• Frökenflitig

Sambons tjatiga ex

Min sambo har ett ex som nu, två och ett halvt år efter deras separation, kommer och kräver att han ska ge henne saker som hon inte tog med sig när hon flyttade ifrån honom! Det var han som ville att de skulle gå isär, och han sa till henne att hon fick ta med sig vad hon ville, bara de flyttade isär. Så hon tog sina saker och flyttade, fast hon glömde visst en del. Ända sedan separationen har hon ringt och skickat sms om saker hon behöver som hon glömde ta med sig. Då hon inte har körkort får min sambo köra sakerna till henne. Nu har hon kommit på att hon ska ha komposten (tydligen har hon fått den i present eller något) och därför ska min sambo nu köra den till henne. What, han är väl ingen passup, han har frågat henne flera gånger om hon ska ha något mer från huset (det är nu sålt och han har flyttat) och hon har varje gång sagt nej, och ändå kommer hon nu och ska ha det ena och det andra. Men eftersom han skiter i hennes j-a kompost har han sagt att hon får komma och hämta den om hon vill ha den, ändå skickar hon meddelanden via barnen och undrar när han kommer med komposten.

Dessutom har hon kontakat advokat för att göra om bouppdelningen eftersom hon tycker att deras bouppdelning har missgynnat henne, trots att de redan gjort en bouppdelning som de bägge gått med på. Öh...jag tycker det är märkligt, men jag kanske har missat något eftersom jag inte lägger mig i alla detaljer. Blir bara så irriterad...Någon annan som har varit med om liknande?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-18 09:55
    Det senaste är att hon hade TÄNKT hämta den, men inte sagt något till min sambo. Ska han läsa tankar eller? Nu när han förstörde hennes tankar får han köra tillbaks komposten.

Eftersom han vägrar vill hon att hans pappa, 80 år ska göra det. Han har en liten bil, utan drag, och har alltså ingen möjlighet till detta. Och är det ens hans ansvar att hämta hennes saker. Han har redan sagt ifrån att han inte vill ha med deras uppbrott och allt kring det att göra men hon fortsätter att kontakta hans föräldrarna när det inte blir som hon vill!
  • Svar på tråden Sambons tjatiga ex
  • lagotto

Öh in gick inte komposten i försäljning av huset ?  Säg åt din man att hon får hämta själlv det hon vill ha, att det inte är hans problem utan hennes.Har man sagt att man inte vill ha mer när man flyttar och sedan ångrar sig då får man väll skylla sig själlv eller. Och hans pappa ska i huvudtaget inte köra saker åt henne  han är 80 hur ego får man vara. Jag ber om ursäkt men din man verkar vara lite messig när det gäller henne men jag kan säga att han är inte ensam min sambo är lite mesig när det gäller hans ex för han vill inte bråka det är ett tal brukar jag säga åt honom.Men han börjar bli bättre efter lite påtyrckning så säg åt honom att vara lite tuffare när det gäller att åka och lämna saker som hon vill ha han får sätta ner foten ta mig f.............n.

• Ess

Hon gör det bara för att bråka.
    När ni löst detta problem så kommer hon på nästa osv.

Men för tillfället så ge henne inget, utan låt henne börja klydda med att göra om bodelningen. Kommer hon sen med ett papper som berättigar henne komposten och mulltoan, så får hon själv hämta det eller anlita ett transport bolag. Dra gränsen mot henne, för annars kommer hon att sabba ert förhållande.

• FrökenKanSjälv

Det finns väl tidsgräns för bodelning? Typ att krav måste framställas inom ett eller två år efter separationen. Hon kan ju försöka blanda in en advokat men det kommer inte att hjälpa henne eftersom det har gått så lång tid.

• annvian

Jag är inte insatt i hur länge en bodelning kan ändras men låt henne skicka in om det gör henne nöjdare. Men för guds skull, sätt ner foten. Om nu komposten betyder nada för honom är väl det kanon, låt henne ta den. Men att hon tar den och att han lämnar den till henne är två helt vitt skiljda saker.

Hon kan vilja hur mycket som helst men bara för att hon bjussar upp till dans behöver ni inte dansa med henne.

