• Coca cola light

Om man får barn när man är under 18 år bestämmer man över sitt barn eller gör ens föräldrar det?

Jag hoppas att ingen tar illa vid sig av min fråga men jag har fastnat för serien "Unga föräldrar" och nu har den här frågan legat i mitt huvud länge.

Om man som omyndig får barn, vem bestämmer då över det barnet eftersom man inte är myndig själv?

• Svar på tråden Om man får barn när man är under 18 år bestämmer man över sitt barn eller gör ens föräldrar det?
  • Nallepuhmamma

Men får inte vissa förmyndare?

• Corinne

Förmyndare är ju någon (oftast vårdnadshavaren) som förvaltar den omyndiges egendom och företräder denne i rättsliga sammanhang. Den som är omyndig får inte själv vara förmyndare, så om den omyndiga förälderns barn behöver en förmyndare så utses denne. Men, den omyndige föräldern är barnets vårdnadshavare och bestämmer över sitt barn.

• milla89

Jag och sonens pappa har alltid varit de enda vårdnadshavarna till sonen. Det har inte funnits några förmyndare över oss. Det var aldrig prat om något sånt. Vi var båda 16 år när sonen föddes.

Svar på tråden Om man får barn när man är under 18 år bestämmer man över sitt barn eller gör ens föräldrar det?