• sphero

Umgängesavtal

Hej!

Jag och mitt barns mamma har separerat. Allt har gått bra och vi kommer bra överens. Men jag skulle ändå vilja teckna ett umgängesavtal för att försäkra mig om att jag alltid har rätt att träffa min son.

Som det är nu så är han 50% hos mig och 50% hos henne.

Hur vanligt är det att man skriver ett sånt avtal om ingen konflikt uppstått. Han är dessutom bara lite mer än ett år, och det rekommenderas inte växelvis boende för barn under 3 år. Kan det vara en nackdel för mig om jag nämner att jag vill teckna avtal?

Jag har förstått sen en tid tillbaka att pappors rättigheter är mycket mindre än mammornas. Därför vill jag säkra mig så mycket som möjligt inför framtiden.

mvh
    Sphero

• Svar på tråden Umgängesavtal
  • Spanjoren

Vi har inget avtal och har 50% halvtidsboende... Personligen känns det som att en sådan begäran skulle lätt kunna bli en sten i skon som skapar motvilja och misstänksamhet.

Jag tycker du ska låta bli att väcka den björn som sover och låta det löpa på. Skulle problem dyka upp i ett senare skede är det ganska svårt för mamman att ändra på något som dittills har fungerat och som din son är trygg med.

Och du har inga rättigheter alls. Din son däremot har rätt att träffa dig.

Svar på tråden Umgängesavtal