• Lind1981

Glutenintollerans

Kan man be vårdcentralen på sin ort om att få göra ett blodprov på glutenintolerans?
    Jag har en dotter som har ständiga besvär med magen så som förstoppning och mycket gaser mm och kan bara vara ett normalt barn om hon varje dag dricker laktulos...vi har testar för mjölkallergi men det visade inget, har varit i kontakt mycket med bvc om detta men känner inte att jag får det stöd som krävs...vill göra ett test så att man i allafall kan utesluta det, käns ju hemskt om det beror på något man ger henne att äta.
    hennes problem började när hon var ca 7-8 månader och nu har hennes lillebror börjat precis likadant.

Jag känner mig helt överkörd av bvc och deras barnläkare....vad skall jag göra?

• Svar på tråden Glutenintollerans
  • Allergiexperten

Hej! Du skriver inte hur gammalt barnet är så råden blir generella.
    Förstoppning är väldigt vanligt hos barn från ca 2 årsåldern och det du beskriver låter som sådant. Innan man gör utredningar om gluten etc. bör man försöka att få barnets mage fungera normalt genom sedvanliga förstoppningsråd. Dessa är rutiner, laktulos och klyx.
     Man bör vara uppmärksam på när barnet ger symtom på att vara bajsnödig, dvs gaser, magvärk. Sätt barnet på toaletten/pottan ca 30 min efter mat eftersom då gör kroppens naturliga reflex signal att tarmen ska tömmas, ge laktulos varje morgon och om barnet inte bajsat på ca 3 dagar bör klyx lavemang ges. De flesta barn som är förstoppade har inte någon bakomliggande sjukdomsorsak till problemen.
    Hälsningar Anitha

Svar på tråden Glutenintollerans