• Musche

Smörja magen med olja/lotion

Hej,

Jag är nyfiken på när/om ni har tänkt att börja smörja in lilla magen, för att förhoppningsvis förhindrar hudbristningar?

Några förslag på olja/lotion?
    Jag var på Kicks och klämde och kände på en massa idag, bla Clarins som har en olja, Bioterm hade en lotion och sen luktade jag även på Wendela havandedskapsolja. Sååååå svårt.... hört bra om Clarins och Wendela, men tyckte inte att någon av dem luktade så värst gott, vilket jag tycker är viktigt. Självklart ska den vara bra och fungera, men man kan ju längre fram bli luktkänslig....
    Var häromdagen även å klämde å kände på en kräm på Bodyshop, något slags bodybutter, typ Kakao, men det föll mig inte heller i smaken.. någon som har fler förslag till mig? Tips?

Tack på förhand!

8:e veckan :)
  • Svar på tråden Smörja magen med olja/lotion
  • Pumpkin

Att smörja för att undvika bristningar går inte, bristningar är hormonella. Men det kan ju vara skönt att smörja sig ändå när magen växer, spänner och kliar

Själv kör jag med Cacao Butter från Body Shop, men har även använt mandelolja tidigare under graviditeten.

• Vickan I

Du vet väl att bristningar är hormoniellt betingat och inte kan avstyras med krämer och oljor? Man får dem eller ej oberoende på om man smörjer eller inte. Men sedan att det är skönt att smörja magen ändå för att hålla huden mjuk är en annan femma, det gjorde jag med .

(¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Gro

Jag använde vanlig barnolja. Fick inte en enda bristning

• Vickan I

hormonellt menar jag ju såklart, men det förstod du nog .

• mammamoo

jag köpte ett sheasmör, tror ja de heter :) och fick en olja från kusinen som är hudterapeut..

om hudbristningar har med hormoner att göra.. hur kommer det sej då att man får dom när man inte är gravid på olika ställen på kroppen?? bara nyfiken..

ja tror helt klart att man ska smörja sej och ta hand om huden som tänjs ut till max för att få så fina bristningar som möjligt eller tillome slippa dom.. men det är vad jag TROR...

• SunnyBunny
    Oliva Body butter:) Fick inga bristningar;) Jag tror det var krämens förtjänst så som jag smörjde HA!;)
  • Vickan I
    mammamoo skrev 2010-05-16 20:41:28 följande:
    .. hur kommer det sej då att man får dom när man inte är gravid på olika ställen på kroppen?? bara nyfiken
    Men det kan bero på olika hormonella saker att bristningar uppstår. Ex från graviditet, vikt- ökning eller minskning, eller pubertet osv. Vid graviditet gör hormonerna att bäckenet ska mjukas upp och det i sin tur påverkar huden.
  • mammamoo

okej.. men att bäcknet mjukas upp.. hur påverkar det huden???

mest logiskt verkar det ju ändå att huden brister pga en gravidmage... i min värld i alla fall..

annars skulle väll lika gärna bristningarna kunna komma mycke tidigare i en graviditet. man får dom äll oftast när man bliit lite rund och huden är välldigt tänjd??

har aldrig hört att man får bristningar vid viktnedgång...

• Sandrisen80

Har kört med Body Shops cacaobutter under båda mina graviditeter. Den e toppen! Dryg och burken räcker länge! Tror jag förbrukade 2 eller knappt 3 per graviditet... Glöm inte att smörja höfter, liten bit ner på utsidan lår från höften och ljumskarna, slutet av ryggen och rumpan! Glöms ofta bort, men där kan man oxå få bristningar...
    Har inga synliga bristningar trots en JÄTTEmage andra gången !

• Goselosan

allt mjukgörande ska funka enligt min barnmorska iallafall. Tänk bara på att du inte masserar in det för då kan du starta en sammandragning (det hände mig i min förra graviditet ;P)

Svar på tråden Smörja magen med olja/lotion