Kräks 2 timmar efter att ha ätit fisk
Hej!
Jag har en kille på 3 år som fått hemmalagad mat, bl.a fisk, sedan han var 5 månader. Det var aldrig några problem med fisk förrän han var 8 månader och det 2 veckor efter det att vi blev rekommenderade av en barnläkare att börja ge honom fullkornsgröt för 8 månader för han tyckte att magen behövde något att arbeta med.
När vi började med gröten, började också helvetet.
Problemen kom smygande, då han natt efter natt sov sämre och sämre. Efter c:a 2 veckor skrek, grät och sprattlade han i 2-3 timmar på natten och jag fick bära honom hela tiden.
Omkring denna period fick han efter 3 veckors uppehåll med fisk en burkmat med bl.a fisk . 2 timmar efter maten kräktes han i 3 timmar och hade magkramper. Jag trodde att det var matförgiftning så jag ringde Semper och pratade med dom. 2 veckor efter detta provade jag med fisk igen och fick precis samma reaktion. Då började jag fundera lite, att det kanske inte var dålig mat utan faktiskt en reaktion på fisken.
Jag uppsökte läkaren igen och fick göra allergitest på honom, men det visade ingenting.
Vi slutade med gröten efter 4 veckor, då jag hade kopplat ihop magontet med den.
Vi försökte oss på fisk igen när han var 1 1/2 år. Jag gav honom en halv fiskbulle där det inte är så mycket fisk i, men samma reaktion igen.
Måste tillägga att efter vi slutade med gröten blev magen inte riktigt bra igen. Först när han var 2 år gammal då jag hade börjat jobba, var gravid igen och endast fick sova 1-3 timmar per natt fick jag nog. Jag uppsökte läkarmottagningen igen och sa att jag inte går därifrån förrän ni hittar något fel, för jag orkar inte mer och inte min pojk heller.
Då gjorde de alla tester och hittade att han hade en inflammation i tarmen. När vi slutade med fibrer och mjölk i kosten började han redan efter 2 dagar att sova på nätterna. Det räcker med att han får i sig havre för att hans mage skall gå i strejk men nu fungerar det med mjölk.
Nu undrar jag om han har en allergi mot fisk, fastän allergitesterna visar negativt?
Eller kan reaktionen vara en koppling till inflammationen i tarmen som uppkom när han började med fullkornsgröten?
Jag vill så gärna försöka med fisk igen men vågar inte...