Förskolan vanvårdade min son
När min son var nästan ett år fyllda började han på en privat förskola. Att han började så tidigt på förskola var för att min man inte kunde vara hemma från sitt jobb som han precis fått och jag studerade och behövde få några timmars studietid.
Vi var jätteglada över att ha fått platsen på just den här förskolan då vi tyckte deras inriktning på språk var bra. Vi var lite tveksamma till lokalerna men tänkte att de säkert hade bra lösningar på att det var lite utrymme.
Han började i oktober och i november en dag när vi hämtade honom och kom hem upptäckte vi att han hade samma blöja på sig som när han åkte till förskolan på morgonen. Vi kör med tygblöjor och just denna dag hade han en blöja vi endast har en av, därför visste vi. Han var röd och fick ordentliga sår på rumpan.
Vi pratade med avdelningschefen som skulle ta upp det med personalen. Minst tre gånger till hände det att de inte bytt blöja på hela dagen. Såren var svårläkta men läkte fint och snabbt så fort han var hemma några dagar i sträck. Strax före påsk blev vi kallade till ett samtal. De var oroliga för hans hälsa. Att vi inte skötte om honom. De anklagade oss för vanvård, att vi inte tvättade honom, hade kläder som han kunde vara ute i, inte gav honom mat osv.
Vi bestämde oss efter två möten med personalen på förskolan att plocka honom därifrån med omedelbar verkan eftersom de kom med massa märkliga anklagelser och lögner. Dessutom försökte de förneka att de misskött blöjbytena.
Efter vi tagit honom därifrån blev vi anmälda till sociala myndigheter och vi blev utredda. Det var en fruktansvärt jobbig tid och det drog ut på tiden pga semestrar. Hela sommaren gick vi omkring med en stor klump i magen. Så kom rapporten från sociala och de tyckte inte det fanns något i vår omvårdnad och omsorg som brast.
Nu har vi anmält förskolan och jag hoppas nu att det händer något. Att de i alla fall får en tillsägelse, varning för de hot de kom med, för de lögner de kom med. Men framför allt vill jag att de ska veta att de inte kan göra såhär utan att själva bli anmälda och att deras rykte inte förblir gott.
Det som varit mest jobbigt är att människor har misstrott oss. Inte vår vänner, familjer såklart men andra människor. Att förskolans ord verkar väga så tungt att föräldrarnas ord inte betyder något. Och att människor inte verkar tro eller förstå att det faktiskt finns förskolor som vanvårdar de barn de ska ta hand om.
Dela gärna med dig av vad du varit med om, fått reda på osv. Jag tror det är jätteviktigt att man tar upp sånt här till ytan. För när det väl händer är man otroligt ensam som förälder och maktlös.