• Mamma1988

Hur har samhället reagerat mot dig för att du är ung förälder?

Hej!
    Som rubriken lyder :) Hur har samhället reagerat när dom får se dig, ung och har barn?
    Vad får du höra av folk som du kanske möter på stan eller liknande?

Själv har jag fått blickar, och om man skulle kunna döda med ögonen så skulle jag vara död många gånger om. Jag är ändå inte så ung 22år.
    Sedan allt viskande bakom ryggen. När jag hör något så säger jag högt och tydligt att "fan vill ni mig något så säg de till mig istället för att snacka massa skit".

Men hur reargerar folk mot dig?

Skulle bli glad om några ville svara, behöver ha lite info om min debat som jag ska hålla i skolan..

Hjälp mig nu :)
    Kom på saker, för de står helt stilla i min skalle .
  • Svar på tråden Hur har samhället reagerat mot dig för att du är ung förälder?
  • Mamman till två

Jag anser mig egentligen inte som så ung, är 26 år och har två barn. Första barnet fick jag när jag var 21.

Tycker inte att jag blivit illa bemött, snarare blivit behandlat som en förälder precis som jag är. Vid ett enda tillfälle märkte jag hur en handläggare på fk ändrade attityd efter jag läst upp mitt personnummer.

Vill man leta fördomar är antagligen familjeliv bästa platsen att leta - oavsett vilken "sorts" förälder man är, här är man aldrig skonad

• ellasmamma90

Hej jag tycker att samhället tittar på en konstigt som att dom tittar ner på en. 

Jag fattar inte det är så mycket skitsnack, om speciellt unga mammor. 
    man är ju inte en dålig mamma beroende på ålder det anser i alla fall jag. 
  • Danitra

Jag har inte stött på några negativa reaktioner alls. Då var jag 21 år gammal när jag fick mitt första barn.

Dom som gnäller över negativa kommentarer och diskrimineringar får ofta skylla sig själva faktiskt. Det handlar ofta om förvuxna fjortisar som vänder allt som dom får höra till att var kritik, ser dömande blickar som inte finns osv.
  • LjubaviMoja

Ingen har reagerat elakt men de vanliga typ "men du är jo så ung" ja och? det betyder väl inte att mitt liv är slut den har precis börjat.  Jag har två barn ena fick jag när jag var 17 och den andra när jag var 22 har aldrig ångrat det. De flesta människor har iaf varit snälla.

Nu är det avklarat inga barn blir det mer, de har en ung mamma, pappa och unga mor och far föräldrar

Att bli far är inte svårt, däremot att vara det
  • Juhanna

Har faktiskt inte stött på något negativt alls. Jag var 18 när jag fick första.

Helt ärligt tror jag det har med min egna attityd att göra, jag letar ju inte efter fördommar hos folk som inte finns. Ja visst folk kanske tittar på mig, men av vilken anledning kan ju inte jag veta. Jag kanske har en snygg jacka helt enkelt.

♥ Svea 0705 Majken 0909 ♥ skogul.blogg.se
  • cicci85

Jag blev gravid när jag va 19, fick barnen när jag va 20 och 23. Pappan lika gammal. Har inte hört nåt negativt, snarare "Oj, är du så ung!?". Har svårt att tro att jag skulel blivit annorlunda behandlad om jag vore 10 år äldre när jag fick barn.  I min mammagrupp var jag yngst och den äldsta va 44 år, vi umgicks ganska mycket!

• Mamma1988
    Tack för alla svar!
    Men jag har läst på någon sida om unga som fått blickar, fula ord efter sig, fått vänta och ta nästa buss eller liknande.

• Näbbmusen

Jag fick första vid 19 år och andra vid 21 år. Har faktiskt inte stött på några större negativa reaktioner måste jag säga..

• 0joanna0

Anser mig att att vara en speciellt ung mamma. Fick min dotter när jag var 21 år. Medelåldern i Sverige är iofs 29 år. Har inte stött på några elaka människor än, snarare folk som tittat på mig med medlidande. Kanske är inbillning dock.

• Tiddlan

Jag var 4-barns mamma vid 23 års ålder.
    Har inte blivit dåligt bemött vad jag har känt.
    Möjligtvis att dom på förlossningen och bb första och andra gången varit lite "övertydliga" i information och så, som att jag skulle veta mindre än andra liksom.

• Ruggugglan

Var 17 när jag fick dottern. Har inte fått bemöta någon negativ kritik mer än en fjortisbrud som skrek "Är inte du lite för ung för det där?" när jag var ute och lekte med dottern.

Sonen fick jag nu när jag är 21 och har inte bemött någon negativ kritik nu heller.

Svar på tråden Hur har samhället reagerat mot dig för att du är ung förälder?