• Johans Pillerill

Endast lustgas-peppning, tack!

Har fått veta att jag av medicinska skäl inte kan få ryggbedövning... Så här är den stora "planen" nu att föda med enbart lustgas (om ens det), vilja och stöd från min man!

Skulle bara vilja att ni som gjort detta kunde peppa på mig lite och berätta hur det gick för er... Smärtan måste ju vara hanterbar till en viss nivå eftersom kvinnor i alla tider klarat det även utan gasen!

Vilka små knep hjälpte er? Vad kan gubben göra för att underlätta? Kan man förbereda sig på nåt annat bra sätt? Vi är i vecka 28, så vi har ju lite tid på oss förhoppningsvis... Ville gå profylaxkurs men det finns inte inom rimligt avstånd, så då får det bli på internet - men hur bra är det? Dyk-teknik har jag hört om... är det bra? HJÄÄÄÄLP... Jag är LIVRÄDD.

Hade iof kanske inte tagit ryggbedövningen ändå... men gillar inte när det utesluts helt... :) Hade ju det som min aj-nu-gör-det-för-ont-backup...

• Svar på tråden Endast lustgas-peppning, tack!
  • DuBBeeL

När jag tävlade flitigt i tonåren fick jag lära mig att visualisera. Att helt enkelt blunda och se mig själv i mål typ :) Det hade jag även nytta av under mina förlossningar. Jag blundade och "låstades" att jag såg på mig själv och coachade mig själv liksom, låter helt vrickat nu när jag skriver det, men det var bra för mig.
    Sen att fokusera på något helt annat när smärtan blir för mycket, är också ett tips. Jag rabblade "gröna äpplen, gröna äpplen, gröna äpplen" vid en värk och då tänkte jag verkligen på gröna äpplen i massor, vid nästa värk var det "gröna blad, gröna blad, gröna blad" och då tänkte jag på gröna blad i massor. Allt som var grönt fick min smärta :P

Jag har fött båda mina kids med "bara" lustgas. Det är inte så "bara" kan jag också säga för att lugna dig, sug i dig gas - så mycket du vill! Det är en bra smärtlindring också på det sättet att det är du själv som styr det, vill du känna värkarna/smärtan så skiter du i att suga i dig gasen helt enkelt. Vill du inte känna allt - då är det bara att suga i dig gasen!

• Amazina

Det jag tyckte var jobbigast under förlossningen var att smärtan fick mig att spänna mig och jag kunde inte slappna av hur mycket jag än försökte. Visst, det gjorde ont, men det var liksom aldrig vansinnigt ont!! Men jag riktigt märkte att hela min kropp spände sig vid varje värk och även om jag försökte andas lugnt, blunda och fokusera så spände sig varenda liten muskel okontrollerat! Hade jag vetat det innan förlossningen hade jag övat mer på avslappning. Typ några minuter, några gånger om dagen REDAN NU sätta sig ner och verkligen bli så avslappnad att man nästan somnar. Bara fokus på andning och slutna ögon. Jag har aldrig tränat Yoga eller mediterat eller så, men jag kan tänka mig att folk som sysslat med sånt klarar av sånt bättre än jag gjorde.

• Johans Pillerill

Tack för svaren... Får väl kanske försöka lära mig lite avslappningsövningar, för jag har aldrig varit den där yoga-typen heller...

Så får jag fundera ut nåt kreativt att tänka på och skicka smärtan till... Gillar ju grönt, så jag tar nog nåt annat. Är ju ändå ingen här i skåne som förstår vad jag säger när jag är arg, stressad eller har ont eftersom min breda norrländska slår igång då, så jag kan ju säga nästan vad som helst :)

• Alcarinque

Ojoj, jag älskade lustgasen Och det var banne mig inte så "bara", utan den hade jag inte pallat, haha! För mig lindrade det jättebra

Hur som helst så var jag innan helt inne på att jag skulle ha eda och allt annat som kunde tänkas lindra det hela men märkligt nog så tänkte jag inte en enda gång på det när jag väl var där. Jag hade fullt upp med gasen

Lycka till

♥ Alva 060307 ♥ Lillasyster med BF 100802 ♥
  • Mamma till Fem döttrar

Jag har fött fyra barn på enbart lustgas och det har gått superbra!{#lang_emotions_wink}  Nu skall jag snart föda tjej nummer fem och jag tror det kommer gå bra den här gången med med enbart lustgas. Det fixar du skall du se Tänk bara på att ta lustgasen så fort du börjar känna att värken är på väg då det tar en stund innan det verkar! Lycka till!!

