• Marleen

snälla, ni som fått EDA, berätta. e sjukt rädd!

ska göra en låååång historia kort....

är sjukt förlossningsrädd, ska föda mitt tredje barn på tisdag genom en igångsättning. blev igångsatt med min två också. hann inte få nån bedövning alls... så har bara fött med lustgas med ettan o helt utan nått med tvåan...

ska denna gången få EDA satt TIDIGT, redan innan ska de sätta katetern så att de bara kan använda den sen när de blir dags.

så nu till frågorna ang detta...

È den bra?
    vad ger den för efekt?
    känner man när huvudet kommer?
    hjälper den mycket under öppningsvärkarna?

eller bara berätta hur de va för er med den...
  • Svar på tråden snälla, ni som fått EDA, berätta. e sjukt rädd!
  • Hanna36

Jag fick EDA när jag var öppen 3 cm. Den var rena himmelriket, all smärta försvann! Kände bara tryck neråt när jag hade värkar. När det är dags att krysta stänger de av den så man känner krystvärkarna.

~ Mamma till 3 goingar ~
  • Marleen

känner man lika tydlig när huvudet tränger ut som man gör utan EDA?

• Marleen

OK hannapanna... då PUFFAR jag vidare!!!

• lillamuan

jag fick EDA med första barnet. ja jag kände när huvudet trängde igenom. jag kände inte själva värkarna men när huvudet kom så japp det kändes

Elin 080219 och Benjamin 090613
  • zera

Jag fick eda med nr 1 men har fött utan med barn 2, 3 och 4. Man känner absolut huvudet med eda men det känns inte alls på samma sätt. Det gör fortfarande ont men en annan slags smärta... Vet inte riktigt hur jag ska förklara =)

• luckyme83

jag fick min runt 14.30 vet inte hur mycket öppen jag var, men all smärta försvann för mig. jag var helt bedövad ända ner till knäna, men ändå kunde jag vara uppe och gå..det enda som kändes var ett tryck neråt. min eda stängde dom inte av under utdrivningen. jag tyckte inte att det gjorde speciellt ont, men min bm sa att edan inte hjälper mot smärtan i underlivet. det som var värst var den brännande känslan när huvudet kom ut, men det handlade ju om 1 minut sedan var det över..sonen är född 21.49

• Dixy

Har fött ett barn helt utan smärtlindring och ett med EDA. så vitt jag kommer ihåg så känndes det inte lika mycket när jag hade EDA. Men tyvärr kan ju inte EDA´n ta bort all känseln i själva krystningsskedet - det skulle vara större risk för att man spricker då. Tyckte i första förlossningen att det var jättehemskt när huvudet var påväg ut, men har inte för mig att jag upplevde det på samma vis den här gången. Men jag kan i alla fall säga att EDA är superbra mot värkarna!

• FL Lisa

Jag fick också EDA när jag födde sonen. Jag vet inte riktigt vad dom lyckades med men det slutade med att jag inte hade någon känsel i benen och jag kände absolut ingenting när huvudet skulle ut. BM fick säga till mig när jag skulle krysta för jag kände knappt värkarna heller och efter att han var ute så skulle BM sy (hade spruckit lite lite men det handlade bara om typ 2 stygn) och hon behövde inte lägga någon mer bedövning för jag kände ingenting när hon sydde.
    Helt perfekt om du frågar mig

Skulle gärna få likadant vid nästa förlossning men som jag har förstått så är det inte riktigt så EDA ska ta...BM pratade något om att läkaren inte träffat riktigt rätt...jag har ingen aning men jag är grymt glad att han träffade där han träffade.

jag HATAR att kräkas
  • Marleen
    FL Lisa skrev 2010-05-07 20:29:53 följande:
    Jag fick också EDA när jag födde sonen. Jag vet inte riktigt vad dom lyckades med men det slutade med att jag inte hade någon känsel i benen och jag kände absolut ingenting när huvudet skulle ut. BM fick säga till mig när jag skulle krysta för jag kände knappt värkarna heller och efter att han var ute så skulle BM sy (hade spruckit lite lite men det handlade bara om typ 2 stygn) och hon behövde inte lägga någon mer bedövning för jag kände ingenting när hon sydde.Helt perfekt om du frågar mig Skulle gärna få likadant vid nästa förlossning men som jag har förstått så är det inte riktigt så EDA ska ta...BM pratade något om att läkaren inte träffat riktigt rätt...jag har ingen aning men jag är grymt glad att han träffade där han träffade.
    hoppas ju helt klart på att min läkare träffar  där de träfade på dej :D
Svar på tråden snälla, ni som fått EDA, berätta. e sjukt rädd!