• joana93

Hur får ni ihop ekonomin?

Jag tänkte höra hur ni unga mammor får ihop ekonomin? Hur mycket pengar har ni i månaden totalt?

Sedan, bor ni hemma hos era föräldrar eller i egen lägenhet? Betalar soc den eller har ni en sambo som jobbar?

Intressant att höra hur ni har det, då ekonomin är den svåraste delen för många unga föräldrar. {#lang_emotions_smile}

• Svar på tråden Hur får ni ihop ekonomin?
  • mazquE

bor själva i en 3:a med två barn. lever inte på soc. mannen får föräldrarpenning, jag arbetssökande, barnbidrag och bostadsbidrag.. klarar oss galant.. :)

• Lantani

Jag vet i skjutton om jag räknas som ung föräldrer längre, men hade precis fyllt 20 när sonen föddes för 1,5 år sedan.

Vi bor i marklägehet 3:a, jag, sambon och sonen och i augusti kommer lillasyster.

Sambon jobbar heltid, så vi lever iprincip på hans lön och vi klarar oss utmärkt, behöver inte direkt tänka på vad vi handlar osv...
    Jag har lägsta föräldrapenning, men tar bara ut ca 4 dagar/vecka vilket innebär att jag får ungefär 2300 kr i månaden efter skatt. Jag betalar hemförsökring, min mobilräkning, lite mat iblando ch kläder till sonen. Jag får även sonens barnbidrag, men 500 kr går till sonens sparknto.

• joana93

Jätte bra att ni har råd med att spara 500 kr till sonen i månaden {#lang_emotions_smile}

• EmmaLengstrand

VBi lever iofs på socialen tyvärr men men vi klarar oss precis å de e jag glad över vi har mat hela månaden vi kan göra nån rolig grej osv =) så d e ok äve om man vill ha egen inkomst såklart...Har ju min fp o bb men klarar ej på allt de

• mazquE

tips: något som vi själva gjorde fel var att jag tog ut föräldrarpenngen på vårt första barn, maken arbetssökande, men lagom till barn nr2 fick vi reda på att han får ut så mycket mer än mig i fp. vi trodde att vi skulle få lika mycket, men att han hade haft jobb i knappt 6 månader gjorde mycket. så om mågon haft jobb så får nog den ut mer än den andra. kolla upp det noga vem ni lägger fp på om ni är arbetslösa.
    jag fick ut, 4300, han får ut över 10000..

• VincentsmammaBf2010 April

har snart två barn, jag får ca 3500i månaden, och sambon får ut ca 18 000,
    bor i bostadrätt, man klarar sig bara man vill.

Vi lägger även undan pengar till barnen, och till oss själva, t ex om något går sönder, semester och så =)

• SannaD

Vi har en trea på 4000 min sambo får ut ca 12000- 14000. Jag sparar mina föräldra dagar för får bara ut minimum (180 kr/dag). Så jag tar bara ut så jag får runt 1800.

Men måste tillägga att jag HATAR att de ska vara så jävla viktigt för samhället att jag och min sambo ska dela våra föräldra dagar 50/50. OM vi skulle göra de så skulle vi gå i personlig konkurs. Jag har inget jobb men de har han, så varför ska han gå hemma så att vi förlorar en massa pengar, inte kunna betala räkningar, bara för att de ska vara jämnställt??
    Vad säger att han är "bättre" pappa för att han är hemma mer?

Jag tycker att är man vuxen nog att ta ansvar för ett barn så är man nog vuxen nog att bestämma över sin egen ekonomi. Men de är bara jag de.

Hoppas allt löser sig för dig :)

• AnnaT

Vi har två barn bor i en 3 a bostadsrätt jag får lägsta föräldrar penning och min man har aktivitetsersättning plus barn och bostadsbidrag så vi får ytterst liten pengar men vi klarar oss precis varje månad.

Sen har vi en del spar pengar så det går ingen nöd på oss :)

• MammanJulia

Jag pluggar till psykolog och min sambo till ekonom, således får vi två studiebidrag och ett barnbidrag. Det går bra tycker jag. Vi sparar 400 till vår dotter varje månad, resten går åt till räkningar, nödvändigheter&mat för det mesta. Men jag tycker att vi har det rätt bra ekonomiskt:) Vi har lärt oss att dra in på en del och därmed kunna köpa något annat.

• youthmom

jag är ensamstående, bor hemma med min son hos min mamma. Tar ut alla föräldrapenningsdagar sen får jag underhåll och barnbidrag. Hjälper mamma med hyran och handlar och så, det blir ju inte så mycket pengar över men jag klarar mig :)

• malin91

hej jag bor hemma oss min mamma och pappa med min son.
    och jag får ut det minsta man kan få i förldrapening
    och så har jag underhållstöd och barnbirag från förskringkassan
    och jag beltar 10% till pappa av det jag får i hyra
    och så köper jag hem mat schompa m.m.
    och allt min son behöver beltar jag med själv

• Chaarliie

Jag och min dotter, som snart är 4 månader, bor i en trea relativt centralt i Jönköping. Jag har rätt hög föräldrapenning, sen är det ju barnbidrag, underhåll och bostadsbidrag. Men vi har det super :)

• mammanochprinsen

bor i en trea med min son (han är tre år).
    Jag har tre jobb (1 fast & 2 extra) + underhåll + barnbidrag... Summa sumarum blir mellan 13 - 20000 i månaden beroende på hur mkt jag jobbar på extrajobben.

• AleLB
    mazquE skrev 2010-05-03 15:34:28 följande:
    bor själva i en 3:a med två barn. lever inte på soc. mannen får föräldrarpenning, jag arbetssökande, barnbidrag och bostadsbidrag.. klarar oss galant.. :)
    Hur mycket får ni i månaden? :)
  • SaramedM
    SannaD skrev 2010-06-17 08:52:24 följande:
    Vi har en trea på 4000 min sambo får ut ca 12000- 14000. Jag sparar mina föräldra dagar för får bara ut minimum (180 kr/dag). Så jag tar bara ut så jag får runt 1800.

Men måste tillägga att jag HATAR att de ska vara så jävla viktigt för samhället att jag och min sambo ska dela våra föräldra dagar 50/50. OM vi skulle göra de så skulle vi gå i personlig konkurs. Jag har inget jobb men de har han, så varför ska han gå hemma så att vi förlorar en massa pengar, inte kunna betala räkningar, bara för att de ska vara jämnställt??
    Vad säger att han är "bättre" pappa för att han är hemma mer?

Jag tycker att är man vuxen nog att ta ansvar för ett barn så är man nog vuxen nog att bestämma över sin egen ekonomi. Men de är bara jag de.

Hoppas allt löser sig för dig :)
    en pappa som är hemma knyter an till barnet på ett helt annat sätt, barnet lär känna pappan på ett helt annat sätt

Fråga alla som har varit hemma en längre period så säger de nästan enat att det var först när de var hemma som de verkligen kom nära sitt barn
  • joosefinea

Jag bor hemma hos min mamma med min son. Får minimum föräldrapenning men tar ut 7 dagar i veckan så efter skatt får jag ca 4300. Plus barnbidrag och underhållsstöd. Allt som allt 6620 kronor i månaden. Klarar mig bra på det och brukar lägga undan lite varje månad.

Svar på tråden Hur får ni ihop ekonomin?