Apné Knapp?
Hej!
Mina prematur tvillingar har fått apnéknapar idag och jag undrar om ni har några tips/råd/synpunkter om dem??
Hur funkade det att ha dem hemma?
www.mybabydolls.blogg.se
Hej!
Mina prematur tvillingar har fått apnéknapar idag och jag undrar om ni har några tips/råd/synpunkter om dem??
Hur funkade det att ha dem hemma?
www.mybabydolls.blogg.se
Hej Hej Grattis till pojkarna,, Jag har själv 3 prematurer med olika start i livet..
Min yngsta fick i allfall hem knapp larmet MR10 som man fäste vid blöjkanten innanför,, o de gick jätte bra,, de falsklarmade aldrig,, de va mycket smidigar än att ha madrass då han till mestadel låg i vagn elle ri famnen på oss, o de gick ju tvär snappt när han la av att andas ordentligt,, Han var ju inte så tidiga som dina små men han hade tillräckligt med besvär att de blev 3 veckor på BIVA på astridlindgren.
Vi hade larmet fram tills han var ca 6mån innan vi kännde att de var oki att släppa de, Alla 3 pojkarna jag har appnear fortarande, men de är den mellersta nu som appnear som värst,, riktogt illa att de blev C pap mask hem ocå ett tag, men den slet han bort konstant i allfall,, så vi får gå upp o vrida o vända på vår nu 5åring ett par gånger om natten när d eär som värst,, Mandlar o polyper är borta nu på alla 3 ungarna,, men på mellan sonen som är 5 då han kolappsar röret för de är så trångt o mjukt, inte nog på att de har trånga luftrör, de har astma oxå ,, så de blir ett bestyr,, med allt detta som har med luftvägar o puls o hjärt rytm osv,,
Ja nä du fick veta litemer än larmet där,,men de kanske inte gjorde så mycket,,
Hej, och tack för ditt svar!
Vilken vecka föddes dina barn?
(Jätte fina namn förresten)
www.mybabydolls.blogg.se
Min första född i v 36 hade svårt att hålla värmen o lågt blodsocker och gulsot,, född vaginal efter en slitsam förlossning där han fastnade så de knaka i bäckenet när de pressade ut han eftersom jag inte hade några krystvärkar kvar,, men han repade sig fort inga aningssvårigheter som var märkbara.
2 akut snitt förlossning startade för typ 5e gången o och han hade börjat tappa i vikt hellt enkellt oxå,, v36 han med ,, men han var inte mogen alls för att vara v36 så de räknade han som en i v33 så omogen i lungor o magtarmsystem osv,,
3e akut snitt han me efter 4 stopp försök kom i v34 lika hanvar omogen han me, sen kunnde de inte hitta förklaring till varör han slutade andas utan att komma igång att andas själv utan hjälp,,
Mina var ju inte super tidiga,, men de var inte tillräkligt mogna plus att de troligen hade infektion redan när de kom ut som gjorde de extra jobbigt i deras start i livet,,
Man trodde ju inte att yngsta skulle överleva ens, ena stunden verkade han frisk nog att gå hem o så 10min innan vi ska åka hem så la han av tvärt i anding o de tar tid innan han är stabil igen,, lungor klibbade sig på han o han orkade inte pressa ner luften själv alls,,
Men de lever o mår bra i dag,,
Skönt att allting gick bra ändå!!!
Jag har sådana apnelarm också på mina tvillingar. Den ena larmar ibland på 20 sek, jag undrar om de kan få såna hjärnskador av det. De föddes 29+6 men fullgångna nu.
Hjärnskador av att för lite syretillförsel. Hur länge kan de hålla andan innan det börjar bli farligt? Vi vuxna kan klara av 9 minuter innan det börjar skada kroppen. Det larmar då och då på tvillingarna men vi har gjort registrering på 4 nätter och det längsta andningsuppehållet var på 11 sekunder. De brukar börja andas innan jag hinner fram så jag kan aldrig säga exakt om det va plåstret som satt fel eller så var det ett andningsuppehål.