• Ninnii

Boktips Barnbok om adoption!

Hej!

Jag har en dotter (biologisk) som är 3 år och vi håller nu på med hemutredning inför adoption. Jag undrar om det finns någon bra barnbok som handlar om adoption? Det vore bra att kunna läsa om adoption tillsammans med dottern så att hon kan få lite förståelse om vad det innebär.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Boktips Barnbok om adoption!
  • Ninnii

Tack snälla. Dessa tips ska jag kolla upp.

• morgonsolan

Om du skickar ett mejl till Ingvor Goyeryd, som skrivit Pyret-böckerna, så kan hon ha fler ex att sälja. Vi lyckades köpa böckerna direkt av henne, och min biodotter (nu 4) har älskat den om när Pyret får en lillebror.

(webbsida: http://www.pyret.info/index.html )

• Josefina

Kan även tipsa alla som ÄR adopterade att läsa böcker om adoption om man har biologiska barn :) De frågar ju och undrar lika mkt varför inte vi låg i "mormors" mage.

• Manchester

När vår dotter (adopterad) var liten gillade hon Maria hämtar lillebror. Tyvärr minns jag inte vad författaren hette. Vi hittade boken på biblioteket. Pyretböckerna har vi också fått läsa mycket, både för dottern och för hennes lillebror, som är vårt biologiska barn. Hämta Joel var den stora favoriten ett tag. Den fick till och med följa med till dagis när det var vår dotters tur att ta med sin bästa bok. Blev ett bra sätt att lära kompisarna mer om adoption - fast dottern tänkte nog mest bara att det var en kul bok.

• Triple Trouble

Hej, jag har inte adopterat, men vi har en supergullig bok hemma som våra ungar gillar att höra från. : Här kommer Bu-ran och Seo-ran från Korea. Handlar om ett tvillingpar som blir lämnade i en korg och man följer deras resa till en familj. Jättefina teckningar bla från när de åker plenet hem och de sitter i varsin flygstol mellan mamma och pappa . Göran och Monica Schultz

• Biene
    Manchester skrev 2010-04-26 23:40:18 följande:
    När vår dotter (adopterad) var liten gillade hon Maria hämtar lillebror. Tyvärr minns jag inte vad författaren hette. Vi hittade boken på biblioteket. Pyretböckerna har vi också fått läsa mycket, både för dottern och för hennes lillebror, som är vårt biologiska barn. Hämta Joel var den stora favoriten ett tag. Den fick till och med följa med till dagis när det var vår dotters tur att ta med sin bästa bok. Blev ett bra sätt att lära kompisarna mer om adoption - fast dottern tänkte nog mest bara att det var en kul bok.
    Boken är skriven av Carina Rickard och jag köpte den för 1 år sen hos AC för 35kr. De kanske har den kvar, då fanns gott om dem. Hittar dock ingenting på ISBN-numret på nätet. Min dotter älskar den för flickan i boken är mörk och har krulligt hår som hon.
    Crazy enough to have fun all the time
  • Ninnii

Tack snälla för alla svar!

Jag har beställt Pyret-böckerna via författaren samt köpt Hjärtat mitt. Det är superbra att få tips av er som läst böckerna.

Svar på tråden Boktips Barnbok om adoption!