Som en bigrej säger jag; Jisses vad sånt här irriterar mig. Lever själv med sambo där exet försöker det bästa hon kan för att förstöra. Exempelvis följer hon inte med barnen upp till dörren utan vill att sambon kommer ner och möter upp de vid portdörren för hon inte orkar se eller träffa mig. Skulle han gå ner och möta upp barnen innebär ju bara det att han bekräftar hennes exkludering av mig. Nä, sånt beteende ska sättas stopp för. Eller rättare sagt, ignoreras i så stor utsträckning som det går. Man kan inte påverka någon annan, man kan bara bestämma hur man vill förhålla sig till det!

Hoppas det löst sig!!

• Frökenflitig
    annvian skrev 2010-09-06 16:40:24 följande:

Jag är inte insatt i hur länge en bodelning kan ändras men låt henne skicka in om det gör henne nöjdare. Men för guds skull, sätt ner foten. Om nu komposten betyder nada för honom är väl det kanon, låt henne ta den. Men att hon tar den och att han lämnar den till henne är två helt vitt skiljda saker.

Hon kan vilja hur mycket som helst men bara för att hon bjussar upp till dans behöver ni inte dansa med henne.

Som en bigrej säger jag; Jisses vad sånt här irriterar mig. Lever själv med sambo där exet försöker det bästa hon kan för att förstöra. Exempelvis följer hon inte med barnen upp till dörren utan vill att sambon kommer ner och möter upp de vid portdörren för hon inte orkar se eller träffa mig. Skulle han gå ner och möta upp barnen innebär ju bara det att han bekräftar hennes exkludering av mig. Nä, sånt beteende ska sättas stopp för. Eller rättare sagt, ignoreras i så stor utsträckning som det går. Man kan inte påverka någon annan, man kan bara bestämma hur man vill förhålla sig till det!

Hoppas det löst sig!!

Jo då, det mesta har löst sig, hon har kontaktat advokat angående bodelningen, lika så bra det. Kommer väl inte bli någon ändring i a f, enligt de regler vi har läst har man ett år på sig att göra bouppdelning, sen verkar det bra svårt att komma och säga något!

Känner igen det där med exets villkor...har liknande situationer här...den senaste hände i helgen när sambon fick sms om att dottern skulle ha ett kalas ca 6 mil bort och att han skulle vara med och skjutsa...han hade ingen aning om dessa planer och hade inte INNAN blivit tillfrågad om han var tillgänglig och om han kunde ställa upp. Så dålig stil! Inte första gången hon planerar och bestämmer och tar saker för givet, som tur är säger sambon nej. Vi hade ju redan gjort andra planer då det var vår barnfria helg! Suck!

Tusen småsaker som händer hela tiden som gör att man tappar ork och lust till det mesta....försöker hålla avstånd och inte ta åt mig, men det är klart att det är jobbigt när man får höra en massa skit med jämna mellanrum...
  • annvian

Såklart det är! Och vilket nöt till ex. Hon bestämde. Nä, hon bestämmer ingenting angående eran tid. Jisses Amalia.

Jag bara hoppas på att om man själv hamnar i situationen att ha barn med någon och sedan separera att man tänker efter på att man INTE vill ha det på detta sättet.

Hos oss är det oxå saker var- och varannan dag.

Nu senast handlar det om att mamman ska börja plugga och ville då ha varje helg. Sambon sa såklart nej eftersom vi inte är en dagisinrättning där man hämtar och lämnar och sen inte har någon fritid med barnen. Mamman blev som vanligt arg till tusen och sa att hon kunde gå med på varannan helg då. Sambon sa ok det går bra men iom att vi har barnen 90% vill vi oxå ha båda barnbidragen och jäklar vilket liv det blev. Hon menade på att vi skulle sätta henne och barnen på gatan och att sambon skulle förstöra hennes liv. Hon vill att vi ska sammanräkna våra inkomster vad det gäller barnomsorg men när sambon tog upp att det kunde vi göra och för att få ett slut på ek.bråk så delar vi även lika på barnbidragen (barnen är vv). Det finns määäängder av grejer att ta upp. Det är superfrustrerande och speciellt när sambon är snäll och vill göra det bra för alla. Men det blir ju inte bra för alla om xet bestämmer i vår familj om rutiner, pengar och tid. Suck!

