• jennnjenn

Kräks magsyra ?

Hej!

Jag har det verkligen jätte jobbigt och kräks ett par gånger om dagen, det som kommer upp är som magsyra det verkligen "fräter" i min mun och hals.
    Det är inte det att jag spyr upp min galla, utan det kommer oftast en timme eller två efter att jag ätit. Det är som att maten jag äter inte tas upp av kroppen utan bara ligger i magsäcken och blir surare och surare och till slut så kommer allt upp.

Det är så fruktansvärt påfrestande för mig att spy hela tiden, jag blir väldigt matt av det. Jag har ont i övre delen av magsäcken.

Är det någon som känner igen detta? Har försökt att hitta information men hittar inget om det, inbillar mig att något är fel med mig..

Är i vecka 9+0

• Svar på tråden Kräks magsyra ?
  • LNE

jag spydde inte men fick uppkast som var som att spy av sura uppstötningar varav det brändes som in i helvete i magstrupen och munnen. Detta hände efter mat
    Prova att börja ta losec mups mot halsbränna så du håller ner magsyran

• Caila

Jag spydde också jättemycket. Nu spyr jag "bara" enstaka morgnar och kvällar (är i vecka 19). Mitt tips är att äta nästan jämt, så att åtminstone en del mat kommer vidare efter magen, samt att maginnehållet inte blir fullt så surt. För mig har det också fungerat att äta filmjölk, det lugnar magen.

När jag spydde som värst fick jag också utskrivet lergigan comp mot illamående hos barnmorskan, det var ovärderligt för mig. Under några veckor kunde jag inte leva utan.

• Melly23

Usch, nu blir jag orolig...
    Är i vecka 7+0 och kräks minst 3 ggr om dagen och är super trött, jätte jobbigt.
    Funderar på hur länge de ska hålla i sig...
    Hur gör ni på jobbet? Jag har ju inte ens berättat än så jag är sjukskriven för magsjuka, kände att jag lär hitta ett bra sätt att hantera illamåendet.

• jennnjenn

Jag har köpt Seband på apoteket och postafen som jag tar varje morgon, jag tycker att det dämpar mitt illamående något men det hjälper tyvärr inte mot min "sura" mage. Har testat det mesta, såsom samarin A-fil, fil.. inte äta surt, eller dricka sura saker. Tänker på vad jag äter så det skall vara lättsmält, men ändå så har jag detta problemet med min magsyra. Det är jätte jobbigt att inte kunna gå en hel dag utan att kräkas :S

Hoppas det snart blir bättre

• paddis85

Jag är i v 7, och kräks liksom du flera gånger om dagen... Får ingenting gjort, kan inte ens gå ut å gå en promenad utan att spy. Käkar både lergigan comp, postafen och använder seaband. Dämpar allt något men kräks ändå och det som kommer upp starkt frätande och svider som tusan. Har även halsbränna till tusen, men köpt losec på apoteket. Fungerar faktiskt bra mot halsbrännan. Och man får äta dem när man är gravid. Värt att testa :)

• MATILDAEA

Hej och grattis till alla!

Jag har gått lite längre än er, det är min första graviditet och är i vecka 31+1 har bf 14/2-18. Tänkte berätta lite hur det har varit såhär långt. Jag mådde riktigt dåligt och kräktes till vecka 17 fick foglossning i vecka 20 och började kräkas igen i vecka 28. Började känna rörelser i vecka 16 och det är aldrig still. Barnet kanske sover 4 timmar sammanlagt på ett dygn, så kan inte säga att den har någon dygnsrytm. Inte den lättaste graviditeten om man säger så xD Men det är fullkomligt underbart att känna hur livlig den är och jag längtar så otroligt mycket tills lilla pyret kommer ut till oss<3<3<3

Svar på tråden Kräks magsyra ?