• stockrosen

Ang Sova ute i vagn på dagis....

Jag var och kollade på ett möjligt dagis till lillan.
    Det verkade okej men de lät de "små" barnen dvs upp till 3 år att sova ute i vagnen.
    Där stod ca 5 vagnar ute under ett tak men mitt i lekplatsen och det var lek och skoj och höga ljud men barnen sov ändå .

Hur som helst så kändes det konstigt eftersom min lilla nästan aldrig sover ute i vagnen, möjligtvis när vi är ute och går men aldrig någonsin när vagnen står stilla.
    De låter barnen sova där även när det är minusgrader ute....

Det kanske är bra...vad vet jag...men det känns konstigt.

VAD ÄR ERA ERFARENHETER AV DET?
    Bra eller dåligt?

Ang det här med att det skall minska virusspridningen så tror jag inte på det. Hörde för ett tag sedan en läkare på tv som sa att virus sprids ändå, lika mkt på vanliga dagis som "ur & skur"dagis där ungarna är ute jättemkt. Det spelar ingen roll och dessutom SKALL barn ha många förkylningar för att bygga upp sitt imunförsvar. Så mindre förkylningar är inget att sträva mot egentligen möjligtvis enbart för föräldrarnas skull för att slippa vaba och vara borta från jobbet. Men om man bara tänker på barnen så skall barnen ha många förkylningar. Det sistnämnda hörde jag senast imorse. Så det här med att sova ute är nog hugget som stucket när det gäller förkylningar.........

• Svar på tråden Ang Sova ute i vagn på dagis....
  • La Lola

Här sover nästan alla utomhus.
    Det kan vara 1-2 som sover inne.

Tycker det är kanonbra att sova utomhus!

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • stockrosen
    La Lola skrev 2010-05-17 16:57:49 följande:
    Här sover nästan alla utomhus. Det kan vara 1-2 som sover inne. Tycker det är kanonbra att sova utomhus!
    Är det det? Det låter så märkligt i mina öron men det är väl för att jag inte är van. Min äldsta son har sovit inne på sin förskola...........

På det här dagiset får ingen sova inne utan alla sover ute....

Sover alla bra därute?
    Blir de inte förkylda av det????

*känner mig okunnig i ämnet*
  • Garderobshylla

På mina barns dagis sover de utomhus i vagnarna och jag ser då inget negativt med det. Barn sover ofta väldigt bra utomhus av någon anledning.

Är det något särskilt du oroar dig för?

• La Lola
    stockrosen skrev 2010-05-17 17:00:53 följande:
    Är det det? Det låter så märkligt i mina öron men det är väl för att jag inte är van. Min äldsta son har sovit inne på sin förskola........... På det här dagiset får ingen sova inne utan alla sover ute.... Sover alla bra därute? Blir de inte förkylda av det???? *känner mig okunnig i ämnet*
    Man blir ju inte förkyld av frisk luft.

Här är det så naturligt att sova utomhus så det gör de när de är bebisar oxå så det ingen större grej att de fortsätter sova utomhus på förskolan.
    De är vana.

Vi bor i jämtland o här är det som sagt jättevanligt.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Neelah
    stockrosen skrev 2010-05-17 17:00:53 följande:
     Blir de inte förkylda av det???? *känner mig okunnig i ämnet*
    Förkyld blir man av virus - inte av kyla.
  • stockrosen
    Neelah skrev 2010-05-17 17:02:50 följande:
    Förkyld blir man av virus - inte av kyla.
    Jo, det vet jag men jag tänker:
    - sover ute = lite nedkyld + någon virus i närheten = sjuk

Fast jag oroar mig inte för det egentligen...eller?
    Jag vet inte jag vet inte vad jag oroar mig för egentligen.
    Det kändes bara så märkligt.

Kanske för att jag tycker det är så mysigt att sova i sängen.
    Kanske för aatt på sonens dagis så läste de en saga eller lyssnade på en saga och så fick barnen somna på sina madrasser. Det kanske låter mysigare än att de skall sova ute.....

Jag får nog försöka smälta detta lite
  • hannis

Tycker det är kanonbra! Min son sover ute varje dag, oavsett väder, så jag skulle bli väldigt glad om hans blivande dagis kunde låta honom göra det.

• Stinky

På sonens dagis sover de också ute, och jag tycker det är kanon! Dels för att de får frisk luft, dels för att sovsalar är såna smittohärdar. De sover ute året runt (med vissa undantag, ex. snöoväder), och ungarna verkar må bra av det, så varför inte?  

• stockrosen

Men vad ni är positiva då

Jag får nog tänka om då.....

Tusen tack för att ni svarat!!!!

• linjes

Här sover dom ute tills det är -15

Mina har sovit ute,fast har iofs jämt vart sjuka jämt iaf haha så det där med smittspridning är jag inte mycket för heller,men däremot tycker jag det är bra att dom fick vara ute så mycket det bara gick,även nu när dom är äldre såklart

Svar på tråden Ang Sova ute i vagn på dagis....