Jag har donerat ägg två gånger hittills och kommer nog att göra det alla de fem gånger som man totalt får göra det. Självklart man donera singa ägg utomlands! Om du söker på Google med "egg donation" kommer du nog få en massa träffar på utländska "agenturer" som förmedlar kontakt mellan äggdonerare och familj.
Åldersgränserna varierar och beror helt på klinikens/agenturens/mottagarens önskemål. På klinik där jag donerat har de åldersgräns på 32år. Vad jag själv stött på har de flesta ställen åldersgräns på 30 - 35år.
Enligt lagen som finns i alla fall i de nordiska länderna kan man inte donera ägg anonymt. Dvs. barnet kommer att ha möjlighet att få reda på vem du är när hon/han fyller 18år. Och det tycker jag är en bra grej. Om jag skulle själv ha blivit till med donerade ägg hade jag velat veta vem jag fått hälften av mina gener ifrån. Barnet har ju (och enligt mig ska ha) rätt att veta vem hon/han härstammar ifrån.
Ersättningen varierar kraftigt beroende på vart man donerar. Det kan även variera från gång till gång fast man donerar för samma klinik ex. Man får ersättning för förlorad arbetsinkomst och resor som man behövt göra till och från kliniken (inget man dock behöver redovisa, men används som argument när man ger ersättning för donation) och brukar väl här i norden ligga någonstans mellan 3000 - 6000 kronor.
Utomlands är ju systemet lite annorlunda uppbyggt och där köper familjen ägg..där handlar det inte om ersättning, utan är som inkomst. Finns tjejer som fått 100 000 USD för en donation, men då ska man komma ihåg att du måste vara något extra speciellt och du förhörs in i minsta lilla detalj (glöm alltså att vara anonym...).
Man ska dock ALDRIG ge sig in i att donera ägg om man bara är ute efter snabba cash. Man ska vara genuint intresserad av att hjälpa andra människor. Behandlingen med hormoner, viss smärta som ingår och saker du inte kan göra under behandling/strax före och efter äggplock - alla dessa saker gör att det inte är lättförtjänta pengar. Jag vet många andra saker där man tjänar mer pengar snabbare och med mindre krav.
Om du är intresserad finns det information om allt vad donation är ute på nätet. Sök på Google!