• Lajkie

Amningsproblem... :( Hjälp mig!

Har en pojke på 6½ vecka. Mitt tredje barn. Första ammades problemfritt 1 år. Nr 2 var det problem med redan från början men ammade 6 månader.
    Nu har samma problem kommit med lillebror. :(
    Han har för det första väldigt vit tunga, bvc rådde att pensla med vichyvatten och det fungerar inte överhuvudtaget.
    Nu är mina bröstvårtor såriga och har vätskefyllda små små små blåsor runt hela vårtgården och på bröstvårtan. Det gör så fruktansvärt galet ont alltså. Det började i förrgår.
    Är det svampinfektion tror ni?
    Jag är noga med att han tar rätt tag och han tar så stort, fint tag med munnen så det är inte det :( Han vägrar amningsnapp och vanlig napp har jag inte gett honom än.
    Jag har bara negativa bilder kvar från bebistiden med nr 2 eftersom amningen inte funkade, så mina tankar går till att sluta amma... men jag vill ju så himla gärna amma... Snälla hjälp, vad ska jag göra?
    Amningsmottagningen öppnar klockan 13, så ska försöka få en tid, men kanske nån har tips?

Mamma till världens bästa trio! ♥ Sandra 061124 ♥ Nelly 081009 ♥ William 100330 ♥
  • Svar på tråden Amningsproblem... :( Hjälp mig!
  • Marleen

kan ju vara svamp som han har i munnen o då har du ju de på brösten också... kan ni inte få bli penslade med de blåa medlet som de har på BVC? de fick jag bli nör vi fick de när jag ammade... gör förbannat ont med svamp på brösten... ajajaj...

de hjälpte på typ 2 dagar när vi bleb "penslade" med de :). bubbelvatten e bara myt enligt mig, tycker ine de funkar alls...

• Brunello

du kan ge lite bikarbonatlösning istället för vichyvatten, ta ca 1/2-1 tsk bikarbonat i 1 dl vatten, koka och spara, det blir lite högre koncentration än det är i vichyvatten, men det dämpar nog mer än läker tror jag...

var noga med att smörja med bröstmjölk efter varje amning, det läker jättebra!

Försök övertala honom att ta amningsnapp, det är nog det du behöver, det finns ju lite olika, har du provat de tunna i silikon från avent? Annars kan det kanske vara ide att pumpa (frestar mindre på vårtorna) och sedan ge i kopp en dag eller två tills dina vårtor läkt sig.

• Lajkie

Har avents amningsnappar :S Får se vad amningsmottagninger säger...

Mamma till världens bästa trio! ♥ Sandra 061124 ♥ Nelly 081009 ♥ William 100330 ♥
  • wilda80

Jag använde lansinoh salva mellan amningarna. Tror purelan är liknande som lansinoh?

Men jag hade problem första månaden, verkar ju som något annat (tex svamp) om du inte får ont förrän efter 6,5 vecka..  

• Sandris82

Vi fick ta en kompress runt fingret med Vichy vatten och typ gnugga (men lätt!) för att få bort svampen. Har du vichyvattnat dina bröst?

Kan man inte ringa sjukvårdsrådgivningen eller BB för mer svar? Man behöver ju ha svar lite snabbt ibland!

Lycka till!

• Lajkie

Hejsan

Fick prata med amningsjouren och dom trodde absolut svamp. Så ska till BVC imorgon och få såndär salva utskriven. Helgen har inte varit skoj, gör galet ont. Men jag har luftat och inte använt amningsinlägg utan klippt sönder handdukar, tycker det känns mycket bättre faktiskt. Och ammat på det minst onda bröstet först så det läcker och göttar sig ordentligt på andra sidan.
    Har duttat med vichyvatten, men BB sa att om det är en rejäl svampinfektion så kan det vara svårt att få bort men att det iallafall lindrar litegrann.
    Amningsnappen hade jag på iallafall även fast han inte ville ha, så hade jag dom som "mjölkbad" i mellan amningarna. Så bröstvårtan var ju helt porös sen =)
    Hoppas jag får ordning på detta nu då! Så jobbigt att det ska komma efter 1½ månad liksom... :S

• Labolinn

Mitt tips är att inte acceptera något annat än rejäla svampdödande tabletter och medicin till bebben så att du blir av med skiten på riktigt. Lycka till!

• Lajkie

Läser igenom gamla trådar och det var svamp, så amningen fungerade bra efter svampmedicinen och han ville sedan aldrig sluta med amningen i princip.

vildabarnochtamadjur.blogg.se ♥ Mamma till: ♥ Sandra 061124 ♥ Nelly 081009 ♥ William 100330
Svar på tråden Amningsproblem... :( Hjälp mig!