• Nexxuz

Vad tycker ni om Unga föräldrar?

Hejsan först tänker jag berätta lite om mig själv, Jag är en 17 årig kille som snart fyller 18 med en dotter och min Sambo som är 17 år gammal.
    Det är såhär att jag har läst så OTROLIGT många trådar på denna sidan om just ämnet hur "dumma i huvudet" vi unga föräldrar är, att vi är sämre än er som måste vara 40 innan ni skaffar barn och att vi inte kan ta ansvar.
    Då är en utav mina frågor till er varför är ni emot unga föräldrar?
    För några år tillbaka så var det ni som var konstiga inte vi?

Sen samtidigt så förstår jag inte ens grejen att man kan utala sig själv som en "bättre" förälder än en ung? För det förstå så tycker inte jag att förälder ska behöva vara någon ålder och det handlar inte om att man måste ha en karriär och ett heltids jobb med en fett lön och ett hus för flera miljoner.. Samma sak att ens utmärka sig med att vi "unga föräldrar" inte har råd att försörja våra barn det är oxå skitsnack visst finns det unga som inte kan det, men det finns presic lika många "40 åringar"

Säger inte att alla ni som skriver här inne är så, men majoriteten vad jag har sett verkar ha samma åsikt? tycker folk ska tänka efter lite?

Antar att jag låter otroligt gnällig i denna tråd men är så tröt på folk som trampar på en och tror dom gör allt så mycket bättre, Jag är ung förälder och jag löser pengar, Bostad allt utan problem.. Bara man har framfötter så klarar man allt, det handlar om vilja och att tänka igenom sina beslut, inte att vara 40 och bli pensionär när sin Son/Dotter är 20

Men änvänd denna tråden nu jag är inte rädd för kritik, vet att många inte kommer tycka om tråden, men ge mig iaf ett försök att förstå varför ni tycker som ni gör..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-11 18:40
    Har inget emot er som är 40 även ifall det kanske framstår lite så i den stilen, men verkligen inte. Tycker om er lika mycket som jag tycker om andra (=

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om Unga föräldrar?
  • Gradin

Jag håller helt och hållet med dig i det du skriver..

Något som jag dock kan tillägga är att de inte kan tro på/ acceptera framgång bland unga.

Jag fick min son när jag var 17år, och jag har slitit för att få ett bra liv vilket jag nu tycker att jag har lyckats med då jag bor i hus, har fast jobb, nära och kära, förlovad o.s.v...

Men nästan ingen verkar vilja inse och förstå att detta faktiskt går att ha även fast man är ung!

Och jag har inte levt på "pappas kreditkort"!

• Nexxuz
    Gradin skrev 2010-05-11 18:26:12 följande:
    Jag håller helt och hållet med dig i det du skriver.. Något som jag dock kan tillägga är att de inte kan tro på/ acceptera framgång bland unga. Jag fick min son när jag var 17år, och jag har slitit för att få ett bra liv vilket jag nu tycker att jag har lyckats med då jag bor i hus, har fast jobb, nära och kära, förlovad o.s.v... Men nästan ingen verkar vilja inse och förstå att detta faktiskt går att ha även fast man är ung! Och jag har inte levt på "pappas kreditkort"!
    Underbart att se dig svara, Ja presic man behöver inte vara "dum" för att man skaffar barn när man är ung. Vi har köpt absolut allt själva nästan iaf och det andra sakerna vi fått hjälp med är av min mamma som gör det för att hon tycker det är roligt inte för att vi ber om hjälp. Tycker folk ska börja tänka efter helt enkelt..
  • Danitra

Skaffar man medvetet barn innan man själv ens är myndig så beter man sig rätt barnsligt och idiotiskt. 

Om man dessutom går till något skev motattack till "gamla mammor" så är man ännu mer barnslig.
  • Nexxuz
    Danitra skrev 2010-05-11 18:30:04 följande:
    Skaffar man medvetet barn innan man själv ens är myndig så beter man sig rätt barnsligt och idiotiskt.  Om man dessutom går till något skev motattack till "gamla mammor" så är man ännu mer barnslig.
    fast jag går ju inte till Motattack, vad jag sa handlade inte om någon attack, Det ändå jag mennade var att skaffa barn ung måste vara lika idiotiskt som att skaffa barn när man är 40..

