• scrat

Den biologiske faderns rätt

Jag är gravid och vill adoptera bort mitt barn, punkt. Nu undrar jag, om det är någon som VET vad barnets biologiske far har rätt att säga till om angående de nya föräldrarna? Eller om det juridiskt sett är helt upp till mig, då barnet per automatik  föds in i min ensamma vårdnad? (vi är inte tillsammans)

Tacksam för svar

• Svar på tråden Den biologiske faderns rätt
  • JOHSAN

Han måste först och främst godkänna adoptionen. Vill han inte adoptera bort barnet och du fortfarande vill det så får han vårdnaden ....

• BlommyNess12

Du kan inte adoptera bort barnet utan hans godkännande, om han vägrar adoption så får han barnet. Han har prick lika mycket att säga till om adoptionen som du har.

• P A K

Om han erkänner faderskapet kan han överlåta vårdnaden till dig. Men även om han gör det är ni båda tvungna att samtycka till adoptionen två gånger innan det är klart, dels i ett ganska tidigt skede och dels när tingsrätten behandlar ärendet (när adoptivföräldrarna ansöker om att bli barnets vårdnadshavare).

• Johannapanna87

Vad vill pappan till barnet då? ifall han vill ha vårdnaden så blir ju barnet först och främst hans. men går han med på att adoptera bort barnet så har han precis lika stor rätt som dig.

• JOHSAN

Nu har du fått samma svar från alla

• Snöflinga

Jag tror faktiskt inte att den biologiska pappan har lika stor rätt att bestämma som du, i och med att du har ensam vårdnad. Däremot tror jag han måste höras om sin vilja.

Svar på tråden Den biologiske faderns rätt