• Googels

Jag hade bara lustgas i förra förlossningen och det funkade jättebra. Hade visserligen en väldigt snabb förlossning men hade inget behov av något annat. BM masserade min rygg lite och jag gick omkring i början av  den men i övrigt räckte det med lustgasen.

Jag tyckte visserligen först att den inte verkade göra så mycket, men efter att dottern fötts och det var dags att få ut moderkakan och jag började med lustgasen igen så insåg jag hur effektiv den var - blev lite yr i huvudet då när alla värkar var över och den tidigare effekten hade hunnit lägga sig. 
    Jag hade även inställningen att kvinnor har fött barn i alla tider och bara på senaste 100 åren eller så har vi haft så mycket medicinsk hjälp, så så hemskt kan det inte vara för i så fall skulle inte så många barn fötts genom tiderna. Visst finns det en massa skräck historier om där saker och ting gått illa och där det kan ta flera dagar, men samtidigt går det väldigt bra för de flesta. 
  • Upptagen

Jag har fött både med EDA och endast med lustgas och tänkte att jag kunde lugna dig genom att berätta att förlossningen med bara lustgas var mindre smärtsam än den med EDA för mig. Så har du tur så blir det så för dig med.

Annars är visualisering bra som flera skriver. Jag försökte fokusera på något bra, något som jag längtade efter. Jag hade en bild av sommar på stranden med hela lilla familjen inklusive bebis.

Jag tror även att det kan vara smart att öva lite andning och även att "tänka bort" smärtan.

• apettersson

Utan lustgasen har jag aldrig överlevt..allt gick bra fram till 8 cm..sen tog det 3 timmar innan sonen va född..å fruktansvärda pinvärkar..dödsångets hade jag så ont gjorde de. DEt är sant att jag ville att de skulle döda mig eller söva mig men det fick jag inte gehör för.. slutade med en befriande sugklocka.,. brytet nyckelben å förstörda nerver i axel..som nu är åteställt.. sitter här nu å har 7 dagar kvar till BF datum30 Maj. Ska troligen bli igångsatt på 39+5 om tappen är mogen..ska på bedömning den 24e maj.

• NiklaasKaroliine

Jag bara ÄLSKA lustgasen, den fungera verkligen hur bra som helst!
    Den hjälpte mig att tänka påå andningen och verkligen fokusera och så fort värken klinga av så var man ju lite vimsig i några sekunder vilket gjorde att man verkligen slappna av :)

jag ville också gå profylax. men hade inte riktigt tiden till det, men köpte hem en dvd istället, som jag hitta på nätet.. kollade på den 4ggr med min sambo, och utan den hade jag nog haft det snäppet svårare ! :)

Lycka till ! Det är en fantastisk upplevelse som väntar :D

• 08 i Skåne

Jag använde enbart lustgas när vår dotter föddes. Jag blev igångsatt med gel och profylax andades igenom värkarna till att börja med, men när de blev för mycket och jag började få svårt att slappna av tog jag till lustgasen.

Den var suverän och fungerade jättebra för mig!! Jag blev helt fokuserad på att känna efter när värken var på väg och andas i masken och släppa den så fort värken klingade av.  Jag vill också säga att lustgasen inte är så "bara" det är väldigt stor skillnad på hur värken känns utan gasen och med!

Min förlossning gick ganska fort, 7,5 timme från första värk. Jag använde inte lustgas under krystvärkarna, sköterskan föreslog att jag skulle göra det, nog när jag svor lite över att det gjorde ont men jag tyckte att jag blev så borta i huvudet (det känns som om man är onykter) och när det väl var dax att krysta så ville jag vara med helt och hållet.

Lycka till!

Svar på tråden Endast lustgas-peppning, tack!