• lillan1004

Byta från semper till nan..

Hej,

Har en dotter som är 2 veckor och äter för tillfället Semper men de senaste dagarna har hon varit hård i magen, får knappt bajsa :(

Har läst lite här och många byter från semper till nan för att den ska vara skonare mot magen.

Det jag undrar är hur byter man best? Rakt av eller blanda ett tag?

Tacksam för snabba svar så vår dotter får bajsa normalt igen!

• Svar på tråden Byta från semper till nan..
  • Svanflikkan85

jag bytte rakt av med min son vid 2 månader.

• Anja12

Om hon är hård i magen kan det vara att det är lite för mycket pulver. Hade själv det problemet med en av mina tvillingpojkar på 3,5vecka. Men är jätte noga med doseringen nu+ att han får magdroppar då han är väldigt gasig av ersättningen bla. Jag använder BabySemp men har som du hört att Nan ska vara snällare mot magen.

• lillan1004

Nu har vi bytt till NAN, närmare bestämt igår (tisdag) och nu redan igår kväll märkte vi skillnad :) hon fes inte några manliga fisar och idag har bajset blivit mjukare :)

Pratade med sjuksyrran på bvc och hon sa att det bara är att byta rakt av och sagt å gjort :)

Nu har man en mycket gladare bebis!

• Helene70

Om du vill förhindra förstoppning så lägg en klick messmör i ersättningen. Det gör susen och kan användas från vilken ålder som helst.

• Svartmyran

Min lille kille är för mig en stor fråga.. Han har svårt för att bajsa och jag ser hur han ligger och tar i. Nu ikväll så har jag hjälpt honom att bajsa med hjälp av en termometer och han bajsade i massor men de va inte speciellt hårt. Iaf inga hårda bollar som jag fått de beskrivet...

Han äter semper lemolac men funderar på att gå över till Nan

• lillamollyy

det är mycket salt i messmör och bebisen kan bli törstig utav det & det kan lätt misstolkas som hunger, sa min Bvc sköterska! Och för mycket mat (ersättning.) kan ge lättare förstoppning, jag slutade med messmöret och bytte till semper lemolac och har nu en jätte glad bebis igen!

• Tillalamm

Vår plutt blev hård av Nan. Är bebisen känslig är det nog bättre att fasa ut än att nyta rakt av - min pojk fick ont då vi försökte byta direkt. Vi gav istället lite av varje ett par dagar och till sist bara den nya ersättningen.

• Modgun
    lillamollyy skrev 2010-09-13 01:08:15 följande:
    det är mycket salt i messmör och bebisen kan bli törstig utav det & det kan lätt misstolkas som hunger, sa min Bvc sköterska! Och för mycket mat (ersättning.) kan ge lättare förstoppning, jag slutade med messmöret och bytte till semper lemolac och har nu en jätte glad bebis igen!
    Det handlar inte om några större mänged med messmör som man ger dom små, och då är det ingen fara.
Svar på tråden Byta från semper till nan..