• Pendo

Vistelsetid och kötid

Hej

Reglerna för kötid hos AC säger att den nya kötiden börjar ticka när man kommit hem med sitt barn. Det är ju lite surt för oss som tillbringar åtta-nio månader i landet. Det kan ju liksom fördröja tiden till ett syskon. Nu vet jag att de flesta står i flera organisationer och berörs inte av detta problem men de av er som ska eller har åkt till länder med vistelsetider på några månader (Madagascar, Colombia... finns det fler?) kanske ska göra gemensam sak med oss Kenyaner och börja fråga om detta.

Jag skulle tro att det går att ändra, det är väl ett styrelsebeslut eller så bort. Det vore ju jättebra om t.ex. den nya kötiden räknades från det att man fått barnet i sin vård. Kanske en mer rättvis regel. Dessutom verkar det väl som att vistelsetiderna förlängs särskilt i Afrika.

Själva åker vi nog till Kenya en gång till men det vore ju skönt att ändå ha den kötid man betalar för så att det finns möjlighet till ett val.

Ha det gott! / Anna

m
  • Svar på tråden Vistelsetid och kötid
  • Linnis

Vi håller på med adoption från Colombia och kommer troligtvis ha vistelsetid där på 6-8 veckor. Funderade lite på ditt inlägg och har förståelse för din känsla. Vi vill också gärna ha syskon i framtiden - ju fortare desto bättre med tanke på att man inte precis blir yngre.

Men samtidigt tror jag inte det blir mer rättvist att räkna kötid från man får barnet i sin vård. Det skulle ju bli "orättvist" mot både de familjer som har lång väntetid på barnbesked, t.ex Kina och även mot de som adopterar sitt första barn. Kötiden är ju lika viktig för alla och vi är ganska många som inte kan adoptera syskon från samma land.
  • Namaste72

Så trodde vi det var med BFA, men ICKE. Vi väntade och väntade på inbetalningskorten som skulle kommit i feb/mars. Då fick vi reda på att man måste ställa sig i kö igen så vi förlorade 3 månader... jag var helt övertygad om att nya kötiden räknades från när man fick barnet. Surt men inget att göra åt (förutom att gräma sig då..)

{ Mamma till världens finaste dotter }
Svar på tråden Vistelsetid och kötid