• trollbottom

Förskolan vanvårdade min son

När min son var nästan ett år fyllda började han på en privat förskola. Att han började så tidigt på förskola var för att min man inte kunde vara hemma från sitt jobb som han precis fått och jag studerade och behövde få några timmars studietid.
    Vi var jätteglada över att ha fått platsen på just den här förskolan då vi tyckte deras inriktning på språk var bra. Vi var lite tveksamma till lokalerna men tänkte att de säkert hade bra lösningar på att det var lite utrymme.
    Han började i oktober och i november en dag när vi hämtade honom och kom hem upptäckte vi att han hade samma blöja på sig som när han åkte till förskolan på morgonen. Vi kör med tygblöjor och just denna dag hade han en blöja vi endast har en av, därför visste vi. Han var röd och fick ordentliga sår på rumpan.
    Vi pratade med avdelningschefen som skulle ta upp det med personalen. Minst tre gånger till hände det att de inte bytt blöja på hela dagen. Såren var svårläkta men läkte fint och snabbt så fort han var hemma några dagar i sträck. Strax före påsk blev vi kallade till ett samtal. De var oroliga för hans hälsa. Att vi inte skötte om honom. De anklagade oss för vanvård, att vi inte tvättade honom, hade kläder som han kunde vara ute i, inte gav honom mat osv.
    Vi bestämde oss efter två möten med personalen på förskolan att plocka honom därifrån med omedelbar verkan eftersom de kom med massa märkliga anklagelser och lögner. Dessutom försökte de förneka att de misskött blöjbytena.

Efter vi tagit honom därifrån blev vi anmälda till sociala myndigheter och vi blev utredda. Det var en fruktansvärt jobbig tid och det drog ut på tiden pga semestrar. Hela sommaren gick vi omkring med en stor klump i magen. Så kom rapporten från sociala och de tyckte inte det fanns något i vår omvårdnad och omsorg som brast.
    Nu har vi anmält förskolan och jag hoppas nu att det händer något. Att de i alla fall får en tillsägelse, varning för de hot de kom med, för de lögner de kom med. Men framför allt vill jag att de ska veta att de inte kan göra såhär utan att själva bli anmälda och att deras rykte inte förblir gott.

Det som varit mest jobbigt är att människor har misstrott oss. Inte vår vänner, familjer såklart men andra människor. Att förskolans ord verkar väga så tungt att föräldrarnas ord inte betyder något. Och att människor inte verkar tro eller förstå att det faktiskt finns förskolor som vanvårdar de barn de ska ta hand om.

Dela gärna med dig av vad du varit med om, fått reda på osv. Jag tror det är jätteviktigt att man tar upp sånt här till ytan. För när det väl händer är man otroligt ensam som förälder och maktlös.

• Svar på tråden Förskolan vanvårdade min son
  • UpsyDaisy

Känner igen det där med blöjorna. Hade tygblöjor på min dotter, och i olika färglada färger...så jag VISSTE när de inte hade bytt henne på en hel dag.

• trollbottom
    UpsyDaisy skrev 2010-05-11 19:36:46 följande:
    Känner igen det där med blöjorna. Hade tygblöjor på min dotter, och i olika färglada färger...så jag VISSTE när de inte hade bytt henne på en hel dag.
    Precis, det blir väldigt tydligt. Jag började med att lägga samma antal blöjor i väskan varje dag. Var samma antal i väskan när den kom hem visste jag ju att de inte bytt. Dock missade min man att göra detta men det var fler gånger än tre som sonen kom hem men det fanns ingen skitig blöja att ta med hem.
  • trollbottom

Puffar då det är viktigt. Vet att fler drabbas men sällan man hör om det. Kanske beror det på att det är så jobbigt att bli anklagad för vanvård och för att människor inte tror på en.

• trollbottom

Finns det fler som varit med om liknande?

• SaramedM

Att de inte bytte blöja är helt oacceptabelt MEN jag ser hellre att de slår larm en gång för mycket än en gång för liten

• trollbottom
    SaramedM skrev 2010-05-17 19:18:33 följande:
    Att de inte bytte blöja är helt oacceptabelt MEN jag ser hellre att de slår larm en gång för mycket än en gång för liten
    Det håller jag med om. Hellre en gång för mycket än för lite.

Det är inte vad det här handlar om. Utan det här handlar om ett dagis som vanskött ett barn och sen försökt skylla över det på föräldrarna. Det är personal som ljuger för oss, för sociala myndigheter och de försöker mörklägga saker genom att hota om anmälan till sociala osv.

Det handlar om ett dagis som väntade sex månader med att anmäla. Alltså sex månader från den påstådda oron började till en faktisk anmälan kom in. Tänk då om det hade handlat om ett riktigt fall, där barnet faktiskt blev vanvårdat, inte fick mat bland annat som de anklagade oss för. Ett barn som inte kunde tala för sig. Det är anmärkningsvärt dåligt.

Det handlar om att en förskolas ord kan väga så tungt och att det är så svårt för oss föräldrar att göra något åt det. Som förälder är man rätt utelämnad åt vad förskolan säger och tycker. Det är skrämmande
  • jamaica

vilken förskola var detta?

Svar på tråden Förskolan vanvårdade min son