Bartholinit Cysta?
För några dagar sedan upptäckte jag en böld vid sidan av slidöppningen som är med stor sannolikhet en Bartholinit Cysta (stavning?).
Från vad jag har hört är det inget allvarligt alls utan kan enkelt behandlas med antibiotika eller en enkelt operation, i vissa fall bara låta den vara om den inte stör på något vis.
I dagsläget gör den mig inte så mycket, bara obehagligt ställe att ha en hård knöl på så att säga, ingen smärta eller något sådant.
Det som oroar mig är dock inför förlossningen. Jag vill absolut föda vaginalt och ett kejsarsnitt känns inte okej för mig. Inget illa menat mot de som väljer att snitta, men för mig personligen så känns det bättre med en vaginal förlossning.
Hur som helst. Hur ska det vara möjligt med en vaginal förlossning när man har som en stenhård kula i vägen där bebisen ska ut? Eller om jag väljer att operera bort den, hur ska jag då kunna föda ut ett barn där jag är nyopererad? Är idag i vecka 29 (28+5). Cystan har ungefär en diameter som en enkrona och lättast att beskriva den är som en stenkula som blockerar nedre delen av slidöppningen. Hittar många som berättat om att de haft liknande men lyckas inte hitta någon som faktiskt haft det samtidigt som det är dags för att föda.
Bör kanske tillägga att jag har en hotande förtidsbörd före utegången av graviditetsvecka 37 och tänker därför lite extra på förlossningen redan nu.
Min fråga är: Finns det någon här som haft en bartholinit cysta vid en vaginal förlossning? Och isåfall, hur gick det för er?
En liten extra fundering jag har angående cystan innan förlossning är hur det ska bli med samlag. Någon som haft liknande och ändå haft sex? Hur känns det när något är ivägen så att säga? Den gör ju som sagt inte ont, men kan tänka mig att det blir något bökigare..