• Michiyo

Livrädd

Har ingen aning om hur jag ska palla med detta med förlossningen faktiskt.. inte nog med att jag ska behöva gå igenom en förlossning men jag skall oxå vara långt från vänner och familj eftersom jag flyttar till wales med killen min..

jag är inte rädd för smärtan eller att något ska bli fel.. det jar är rädd för är smärtstillande medel och att spricka.. om jag spricker måste dom ju sy och då måste dom ju använda en nål av alla grejer! och jag har fått mig nån dum föreställning om att jag blir deformerad på köpet.. jag är bara i vecka 18 men har redan panik ang detta. och nej jag vill inte heller göra kjesarsnitt då behövs det ju användas en nål iaf på något vis.. detta funkar bara inte för mitt stackars psyke^^

• Svar på tråden Livrädd
  • cherrypie

MÅSTE du ta smärtstillande? Annars kan du ju undvika det genom lustgas, varma bad osvosv?

OM du spricker så känns det ingenting när de syr för de har på bedövningsspray, och jag antar att du inte vill titta när de syr s kan du inte tänka bort det och titta på bebisen?:D

• Michiyo

jag kommer antagligen svimma bara av tanken på att dom faktiskt har en nål i närheten.. jag har funderat på lustgas men blir man inte konstig då och gör/säger konstiga saker?

• cherrypie

jaaa, konstig blir man väl inte. Känns lulligt och det piper i öronen men det försvinner oxå snabbt när du inte andas in den,

• maria 84

Försök att bara ta det lugnt under förlossningen, tänk på att det är en smärta som kommer gå över. Stressa inte upp dig eller få panik för det kommer bara göra det hela mycket värre. Kanske låter lätt att säga men det hjälpte mig i alla fall.

Sen var jag uppe och rörde på mig nästan hela tiden, dels fick det mig att tänka på lite annat, låg jag ner så var det enda jag tänkte på smärtan och att härda ut, och sen påskyndar det det hela lite att röra sig.
    Och ta en värk i taget, när en värk kommer, andas och fokusera och tänk på att den snart är över, sen slappnar du av och väntar på nästa och samlar kraft inför den. Det kommer gå bra!
    Jag använde ingen smärtlindring, hann inte riktigt med det, men prövade lustgasen under en värk men det passade inte mig men det är ju många som tycker det är bra så den kan du ju pröva.
    Och som cherrypie skrev, om dom behöver sy så kommer du inte känna det och det är inte alla som gör det. Och du ser inte när dom gör det heller.
    Försök att slappna av och tänk på det fantastiska som blir resultatet av det hela
    Lycka till!
  • Michiyo

Tack för svaren :) jag ser verkligen fram emot den lill* ska komma ut.. njuter av att vara gravid bara orolig för dom där få ynka timmarna som igentligen inte är så farliga igentligen.. men att nojja det kan man vara väldigt duktig på^^

• FCBJ

Du har ju ett tag kvar innan förlossningen. Jag skulle råda dig att redan nu gå på yoga (riktig yoga där man lär ut andingstekniken) eller en profylaxkurs så du lär dig andas rätt. Andas man rätt så känns det inte lika mycket. Tror det beror på att man inte spänner sig lika mycket när man andas lugnt och metodist.

• straw2008

Åh din stackare... alltså någon rekomenderade varma bad, eh har du fött barn ? Varma bad är knappast smärtlindring nog när man spricker från A till Ö ??

I stort sett alla jag känner säger att "det finns INGEN positiv smärta" o att det verkligen är skitsnack, är man livrädd o har ont som faan så är det itne positivt på något sätt.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Helena28

Det kändes inte alls när jag sprack man har ju fullt upp med att krysta så den smärtan märks inte av, inte för mig iaf.. Kände inte heller nånting när dom sydde!!  Krystningen är ju den lätta biten, det är värkarna innan som är värst!!

Dom flesta förstföderskor spricker mer eller mindre tror jag och nog vet barnmorskorna va dom gör när dom syr ihop!

Svar på tråden Livrädd