• Birry

Rödflammig av jordgubbar

Hej!

Jag undrar lite om min son, som är 3,5 år. I slutet av förra sommaren visade det sig att när han åt jordgubbar (färska) blev han rödflammig på kroppen, inte starkt, inte upphöjt, men man såg ffa på magen att han var lite rödaktig. Ingenting i ansiktet/runt munnen. Han var helt opåverkad i övrigt, ej dålig i magen eller några andra symptom. Vi funderade inte så mycket på det eftersom det var vid något enstaka tillfälle (två-tre kanske?).

Men nu köpte vi färska jordgubbar i veckan, för första gången sen förra sommaren och samma sakt hände, han blev rödflammig (det kommer först dagen efter) men inga andra symptom. Han har ej reagerat på frysta jordgubbar (i tårta) eller jordgubbssylt (iofs köpt, så man kan ju fundera hur mycket jordgubbe det är i ).

Ska man tro att han är allergisk mot jordgubbar eller "bara lite överkänslig" och tycker ni att man ska undvika jordgubbar för att inte förvärra något?

Personligen tänker jag att han kan få jordgubbar vid de få tillfällen vi äter det, eftersom han inte vekar lida av sitt symptom, men det kanske är dumt på något annat sätt?

Tack på förhand!

Svar på tråden Rödflammig av jordgubbar