Ang ert X - låt henne se förlusten när den kommer i och med att tiden har löpt ut.  Svidandet räcker som förlust nog åt henne...

• Insanejane77

Ja herregud, vad ska man säga? Min sambos ex höll på i dryga 3 år efter att hennes fd och jag hade flyttat ihop och blänga på saker hemma hos oss... Han hade gjort samma sak som en av er andra skrev här ovan att han lät henne ta allt vad hon ville ha när hon flyttade. Ändå kom hon länge länge och ville ha fler saker fast han hade gett henne 50 000 att komplettera sitt hem med (för att barnen inte skulle vara utan något) och hon valde ut hälften och det finaste av alla saker. Ändå kunde hon t ex komma in när hon hämtade barnen och stå och blänga i köket i mitt hem dit jag och min sambo flyttat till för 3 år sedan och där jag lagat lasagne till middag och fälla kommentarer som "ÅÅh där ÄR ju miin gratängform" och "Miiiin mjölkkanna" i en sorts anklagande ton " och soooom jag har letat" och som om jag hade snott den av henne på nåt vis... Jag fick efter att ha bitit mig i tungan många gånger då säga att det inte är hennes längre och påminna om att hon ju tog det som var hennes och fick pengar till att köpa nytt och att det nu är min sambos gratängform eller vad det nu kunde vara samt att INGET  i mitt och sambons hem var hennes på nåt vis.  Jag menar, vem GÖR så!? Behöver jag nämna att alla såna saker numera är utbytta? Flört

• Iam

Jag känner igen det där!! 
    Nu tog iofs min sambos ex nästan varenda pinal i huset. Lämnade några trasiga koppar, ett sängbord och en massa lera som hon gnidit in på golvet. Men hon hade lämnat några lådor i förrådet, eller några och några. En hel massa. Vi körde en del saker till henne som hon kom på efterhand. Men fick skäll varje gång för att något KANSKE kunde ha gått sönder och att det då var vårt fel. Till slut fick jag nog med att hon styrde och ställde med min sambo med saker som inte hade med barnen och göra. Så jag sa sonika till att antingen lägger du energin på mig som sambo, eller så kan du fortsätta va sambo med ditt ex, för nu är jag trött på att vi ska lägga tid och energi på att sköta hennes business och ändå bara få skit.
    Han fattade läget och efter det fick hon komma och hämta resten. Men vilket bråk det blev om det. 
    Dessutom hade hon nyckel till huset, trots att det var 3 år sen hon flyttade därifrån, och jag hade bott där i ett år.
    Hon vägrade lämna tillbaka den och hon använde den även vid vissa tillfällen. Kan säga att jag då var väldigt sugen på att anmäla henne för olaga intrång, men tänkte på barnen.
    Till slut, dagen innan nya ägaren till huset skulle ta över, kom hon och la nyckeln i lådan, medans vi stod i fönstret och tittade på henne.

Nu kommer hon inte ens i närheten av porten till det hus vi bor i oftast, men dom perioder när hon gör det kan hon kika in i hallen, ses sig runt och sen säga "Näe, det är väl inget här jag behöver"
    ?????
    Vi driver ingen affär!!!
    Fattar inte vad det är med folk! 

• Insanejane77
    Iam skrev 2011-07-15 20:53:40 följande:
    Jag känner igen det där!! 
    Nu tog iofs min sambos ex nästan varenda pinal i huset. Lämnade några trasiga koppar, ett sängbord och en massa lera som hon gnidit in på golvet. Men hon hade lämnat några lådor i förrådet, eller några och några. En hel massa. Vi körde en del saker till henne som hon kom på efterhand. Men fick skäll varje gång för att något KANSKE kunde ha gått sönder och att det då var vårt fel. Till slut fick jag nog med att hon styrde och ställde med min sambo med saker som inte hade med barnen och göra. Så jag sa sonika till att antingen lägger du energin på mig som sambo, eller så kan du fortsätta va sambo med ditt ex, för nu är jag trött på att vi ska lägga tid och energi på att sköta hennes business och ändå bara få skit.
    Han fattade läget och efter det fick hon komma och hämta resten. Men vilket bråk det blev om det. 
    Dessutom hade hon nyckel till huset, trots att det var 3 år sen hon flyttade därifrån, och jag hade bott där i ett år.
    Hon vägrade lämna tillbaka den och hon använde den även vid vissa tillfällen. Kan säga att jag då var väldigt sugen på att anmäla henne för olaga intrång, men tänkte på barnen.
    Till slut, dagen innan nya ägaren till huset skulle ta över, kom hon och la nyckeln i lådan, medans vi stod i fönstret och tittade på henne.

