• InisenCom

Utomkveds/X

För ungefär en månad sedan plusade jag! Jag blev så otroligt förvånad, eftertsom jag ätit p-piller & blödit (om än lite) under min "mensvecka" - Men eftersom jag även blödit igenom p-pillerna tyckte min BM efter telefonrådgivning att jag skulle köpa ett gravtest...

Först blev jag rädd & tänkte direkt att jag skulle göra en abort.. Men efter mycket långa diskussioner med min pojkvän bestämde vi oss för att behålla det. När jag gick in i vecka 9 fick jag hemska magsmärtor som jag dock avfärdade som livmoderkramper, och eftersom jag inte blödde något valde jag att avvakta. När smärtorna återkommit varje dag i 4 dagar ringde jag 1177 & fick åka upp till akuten.

Gyn. hittade inget förrutom en tom livmoder.. Eftersom jag blödit några veckor innan misstänkte han i första hand att jag fått missfall, men efter att ha gjort 2 hCG(?)-prover med några dagars mellanrum upptäckte dem att graviditeten fortfarande pågick & efter ett till VUL lokaliserade dem utomkveds. i vänstra äggledaren...

Jag slipper förhoppningsvis operation då jag påbörjade behandling av metotrexat i torsdags.

Just idag är jag så himla ledsen.. Det känns lite som dålig karma.. Jag har gjort 3 aborter tidigare & när jag äntligen bestämt mig för att jag faktiskt kan & VILL bli mamma så slutar det med utomkveds...

Jag skulle jättegärna vilja komma i kontakt med er som varit med om liknande!

• Svar på tråden Utomkveds/X
  • sweet85

Hej,

Vet hur du känner det. Har inte vad jag vet fått missfall, men när jag och min sambo äntligen bestämmde oss för att vi skulle försöka bilda familj så slutade det i utomkveds.

Jag känner igen symptomen du beskriver. jag plussade ca bim+3 och det vart en chock, vi trodde verkligen inte att det skulle ta sig så fort ( första försöket för oss ) Runt vecka 7 började jag små blöda lite till och från, men bm sa att det inte behövde vara något farligt och bad mig avvakta. Om det var mf på väg så skulle det visa sig. I vecka 8 kom smärtorna. En kväll var dom så starka att jag var helt säker på att det var mf på g, och dagen efter fick jag det bekräftat. Men efter ca 4 dagar så kom smärtorna igen och jag ringde till bm hon hänvisade mig vidare till sjukhuset där jag fick komma in på vul dagen efter. Där dom konstaterade att jag hade en pågående graviditet utan för livmodern, Äggledaren hade gått sönder och jag hade en hel del blod i magen/livmodern så jag blev inlagd och opererades morgonen efter. Det kändes som ett slag i ansiktet när läkaren berättade att det skulle bli operation och att dom skulle få lov att ta bort den vänstra äggledaren.

Sedan dess har vi försökt att bli gravida igen, men ingenting. Just nu känns allt bara så hopplöst som om vi aldrig kommer bli föräldrar. Som om det inte är meningen,,,

Så man kan säga att jag förstår en del av det du går igenom/har gått igenom...

Svar på tråden Utomkveds/X