Boktips till 3,5-åring
Jag behöver boktips till min 3,5 åriga son. Vi lånar gärna på biblioteket, men det känns som om jag har fastnat i en viss typ av sagor. Vad läser ni för era barn?
Jag behöver boktips till min 3,5 åriga son. Vi lånar gärna på biblioteket, men det känns som om jag har fastnat i en viss typ av sagor. Vad läser ni för era barn?
Min lille kille älskar Håkan Bråkan, de lättlästa böckerna om riddare av Magnus Ljunggren är också populära. Allt av Jan lööf!
Böckerna om Lilla Anna och Långa Farbron, böckerna om grisen Benny, Totte böckerna och Emma böckerna är också väldigt populära hos oss!
vi läser cars minst en gång/dag. sen blir det ganska ofta rorri böckerna.. och många böcker med fakta i, så får man "förhöra" honom allt eftersom, det gillar han jätte mycket=)
"Det var det fräckaste" om den lilla mullvaden som blir bajsad i huvudet och sedan utreder vilket av djuren som är skydlig. Jättekul.
Just nu är dessa populära:
Tove Jansson
"Vem ska trösta Knyttet"
"Vad hände sen"
Lennart Helsing
"Sjörövarboken"
Julia Donaldsson
"Gruffalon"
"Lill-Gruffalon"
"Snigeln och valen"
Pia Lindenbaum
"Siv sover vilse"
Gittan-böckerna...
Elsa Beskow
"Solägget"
Per Gustavsson
"När prinsessor vaknar om naten"
"När prinsessor fyller år"
"När prinsar fångar drakar"
...Och Alfons och Pippi...
En flodhästsaga + två böcker till om flodhästar av Lena Landström.
Böckerna om Mina och Kåge (har glömt vem som skrivit)
Mamma Mu-böckerna, men jag tror att min pojke var lite äldre när vi läste dem
Rakel-böckerna
Böckerna om Ingrid, bu & bä, benny (nämen benny, jamen benny..)
Svar till Lilla Skrot:
Böckerna om Alfons Åberg brukar vara väldigt populära i den åldern.
Vill du läsa något kul och helt nytt för honom så rekommenderar jag Jösta och Johan, en bok för barn från 2 år om giraffparet Jösta och Johan som inget hellre önskar sig än ett barn!
Oväntad, kul och nytänkande bok!
/Emilia
Min pojke fyller 4 i december och vi har precis börjat läsa Pettson-böckerna. Alfons är ju också en favorit.
Annars rekommenderar jag de ovanstående!
Halvan-böckerna!
De är jättebra och man får lära sig hur ex olika fordon fungerar, hur poliserna gör när de fångar bovar och sånt. Jag älskar Halvan-böckerna!