• Lilla Skrot

Boktips till 3,5-åring

Jag behöver boktips till min 3,5 åriga son. Vi lånar gärna på biblioteket, men det känns som om jag har fastnat i en viss typ av sagor. Vad läser ni för era barn?

• Svar på tråden Boktips till 3,5-åring
  • SIN74

Min lille kille älskar Håkan Bråkan, de lättlästa böckerna om riddare av Magnus Ljunggren är också populära. Allt av Jan lööf!

• Lilla Skrot
    SIN74 skrev 2010-05-16 20:27:57 följande:
    Min lille kille älskar Håkan Bråkan, de lättlästa böckerna om riddare av Magnus Ljunggren är också populära. Allt av Jan lööf!
    Tack för tipset! Har ni fler?
  • kajsa73

Böckerna om Lilla Anna och Långa Farbron, böckerna om grisen Benny, Totte böckerna och Emma böckerna är också väldigt populära hos oss!

• pernillal

vi läser cars minst en gång/dag. sen blir det ganska ofta rorri böckerna.. och många böcker med fakta i, så får man "förhöra" honom allt eftersom, det gillar han jätte mycket=)

• goabarn77

"Det var det fräckaste" om den lilla mullvaden som blir bajsad i huvudet och sedan utreder vilket av djuren som är skydlig. Jättekul.

• augustisten

Just nu är dessa populära:

Tove Jansson
    "Vem ska trösta Knyttet"
    "Vad hände sen"

Lennart Helsing
    "Sjörövarboken"

Julia Donaldsson
    "Gruffalon"
    "Lill-Gruffalon"
    "Snigeln och valen"

Pia Lindenbaum
    "Siv sover vilse"
    Gittan-böckerna...

Elsa Beskow
    "Solägget"

Per Gustavsson
    "När prinsessor vaknar om naten"
    "När prinsessor fyller år"
    "När prinsar fångar drakar"

...Och Alfons och Pippi...

• Tangent

En flodhästsaga + två böcker till om flodhästar av Lena Landström.
    Böckerna om Mina och Kåge (har glömt vem som skrivit)
    Mamma Mu-böckerna, men jag tror att min pojke var lite äldre när vi läste dem
    Rakel-böckerna

• Lilla Skrot
    MammaTillFelicia skrev 2010-05-24 15:57:03 följande:
    Böckerna om Ingrid, bu & bä, benny (nämen benny, jamen benny..)
    Ja, de är favoriter här hemma också
  • Birgitta L

Svar till Lilla Skrot:

Böckerna om  Alfons Åberg brukar vara väldigt populära i den åldern.

• Emilia75

Vill du läsa något kul och helt nytt för honom så rekommenderar jag Jösta och Johan, en bok för barn från 2 år om giraffparet Jösta och Johan som inget hellre önskar sig än ett barn!
    Oväntad, kul och nytänkande bok!

/Emilia

• Nocia

Min pojke fyller 4 i december och vi har precis börjat läsa Pettson-böckerna. Alfons är ju också en favorit.
     Annars rekommenderar jag de ovanstående! 

• Venna

Halvan-böckerna!

De är jättebra och man får lära sig hur ex olika fordon fungerar, hur poliserna gör när de fångar bovar och sånt. Jag älskar Halvan-böckerna!

Svar på tråden Boktips till 3,5-åring