Nu kommer hon inte ens i närheten av porten till det hus vi bor i oftast, men dom perioder när hon gör det kan hon kika in i hallen, ses sig runt och sen säga "Näe, det är väl inget här jag behöver"
    ?????
    Vi driver ingen affär!!!
    Fattar inte vad det är med folk! 
    Herregud vilken ragata, jag blir riktigt arg!
    När det gäller det där med nyckeln så hade jag bytt lås bara, hade aldrig tolererat att min sambos ex hade nyckeln hem till mig, hade varit värt den dyra kostnaden! Tur att det är löst nu iaf.
    Och om hon stod i hallen så där igen och var dum i huvudet, TÄNK så skönt det vore att säga nåt i stil med att "Se där ja, det var ju kul med lite omväxling för en gångs skull men här finns inget i mitt hem som är ditt serrö" {#emotions_dlg.djavulsk} Tror jag nog hon skulle bli snopen ha ha
  • Iam
    Insanejane77 skrev 2011-07-15 21:59:52 följande:
    Herregud vilken ragata, jag blir riktigt arg!
    När det gäller det där med nyckeln så hade jag bytt lås bara, hade aldrig tolererat att min sambos ex hade nyckeln hem till mig, hade varit värt den dyra kostnaden! Tur att det är löst nu iaf.
    Och om hon stod i hallen så där igen och var dum i huvudet, TÄNK så skönt det vore att säga nåt i stil med att "Se där ja, det var ju kul med lite omväxling för en gångs skull men här finns inget i mitt hem som är ditt serrö" {#emotions_dlg.djavulsk} Tror jag nog hon skulle bli snopen ha ha
    Det var inte mitt hus, så det var inte mitt beslut att byta lås. Sambon kände att han skulle behöva betala ett dyrtlåsbyte för att hon är dum i huvudet. Därför struntade han i det. 

Ja du, jag hade gärna drämt till med en kommentar på något av hennes korkade uttalanden. Men jag, till skillnad mot henne, har respekt för hennes barn. Att hon gärna visar hur illa hon tycker om mig får stå för henne. Men barnen ska inte behöva se hur illa jag tycker om deras mamma, så jag håller alla dumma ord för mig själv och hoppas att det ska löna sig i längden när barnen blir äldre :) 
  • Insanejane77
    Iam skrev 2011-07-15 22:06:36 följande:
    Det var inte mitt hus, så det var inte mitt beslut att byta lås. Sambon kände att han skulle behöva betala ett dyrtlåsbyte för att hon är dum i huvudet. Därför struntade han i det. 

Ja du, jag hade gärna drämt till med en kommentar på något av hennes korkade uttalanden. Men jag, till skillnad mot henne, har respekt för hennes barn. Att hon gärna visar hur illa hon tycker om mig får stå för henne. Men barnen ska inte behöva se hur illa jag tycker om deras mamma, så jag håller alla dumma ord för mig själv och hoppas att det ska löna sig i längden när barnen blir äldre :) 
    Aah ja då förstår jag att det inte gick att byta lås.
    Givetvis fäller inte jag heller dom kommentarer som kommer upp inom mig för jag vill inte göra illa barnen och jag hoppas precis som du att det ska löna sig i längden att inte göra det. Tror biomamman kommer falla på sitt eget grepp när barnen blir gamla nog att förstå saker själva. Men ibland när man tänker på att man har fått tagit snart 6 år av elaka gliringar och jävelskap och allmän mobbing så önskar man att man kunde säga vad 17 man tyckte! Vore det på arbetet så hade man ju bytt jobb, men man vill inte byta bort den som ens hjärta tillhör för att hans ex är imbecill! Jag hoppas på karma,att det ska komma henne samma tillbaka Oskyldig
  • Iam
    Insanejane77 skrev 2011-07-15 22:17:55 följande:
    Aah ja då förstår jag att det inte gick att byta lås.
    Givetvis fäller inte jag heller dom kommentarer som kommer upp inom mig för jag vill inte göra illa barnen och jag hoppas precis som du att det ska löna sig i längden att inte göra det. Tror biomamman kommer falla på sitt eget grepp när barnen blir gamla nog att förstå saker själva. Men ibland när man tänker på att man har fått tagit snart 6 år av elaka gliringar och jävelskap och allmän mobbing så önskar man att man kunde säga vad 17 man tyckte! Vore det på arbetet så hade man ju bytt jobb, men man vill inte byta bort den som ens hjärta tillhör för att hans ex är imbecill! Jag hoppas på karma,att det ska komma henne samma tillbaka Oskyldig
    Åhh.. nog har jag sagt vad jag tycker. 
    Både exet och exets mamma (dvs biomamman och mormorn) har attackerat mig flera gånger. Dom är däremot inte vana vid att någon vågar stå upp för sig själv när dom sätter igång.
    Så jag stävlade fram, ställde mig med va fem centimeter mellan näsorna och tittade dom båda in i ögonen och sa:
    "Ni är inte friska i huvudet någon av er, och det står jag rakryggat för att jag tycker. Snacka skit om er gör jag inte, jag har mer värdighet än så, men att säga vad jag tycker efter hur ni behandlat mig, det har jag iga problem med"

