• sessessa

Hjälp i smärtlindringsdjungeln!

Hej!
    Nu har jag skjutit på de här hur länge som hellst.. Så nu börjar de bli lite akut istället!

Min förra förlossning är något jag inte kan minnas något possitivt av alls, eller ja, förutom barnen då! =)
    Jag kommer ihåg all smärta, hur de kändes som att hela tarmen låg ute på britsen, hur de kändes som hela bäckenet skulle explodera. mm mm,
    Och allt där efter, när de ska trycka ut moderkakan.. första kissningen, första bajsningen.. Usch!!

Direkt efter förlossningen, när de tog barnen till Neo och alla lämnade rummet, så kände jag sån glädje, jag skulle äntligen få dö själv i lugn och ro. Nu dog jag bevisligen inte, men de kändes verkligen som att jag skulle göra det.

Efter förlossningen kunde jag inte stå själv på 3dygn, för så svimmade jag,.

Allt detta finns kvar som en stor skräck i mitt huvud, och snart är det dax för nästa förlossning! Fråga mig inte hur jag tänkt!
    Den 12Maj har jag tid för igångsättning, och för att minimera risken för att känna samma igen så vill jag nu ha smärtlindring, men hur tusan vet jag vad som är bra då??
    Förra gången tackade jag Nej till de, ångrade mig senare men då var det för sent.

Är det någon som har tips på vad man ska välja i denna smärtstillningsdjungel?
    Jag vill inte att de ska vara något som gör att värkarbetet avtar, inte heller något som gör att jag inte är klar i huvudet, utan bara något som gör att inte inte gör lika jäkla ont!!

Tacksam för svar..

• Svar på tråden Hjälp i smärtlindringsdjungeln!
  • sessessa

Ingen som har positiv erfarenhet av smärtslillande och kan dela med sig..?

• lke

Hej.
    Jag är inte gravid, men har varit och hoppas bli snart igen. Är otroligt spruträdd (för att inte kalla det fobi...), så jag födde mitt första barn helt utan smärtlindring. Testade förresten lustgasen två andetag men det kändes bara som att jag var alldeles för full (ja, du fattar hur jag menar;) ).
    Det hela gick ju bra men ja, smärtan är total.
    När det var dags för andra barnet kände jag som du, panik. Jag samtalade med BM och hon skrev i min journal att jag SKULLE ha bedövning av någon sort, att de inte skulle försöka övertala mig till nåt annat. Jag fick då spinal, en lättare variant av EDA? Hur som haver, denna påverkade inte mitt medvetande och sen kom han med en hejdundrande fart men jag gick ändå inte sönder.
    Nackdelen är ju att man måste ha dropp o apparater när man använder sg av någon typ av preparat, men det kan det kanske vara värt.
    Får jag fråga varför inte ett snitt blivit aktuellt i ditt fall?

• sessessa

Jag vill inte bli snittad eftersom jag redan har två barn under två år, också kommer trean nu, så jag vill kunna lyfta och komma tillbaka till vardagen snarast.

Min BM har också skrivit i brevet till förlossningen att jag vill ha smärtlindring, dock inte vad. Jag sa att jag ville läsa lite om alternativen först, men de finns ju hur mycket som hellst!

Men upplevde du förlossningen som mindre smärtsam av spinal?

• lke

Ja, jag upplevde den som mindre smärtsam med hjälp av spinal. Klart det fortfarande gjorde ont, jag blev inte totalbedövad som jag hört en del beskriva sin erfarenhet av eda/epidural. Men det iaf tog udden av smärtan.
    Jag förstår att du inte vill bli snittad med tre barn under två år... Hur var det när ettan kom?

• lke

Sorry, jag inser att det är tvillingar du har sedan tidigare..?

• Helene70

EDA+lustgas = superbra kombo{#lang_emotions_smile}.

Jag kände mig klar i huvudet hela tiden och jag kunde vara med under förlossningen när väl EDAn sattes in. Tyvärr sattes den in lite sent(öppen 8cm) men när den väl var lagd så kunde jag vara mer aktiv under förlossningen.

Svar på tråden Hjälp i smärtlindringsdjungeln!