• Pisan

Någon som blev sämre i sin havandeskapsförgiftning EFTER förlossningen?

Undrar om det finns fler som blev sämre i sin havandeskapsförgiftning efter förlossningen?

Jag blev det och fick ligga i magnesiumdropp i 24 timmar i ett mörkt rum där det inte fick finns starkt ljus, höga ljud, inga häftiga rörelser eller för mycket intryck.

Jag fick en chock av det för jag visste inte att man kunde bli så sjuk efteråt. Trodde det försvann när man blev förlöst men inte för mig.

Så finns det nån annan som varit med om samma?

<3

• Svar på tråden Någon som blev sämre i sin havandeskapsförgiftning EFTER förlossningen?
  • gullunge1

oj vad jobbigt för dej.
    fick hf men blev inte sämre efteråt, har dock högt blodtryck förtfarande och det är 6 veckor sen hon kom. ska äta blodtrycks medicin i minst 2 veckor till...

Tova 100317
  • Moyo

Du är inte ensam. Jag blev igångsatt pga HF i v.38 och allt gick bra med förlossningen.

Två timmar efter dottern föddes blev jag tvärt sämre och krampade, bedövades med Stesolid och hamnade på IVA. Väl där upptäckte man att jag även drabbats av HELLP (organpåverkan) och jag fick ligga kvar på IVA i två dagar innan jag flyttades ner på förlossningen igen.

Vi tvingades stanna på sjukhuset i en vecka innan mina värden förbättras så pass att jag fick fara hem.

Jag trodde precis som du att faran var över när flickan var född, men tydligen kan man bli sämre flera dygn efter förlossningen, även om det är mycket ovanligt.

• Pisan

Ja det är mycket ovanligt att man bli försämrad efter. Jag höll på att gå in i kramper men dom hann stoppa det med magnesium droppet som tu va. Men det var hemskt att vara så sjuk

Har ju inga minnen av dom dagarna. Sambon har fått berätta vad som hände, men han var ju mest hos bäbisarna (fick tvillingar).

Har försökt läsa om det på nätet men hittar inget om det

• Skumboll

Blev väl inte direkt sämre efteråt, men det var rätt illa som det var. Efter akutsnittet hamnade jag på IVA i tre dygn, kopplad till diverse apparater, mediciner intravenöst och härliga mängder morfin. Fick inte äta eller dricka eller röra på mig. Efter de tre dygnen på IVA fick jag iaf åka upp på BB-avdelningen men fick i princip inte ta mig från sängen då heller. Tjatade till mig att åka hem på femte dygnet, då hade jag fått nog av sjukhus (har sjukhusskräck). Åt mediciner gjorde jag i flera månader, har idag (drygt 2,5 år sedan sonen föddes) fortfarande ett högt blodtryck och är livrädd för att skaffa fler barn.

♥ Simon ♥
  • Pisan
    Skumboll skrev 2010-04-30 17:03:36 följande:
    Blev väl inte direkt sämre efteråt, men det var rätt illa som det var. Efter akutsnittet hamnade jag på IVA i tre dygn, kopplad till diverse apparater, mediciner intravenöst och härliga mängder morfin. Fick inte äta eller dricka eller röra på mig. Efter de tre dygnen på IVA fick jag iaf åka upp på BB-avdelningen men fick i princip inte ta mig från sängen då heller. Tjatade till mig att åka hem på femte dygnet, då hade jag fått nog av sjukhus (har sjukhusskräck). Åt mediciner gjorde jag i flera månader, har idag (drygt 2,5 år sedan sonen föddes) fortfarande ett högt blodtryck och är livrädd för att skaffa fler barn.
    Usch låter inget vidare

Men vad säger dom om ditt blodtryck, kommer det bli bra nån gång?
  • Skumboll
    Pisan skrev 2010-05-08 11:05:47 följande:
    Usch låter inget vidare Men vad säger dom om ditt blodtryck, kommer det bli bra nån gång?
    Nä, det var ingen rolig upplevelse. Läkaren skrämde upp mig rejält, hade jag inte varit så ung så hade kroppen aldrig klarat av det blodtrycket jag hade. 
    Jag har dessutom anlag för högt bt så kommer det troligtvis inte att bli bättre än såhär. Men jag slipper i nuläget äta mediciner, alltid något. 
    Men nu börjar bebislängtan infinna sig igen men jag är livrädd, vill ju inte riskera mitt eget liv för att sätta ett nytt till världen. 
    ♥ Simon ♥
  • Pisan

Imorgon ska jag träffa en läkare på gynmottagningen för att diskutera allt som händer runt förlossningen. Men prolemet just nu är att jag vet itne vad jag ska fråga... känner mig ivägen Samtidigt som jag har massa frågor...

Tycker detta är jätte jobbigt

• Skumboll
    Pisan skrev 2010-05-11 13:12:31 följande:
    Imorgon ska jag träffa en läkare på gynmottagningen för att diskutera allt som händer runt förlossningen. Men prolemet just nu är att jag vet itne vad jag ska fråga... känner mig ivägen Samtidigt som jag har massa frågor... Tycker detta är jätte jobbigt
    Skriv ner dina frågor, beta av dem en och en, på så vis får du svar på alla och går inte därifrån och känner dig osäker. 
    Läkaren är där för din skull, utnyttja tiden väl, och du ska absolut inte känna att du är i vägen!!
    ♥ Simon ♥
  • frk Carlsson

Samma sak hände min syster TS. Hennes dotter förlöstes med planerat snitt, som hon hade fått TJATA sig till 3 dgr innan BF då hon haft HF i över en månad och varit ilagd i flera omgångar pga av det (inte som att ngn gjorde nåt åt det heller - t ex satte igång henne eler tog ut bäbisen). Några timmar senare "försvann hon" och började svamla och förlora verklighetsuppfattningen. Hon fick ha kvar droppet i över 2 dygn innan det lade sig. En fruktansvärt traumatisk upplevelse för hennes kille som bara fick sitta bredvid på en stol och titta på, han skulle först inte ens få stanna kvar med henne och bäbisen (?). Min mamma reste ner och avlöste honom och henne skulle de inte heller släppa in till att börja med.

Det tog bra precis en vecka innan hon var så pass Ok att hon kunde åka hem igen, men hon mådde skitkass i flera veckor efteråt och käkade medicin etc.

Läkarna sa att det där hade hänt oavsett om de plockat ut hennes dotter el inte, så det var i sista sekunden de snittade med andra ord...

Tuva 060524 o Vilda 080422 ska få en lillebrorsa! BF 100601!
  • Cookie02

Nu är detta en gammal tråd, men precis det hände mig. Hade lindrig till måttlig hf, blev igångsatt på BF pga stigande blodtryck och 3+ i urinen. Läggs kvar pp bevakning på förlossningen (de tyckte att jag var för frisk för att övervakas på Iva). På natten hamnar jag i kramper, får en stroke, ramlar ur sjukhussängen och luxerar samt fakturerar min axel. De hittade mig krampandes utan att veta hur länge jag legat. Det tog tre dygn innan de vågade söva mig för att lägga axeln i läge och fixera frakturen. Jag kommer inte att återfå full rörlighet tyvärr :( Jag känner mig rätt bitter på att de inte tog mitt tillstånd på allvar, särskilt då jag klagade på huvudvärk under krystärkarna (vilket en neurologläkare påpekade efteråt att en kvinna som ligger med krystvärkar skall inte klaga på huvudvärk, då skall det tas på allvar).

Svar på tråden Någon som blev sämre i sin havandeskapsförgiftning EFTER förlossningen?