helt otroligt!!! läs!!!
Hej! Ta dig tid o läs hela min berättelse det kan likaväl hända dig eller nån i din närhet.....tog 7 år för läkarna att fatta detta! Hur många får aldrig reda på detta och får aldrig någonsin barn???? Vi har i dag en dotter på 6 år! En lyckad slump!Jag är född med en missbildad livmoder, unicornis, som upptäcktes år 2004 vid kejsarsnitt, det var en spontan graviditet efter beskedet att min livmoder var så sammanväxt och skadad att den inte skulle förmå att klara en graviditet, då de inte kom in i min livmoder vid två olika hysteroskopier.
Det som är unikt är att vi hade dessförinnan en 7-årig infertilitetsproblematik där jag genomgick 1 laparaskopi, 4 genomförda IVF-försök (3 graviditeter med tidiga missfall), 1 HSG-röntgen, 2 hysteroskopier utan att de upptäckte min missbildade livmoder på någon av dessa undersökningar. Däremot såg man en myom på laparaskopin som också var startskottet till IVF-försöken. Nu i efterhand ser man min livmoder på ett vanligt ultraljud.
Jag har en Unicornis med ett rundamitärt horn, förmodligen utan införselgång, men ej helt säkerställt. Var man plancerade äggen vid IVF:erna är oklart, men man förmodar att de är placerade där de skulle vara.Jag har också tre urinledare och fyra njurbäcken, konstaterade på röntgen mars 2010. Jag väntar just nu på en da...tortomografi på njurar och urinvägar då njurarna syntes dåligt på den vanliga röntgen för att tarmarna skymde. Om jag har några ytterligare missbildningar vet jag ej ännu. Jag har alltid haft otroliga menssmärtor eftersom blodet i den lilla livmodern rinner ut i buken/inte har nån stans att ta vägen. Med den här typen av livmoder vill man inte att kvinnan ska få en tvillinggraviditet och ska därför INTE placera 2 ägg vid IVF. Högriskgraviditet. Oftast föder man prematurt. I bland kan man få flera sena missfall innan man lyckas föda ett levande barn eftersom livmodern töjer sig efter varje graviditet.Jag har dock enbart haft tidiga missfall, inga sena.
Barnet växer också ofta sämre än för tiden när det ligger i magen, men denna livmoder är det normalt tillstånd. Vår dotter växte för dåligt vilket oroade mig för jag visste inte detta. Man bör ta kejsarsnitt om man har den typen av livmoder för att det är större infektionsrisk m.m. Jag blev jättedålig med infektion, lågt hb, stora vätskeansamlingar och högt blodtryck, fick ligga kvar på bb 14 dagar och ev kan njurarna påverkat förloppet negativt, dock osäkert. Men missbildningar i urinvägar/njurar och livmödrar hör ofta i hop. Njurarna påverkar också hormonerna.
Jag fick reda på i dag att försäkringskassan förmodligen gett mig handikappersättning för funktionsnedsättning till Provrörsbefruktningar och kostnader kring detta OM jag vetat om att jag hade 2 livmödrar. Nu är det för sent att få ersättning. det är ett handikapp livväl som om man föds med andra missbildningar som syns.....Har ett ärende hos PSR (numera LÖF) om detta där jag nu fått rätt i vissa delar efter 5½ år med överklagande m.m. och ska få ersättning för delar av det jag fått utstå. Jag kommer fortsätta överklaga och ev gå till domstol, detta ärende är så komplicerat att inte ens alla läkare kan detta. Gynekologer vet ibland mycket mindre än man tror.
Sprid gärna vidare för ingen ska behöva uppleva detta helvete detta medfört hela graviditeten och även flera år nu efter varit/är turbulent eftersom läkarna sa att jag inte skulle kunna gå en graviditet och klara av att bära ett foster, det satte sina spår djupt,....Hör gärna av dig med frågor om du vill.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-30 16:11
Förtydligande: Kompetensen fanns helt enkelt inte att se 2 livmödrar på ett ultraljud. Men nu när man vet om det ser man det hur bra som helst. Varken gyn/fertilitetsenheten eller IVF kliniken hade denna kompetens.