• LindafrånFinland

Varför föddes ditt barn för tidigt?

Jag fick en dotter i v 34+4. Förlossningen kom igång spontant/utan medicin. Först slemproppen, sedan fostervattet och till sist sammandragningarna/värkarna.
    Orsak till förtidig födsel vet vi inte.
    Men vad jag vet är att jag hade högt RR, protein i urinet men inte? havandeskapsförgiftning enligt ett blodprov som togs 3 dagar innan förlossningen.
    Bebins farmor och farfar är båda prematurer.
    Vårt DNA och mina hormoner skall undersökas då vi är med i en forskning: FÖR TIDIG FÖDSELS GENETISKA BAKGRUND

Jag undrar om ni vet något om genetik? Har ni prematurbarn i släkten?
    Det finns ju alltid en risk att vi får ett till prematurbarn om vi får barn ihop igen.

• Svar på tråden Varför föddes ditt barn för tidigt?
  • SofiaO

Jag fick tvillingar och antar att det var därför.... ? Hade inte direkt någon orsak såsom havandeskapsförgiftning eller något sådant. Gissar bara att det blev för tungt att hålla kvar dem längre.
    De var egentligen på väg ut i v.30, men jag var sängliggande på sjukhuset till v.33 då de föddes.

• sannzibar

Jag är född i v 26, det är snart 27 år sedan. min mamma fick förklaringen att jag var ett sent mf, hennes fl började oxå bara det gick ej att stoppa det enligt henne hade hon ingen hp el uvi,  När jag väntade mitt första barn sa BM o Läkaren (som jag fick ha kontakt med hela graviditeten)  att jag hade större benägenhet att föda förtidigt just för att det var jag som mamma som var född förtidigt, Dottern blev inte förtidigt född hon kom v 41+3.  jag har ingen i släkten som är född förtidigt min storasyster var fullgången,  i denna grav är i v 26 nu fick jag onda sd redan i v 24 så jag har varit inne på fl men som tur var så var inte tappen öppen så vi får hoppas att den lilla i magen får stanna ett tag till.

• bananflugan82

Mina tvillingar kom i vecka 33. Vet inte om orsaken var att det är just tvillingar. I vecka 33 var mitt SF mått lika stort som en fullgången graviditet med ett barn. Min kropp kanske tyckte den var "redo" att få ut barnen?
    Det började med vattenavgång på morgonen o sen kom dom på kvällen med urakut snitt.
    Hade/Har iofs GBS som visade sig vid ett urinprov, men vet inte om det kan ha bidragit.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 www.amelia.se/min-sida/tvillingar/blogg/view/
  • knäppisen

Vad spännande med en genetikstudie !

Mina två kom tidigt (v33 o v 29), vattnet gick spontant och sen satte det igång. 
    Inga infektioner eller annat känt som kan ha påverkat. Mina 3 syskon och mina syskons totalt 8 barn är alla födda i tid eller över tiden så någon ärftlighet föreligger nog inte i min släkt i alla fall.
  • bananflugan82

och jo, deras storasyster kom i vecka 34, som är 14 år äldre. men det är ju min mans barn, o jag har inget med det o göra. o dom säger ju att sånt inte påverkas av mannen, men man vet ju aldrig..

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 www.amelia.se/min-sida/tvillingar/blogg/view/
  • Kazeer

Mitt första barn föddes i vecka 36+3 efter igångsättning.
    Jag hade haft vattenavgång fyra veckor dessförinnan och det var en av anledningarna till igångsättningen. Den andra var att bebisen var liten och växte dåligt i magen.

Mitt andra barn föddes i vecka 35+3, halvakut snitt.
    Jag hade högt blodtryck. Bebisen var tillväxthämmad. Jag låg inlagd på sjukhus och bebisen övervakades med CTG morgon och kväll. När CTG-kurvorna började visa på minskad variation i hjärtslagen, så var det dags att plocka ut bebisen.

Jag vet inte om vi har många prematurbarn i släkten. Jag själv är född på BF+10. Däremot var jag själv liten, när jag föddes (2600 g) och min mamma var också liten (under 3 kg).

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • mamatobe

En fråga som inte har med detta att göra egentligen! Hur lång tid tog det efter det att slemproppen gått tills förlossningen satt igång?

• bananflugan82
    mamatobe skrev 2010-04-20 12:34:06 följande:
    En fråga som inte har med detta att göra egentligen! Hur lång tid tog det efter det att slemproppen gått tills förlossningen satt igång?
    min slempropp o vatten gick samtidigt.. sen om dom som sagt med KS på kvällen samma dag.
  • yodi

jag blev förlöst med våran minsta tjej i v 32+6 pga svår havandeskaps förgiftning.
    våra två äldsta är födda i v 39, själv blev jag född genom akut kejsarsnitt i v 36 med en vikt på ca 1900g då mammas moderkaka lossnade.

min lillebror däremot född ca 8 dagar efter bf och vägde över 4 kg

• Kinya

Min tös föddes i v35+2, varför vet varken vi eller läkarna. De sa att ibland blir det så bara.

Svar på tråden Varför föddes ditt barn för tidigt?