Då kan du ju förklara vad du tycker är Barnsligt och Idiotiskt ifall man slitter röven av sig själv för att ta hand om allt utan någon hjälp och utan soc?
  • Helene70

Jag fyller 40 i år och min pojke är 4,5 månad.

Jag har inga fördomar mot dig eller din sambo men inser du att du har fördomar mot mig och alla andra "gamla föräldrar"?{#lang_emotions_wink}

Jag tror att du tror att vi har fördomar eftersom du själv har det.

• Danitra
    Nexxuz skrev 2010-05-11 18:32:54 följande:
    fast jag går ju inte till Motattack, vad jag sa handlade inte om någon attack, Det ändå jag mennade var att skaffa barn ung måste vara lika idiotiskt som att skaffa barn när man är 40.. Då kan du ju förklara vad du tycker är Barnsligt och Idiotiskt ifall man slitter röven av sig själv för att ta hand om allt utan någon hjälp och utan soc?
    Jag tycker att din text visar på rätt många fördomar om "äldre mammor" och är en indirekt attack mot dessa.
    Och ja, det är barnsligt att skaffa barn medan man själv är ett. Oavsett hur man sen försörjer sig.
  • Nexxuz
    Helene70 skrev 2010-05-11 18:33:39 följande:
    Jag fyller 40 i år och min pojke är 4,5 månad. Jag har inga fördomar mot dig eller din sambo men inser du att du har fördomar mot mig och alla andra "gamla föräldrar"? Jag tror att du tror att vi har fördomar eftersom du själv har det.
    Nej så är det inte dock så kan jag förstå att tråden kan tolkas så när jag skrev ut min ilska, det jag vill framföra är väll att tycker man det är idiotiskt att skaffa barn när man är 18 så är det la minst lika idiotiskt att skaffa när man är 40.. Men allt gott till er alla äldre mammor för jag har inget emot er. Det jag har emot är dessa som är äldre och tycker att dom kan allt bättre, det är det jag är tröt på
  • Hannah76

Fast jag tror det "hat" du upplever är överdrivet.. Du gör dig själv till ett offer..

Jag tycker att det är dåligt när någon skaffar barn när de intehar förutsättningar, oavsett ålder. Jag tycker att det minsat man kan kräva av en blivande förälder är att man kan försörja sig själv, ha ett hyffsat humm om vem man själv är, klarar av att ta hand om sig själv och hem, ha planer för framtiden mm mm mm.

De flesta 17-åringar är inte klara personer än. Visst utvecklas man hela tiden, men man har en rätt stor bit kvar när man är 17 år. Och jag vet att man inte själv är medveten om det då.. Utan det är något man inser när man tittar i backspegeln..

• Danitra
    Nexxuz skrev 2010-05-11 18:39:01 följande:
    Nej så är det inte dock så kan jag förstå att tråden kan tolkas så när jag skrev ut min ilska, det jag vill framföra är väll att tycker man det är idiotiskt att skaffa barn när man är 18 så är det la minst lika idiotiskt att skaffa när man är 40.. Men allt gott till er alla äldre mammor för jag har inget emot er. Det jag har emot är dessa som är äldre och tycker att dom kan allt bättre, det är det jag är tröt på
    Fast är det verkligen så många som "tycker att dom kan allt bättre" bara för att dom är äldre? Jag har inte stött på några.
  • Johanniee

Jag ser inget fel med att vara varken "gammal" eller "ung" förälder. Själv är jag snart 20 och barnlös så jag kanske inte har så mycket att säga till om =) Men enligt mitt tycke är det inte åldern på föräldern som har betydelse utan vad man är villig att göra för sitt barn. Det som spelar roll är helt enkelt hur bra förälder man är inte hur gammal/ung man är.

Svar på tråden Vad tycker ni om Unga föräldrar?