• Niveaa

Vad anser ni om föräldra/barnhem?

Vet inte riktiga benämningen på det men stället där bla unga föräldrar får bo i ett par månader efter förlossningen för att se om det är kapabla till att ta hand om sina barn?
    Bra eller dåligt?

• Svar på tråden Vad anser ni om föräldra/barnhem?
  • parvati

Jag är inte så insatt men det är ju väldigt bra för det andra alternativet hade ju varit att man omhändertog barnet utan att göra en utredning och utan mamman.

• Niveaa

jag anser att det är ett frihetsberövande.
    Om man nu räknar bort missbrukare och de med ett tidigare struligt liv och siktar på just de unga mammorna.
    Så tycker jag det är sjukt.
    Har gjort en bekantskap med en ung mamma som efter förlossningen blev skickad till ett sånt hem, Hon är ung och till en viss del lite omogen i sitt sätt, men jag tvivlar inte på att hon är okapabel till att ta hand om ett barn om hon får chansen.
    Hemmet inställer man sig på rätt omgående efter fl, dom har vaken och sovtider, får inte sköta sin ekonomi och inte röra sig utanför byggnade oövervakad.
    Hur ska man kunna fungera normal när man blivit frihetsberövad?
    jag inser också att det skulle inte funka ekonomiskt eller finns personalkraften att övervaka familjerna i hemmet men det vore ändå det bästa.
    Du har precis varit med om den mest omtumlande händelsen i ditt liv och ska slitas upp till en främmande plats med främmande människor som talar om för dig när du ska äta sova skita.
    Ett barn är vaket och vill äta rätt sporadiskt de första veckorna i livet, jag hade inte fixat det om jag inte hade fått lagt mig ner och vilat en stund på dagen när mitt barn sov tex.
    Jag skulle få panik, och inte alls kunna göra ett bra jobb som mamma,

• parvati
    Niveaa skrev 2010-04-25 11:47:47 följande:
    jag anser att det är ett frihetsberövande. Om man nu räknar bort missbrukare och de med ett tidigare struligt liv och siktar på just de unga mammorna. Så tycker jag det är sjukt. Har gjort en bekantskap med en ung mamma som efter förlossningen blev skickad till ett sånt hem, Hon är ung och till en viss del lite omogen i sitt sätt, men jag tvivlar inte på att hon är okapabel till att ta hand om ett barn om hon får chansen. Hemmet inställer man sig på rätt omgående efter fl, dom har vaken och sovtider, får inte sköta sin ekonomi och inte röra sig utanför byggnade oövervakad. Hur ska man kunna fungera normal när man blivit frihetsberövad? jag inser också att det skulle inte funka ekonomiskt eller finns personalkraften att övervaka familjerna i hemmet men det vore ändå det bästa. Du har precis varit med om den mest omtumlande händelsen i ditt liv och ska slitas upp till en främmande plats med främmande människor som talar om för dig när du ska äta sova skita. Ett barn är vaket och vill äta rätt sporadiskt de första veckorna i livet, jag hade inte fixat det om jag inte hade fått lagt mig ner och vilat en stund på dagen när mitt barn sov tex. Jag skulle få panik, och inte alls kunna göra ett bra jobb som mamma,
    Socialtjänsten startar aldrig utredningar om barn för att deras mammor är unga. Det ligger alltid andra saker bakom där man anar att barnet far illa eller där man misstänker att mamman inte helt kan tillfredställa ett barns behov.
    Att du upplever att din kompis är omogen kan vara en anledning till att börjat en utredning. Det är ju ingenting som de flesta välkommnar att man blir föremål för en utredning och måste bo på en instution, det förstår jag ju. Men ibland är det den enda rätta vägen att gå de största katastroferna är änddå när samhället inte ser mammorna som inte orkar ta hand om sina barn och barnen far illa.
  • Niveaa

Absolut, jag håller med dig, men att "omhändertas" kan väl ändå inte vara det bästa alernativet,
    Jag tycker de unga måste få en chans att visa sig kapabla hemma med sitt barn.
    Funkar det inte, visst. Man att iallfall få chansen att bygga upp en normal vardag med sitt barn först.

• parvati
    Niveaa skrev 2010-04-25 12:13:15 följande:
    Absolut, jag håller med dig, men att "omhändertas" kan väl ändå inte vara det bästa alernativet, Jag tycker de unga måste få en chans att visa sig kapabla hemma med sitt barn. Funkar det inte, visst. Man att iallfall få chansen att bygga upp en normal vardag med sitt barn först.
    Inte om man redan under graviditeten eller när barnet är nyfött anar att allt inte står rätt. Barnets behov av skydd går alltid före föräldrarnas behov av autonomi. Det går ju inte att sitta och vänta på att en nyfödd ska misshandlas eller bli undernärd. Alternativet till utredningshem hade varit att man som förr i tiden placerade barnet själv på barnhem och det var en mycket sämre situation både för barn och förälder.
  • Niveaa
    parvati skrev 2010-04-25 12:16:34 följande:
    Inte om man redan under graviditeten eller när barnet är nyfött anar att allt inte står rätt. Barnets behov av skydd går alltid före föräldrarnas behov av autonomi. Det går ju inte att sitta och vänta på att en nyfödd ska misshandlas eller bli undernärd. Alternativet till utredningshem hade varit att man som förr i tiden placerade barnet själv på barnhem och det var en mycket sämre situation både för barn och förälder.
    Jag har väl lite tunnelseende antar jag, Är lite för koncentrerad på hennes fall för att se helheten,
    Har inget att motsätta ditt resonemang.
Svar på tråden Vad anser ni om föräldra/barnhem?