Svaret på det blev...

"öh, öh öh öh... Du är ju dum i huvudet"
    Sen vände dom på klacken och ingen av dom har pratat med mig igen.

tilläggas bör kanske att det gjordes efter ännu en av tusen andra utskällningar som jag fått utstå. Där dom även anklagat mig för att begå oegentligheter med barnen och försökt få min sambo tvångsintagen på psyket.  
  • Insanejane77
    Iam skrev 2011-07-15 22:22:30 följande:
    Åhh.. nog har jag sagt vad jag tycker. 
    Både exet och exets mamma (dvs biomamman och mormorn) har attackerat mig flera gånger. Dom är däremot inte vana vid att någon vågar stå upp för sig själv när dom sätter igång.
    Så jag stävlade fram, ställde mig med va fem centimeter mellan näsorna och tittade dom båda in i ögonen och sa:
    "Ni är inte friska i huvudet någon av er, och det står jag rakryggat för att jag tycker. Snacka skit om er gör jag inte, jag har mer värdighet än så, men att säga vad jag tycker efter hur ni behandlat mig, det har jag iga problem med"

Svaret på det blev...

"öh, öh öh öh... Du är ju dum i huvudet"
    Sen vände dom på klacken och ingen av dom har pratat med mig igen.

tilläggas bör kanske att det gjordes efter ännu en av tusen andra utskällningar som jag fått utstå. Där dom även anklagat mig för att begå oegentligheter med barnen och försökt få min sambo tvångsintagen på psyket.  
    Jaa du, vet knappt vad jag ska svara på det där... Tycker att det är bra att du säger ifrån, måste ha känts underbart! Här hos oss så har min sambo mer eller mindre bett mig att inte bråka med hans ex för att hon ändå inget fattar och det blir bara mer onödigt tjafs av det hela. Och det är ju sant. Men skulle hon attackera mig så vore det första och sista gången, det tror jag inte hon vågar. Hade agerat precis samma som dig i den situationen men som tur är har det inte hänt Död
  • Iam
    Insanejane77 skrev 2011-07-15 22:47:52 följande:
    Jaa du, vet knappt vad jag ska svara på det där... Tycker att det är bra att du säger ifrån, måste ha känts underbart! Här hos oss så har min sambo mer eller mindre bett mig att inte bråka med hans ex för att hon ändå inget fattar och det blir bara mer onödigt tjafs av det hela. Och det är ju sant. Men skulle hon attackera mig så vore det första och sista gången, det tror jag inte hon vågar. Hade agerat precis samma som dig i den situationen men som tur är har det inte hänt Död
    Det kändes underbart. :D
    Detta är enda gången jag sagt ifrån under snart tre års tid. Dom har attackerat många gånger innan och många gånger efter. Men just den enda meningen gör att jag inte längre blir lika arg. Jag har fått visa att jag inte är rädd för deras påhitt, och jag har fått säga vad jag tycker om deras beteende.  
Svar på tråden Sambons tjatiga ex