 
    Vi skulle vilja föredra att INTE vara anonyma. De som tar emot våra spermier eller ägg skulle gärna få veta vilka vi var så att de skulle kunna berätta det för barnet om det någon gång skulle vilja veta vem som donerade ägget.
    Det skulle alla parter må gott av tror vi.

Ett barn som inte vet sitt ursprung har lättare att känna sig hel.

PS. Dessvärre har vi endast 1 försök kvar så vi kanske inte anses vara lämpliga donatörer. Men om vi skulle godkännas skulle vi absolut göra det.

• Hormigita

Har funderat på att donera längre fram men min man är inte så pigg på det men ska nog göra de i allafall...

Anonymt... nej tycker att dom som tar emot äggen ska kunna ha rätten att välja och veta vem personen är och hur ev barnet kan se ut, familjebakgrund och ha möjlighet att ha samma donator ifall man ska ha fler barn.

• Bette

Jag är för anonym donation, tror att det blir för komplicerat om du använder totalt känd donator. Donatorn donerar ägg/spermier som t ex blod som du donerar, de donerar inte ett faktiskt liv, liv uppstår när ägg och spermie möts och embryot delar sig samt att det ska växa någonstans. Så ja jag tycker att det ska vara helt anonyma donatorer, tror att det är därför vi har sådan brist i Sverige just på grund av att de måste vara kända, barnet får reda på vem det är om de vill när de är 18 år. Fel tycker jag.

Bette

• Charlotta71
    Ni som donerar ägg är guld värda för oss som inte har gåvan att få barn själva.

Detta är en seriös förfrågan efter en donator som gärna får bo i Stockholm för enkelhetens skull.

Vi har inte bestämt oss ännu vilken väg vi skall gå men läkaren/vi tror att äggkvalitén hos mig troligen är det som gör att vi inte lyckats gå vidare med våra graviditeter. Vi får svar på en missfallsutredning om någon vecka och beroende på vad den säger så kommer vi även att ta beslut vilken väg vi ska gå.

Om det finns någon som är intresserad av att ta en dialog med oss så är det bara att skicka ett meddelande till mig via min inbox.

Kort om oss:
    Vi är 39 respektive 42 år år och uppväxta söder om Stockholm. Vi har varit tillsammans i 3,5 år men känt varandra i nästan 10 år. Vår högsta önskan är att få kröna vårt liv med ett liten men resan dit har varit lång och "skumpig".

Stor kram,
    Lottis
Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att donera ägg privat?