• Charlotta71

Först MA och sedan lyckats med ÄD?

Hej,
    Fick precis vårt andra MA konstaterat igår och ska in på SÖS på onsdag för medicinsk abort. etta var vår 6:e IVF-insättning och allt känns förstås riktigt tungt och hopplöst.

Vi hade bokat tid för möte i Riga för ÄD i mars men plussade några dagar innan vi skulle åka och avbokade då tiden tillsvidare.

Är det någon människa som haft flera MA och sedan lyckats med hjälp av äggdonation? För första gången är jag livrädd för att vi aldrig ska lyckas. Jag är så himla rädd att det är något fel på typ livmodern eller dylikt eftersom fostret inte vill fortsätta utvecklas hos mig. Eller så är det "helt enkelt" äggkvalitén det hänger på.... Vi har möte med läkaren i nästa vecka och får se då vad hon säger.

Snälla någon, berätta gärna din historia så att jag får lite input kring detta.

Stor kram
    Lottis

• Svar på tråden Först MA och sedan lyckats med ÄD?
  • Bette
    Charlotta71 skrev 2010-04-17 12:57:13 följande:
    Hej, Fick precis vårt andra MA konstaterat igår och ska in på SÖS på onsdag för medicinsk abort. etta var vår 6:e IVF-insättning och allt känns förstås riktigt tungt och hopplöst. Vi hade bokat tid för möte i Riga för ÄD i mars men plussade några dagar innan vi skulle åka och avbokade då tiden tillsvidare. Är det någon människa som haft flera MA och sedan lyckats med hjälp av äggdonation? För första gången är jag livrädd för att vi aldrig ska lyckas. Jag är så himla rädd att det är något fel på typ livmodern eller dylikt eftersom fostret inte vill fortsätta utvecklas hos mig. Eller så är det "helt enkelt" äggkvalitén det hänger på.... Vi har möte med läkaren i nästa vecka och får se då vad hon säger. Snälla någon, berätta gärna din historia så att jag får lite input kring detta. Stor kram Lottis
    Det är säkert så att det är kromosomfel på embryona och därför så slutar de att utvecklas, det är ju därför man får missfall, det är fel på barnet. Det är säkert inte fel på din livmoder, och det kommer säkert gå superbra med äggdonation.

Bette
  • Charlotta71

Bette; kan man konstatera sådant eller är det "gissning" som läkarna gör? Vet du?

Kram

• Bette
    Charlotta71 skrev 2010-04-17 16:49:42 följande:
    Bette; kan man konstatera sådant eller är det "gissning" som läkarna gör? Vet du? Kram
    Kroppen är ju så fiffig, den stöter bort det som inte är bra annars så vidareutvecklas ju embryot. Om man inte har någonting immunologiskt som kan ligga till grund för missfallen.

Bette
  • Charlotta71

Vi får se om det blir en utredning nu efter två MA innan vi går vidare. Känns "lönslöst" att gå vidare och lägga kraft, ork och en massa pengar på ÄD om det är något immunologiskt som är fel. Vet du om de kan kolla det på något sätt?

Vi har betalat allt hittills så snart börjar plånboken tryta....

Kram

• Leiben

jag hade ett MA och 3 minus men lyckades på första vårt första ÄD. jag tror att det var dålig kvalitet på mina ägg trots att jag är relativt ung men ändå svårstimulerad. ÄD ger en helt annan chans!

• Charlotta71

Leiben; jag hoppas verkligen att det du skriver stämmer.
    Vi har möte med vår läkare på torsdag och får se vad hon säger då.

Vi har plussat 2 gånger av 6 och båda graviditeterna har slutat i MA. Jag har precis tagit "hormonprov" som visar helt normala värden, dvs att jag har mycket ägg men kvalitén är svår att avgöra utifrån detta prov. När jag äggplockas så plockar de ca 15-17 ägg varje gång men bara ytterst, ytterst få blir befruktade och fina. Sist fick vi ett riktigt fint och ett lite mindre fint.

• Bette
    Charlotta71 skrev 2010-04-18 10:18:25 följande:
    Leiben; jag hoppas verkligen att det du skriver stämmer. Vi har möte med vår läkare på torsdag och får se vad hon säger då. Vi har plussat 2 gånger av 6 och båda graviditeterna har slutat i MA. Jag har precis tagit "hormonprov" som visar helt normala värden, dvs att jag har mycket ägg men kvalitén är svår att avgöra utifrån detta prov. När jag äggplockas så plockar de ca 15-17 ägg varje gång men bara ytterst, ytterst få blir befruktade och fina. Sist fick vi ett riktigt fint och ett lite mindre fint.
    Det kan vara så att man har en gendefekt själv och därför får missfall, detta vet man bara om man tar DNA prov på sig, det brukar de göra om man har flera missfall i bagaget tror jag.

Bette
  • Charlotta71

Bette; tack! Då skall jag driva frågan att göra en riktig undersökning av mig nu.

Lottis

• Charlotta71

Bette; jag satt och funderade en stund på det du skrev. Du menar att om jag har en gendefekt så får jag missfall oavsett om det är mitt ägg eller via donation?

Lottis

• Bette
    Charlotta71 skrev 2010-04-18 11:24:45 följande:
    Bette; jag satt och funderade en stund på det du skrev. Du menar att om jag har en gendefekt så får jag missfall oavsett om det är mitt ägg eller via donation? Lottis
    Nej man får inte missfall med donerade celler.

Bette
  • Bette

Hej,

Kräv en ordentlig missfallsutredning. Har du kollat upp immunologiska faktorer?

Bette

• Charlotta71

Hej,
    Skönt, då kanske ÄD kan vara en utväg för oss i alla fall.

Vi har inte kollat upp någonting eftersom detta skedde så sent som i fredags.
    Det första såg man som "det kan hända alla" men nu börjar man väl skönja ett mönster.

Jag ska ta allting med läkaren på torsdag.

Frågan är hur lång tid det tar innan en utredning kan startas på SÖS, jag har precis fyllt 39 år och har inte all tid i världen förstås......

Lottis

• Bette
    Charlotta71 skrev 2010-04-18 11:41:57 följande:
    Hej, Skönt, då kanske ÄD kan vara en utväg för oss i alla fall. Vi har inte kollat upp någonting eftersom detta skedde så sent som i fredags. Det första såg man som "det kan hända alla" men nu börjar man väl skönja ett mönster. Jag ska ta allting med läkaren på torsdag. Frågan är hur lång tid det tar innan en utredning kan startas på SÖS, jag har precis fyllt 39 år och har inte all tid i världen förstås...... Lottis
    Då kanske det är bäst att satsa på ÄD, utredningar kan ju ta lång tid. Ni får ju smälta allt som hänt och sedan gå vidare med vad det är ni beslutar er för. Det kan ju vara så att äggkvaliteten är sämre och därför får ni missfall, jag kan inte svara på det. Men ÄD är en väldigt bra behandling.

Bette
  • Charlotta71

Bette; vi hade redan satsat på ÄD då vi blev gravida, det var anledningen till att vi inte åkte iväg till Riga då.

Jag tror att äggkvalitén är undermålig men ska jag satsa på ÄD utan att utredas och veta huruvida jag har ex. immunologiska problem eller inte? Har jag det så lär jag ju inte lyckas med ÄD heller.

Svårt....men jag hoppas att läkaren säger något klokt, det kan man tyvärr inte alltid räkna med.

Lottis

• Bette
    Charlotta71 skrev 2010-04-18 13:18:50 följande:
    Bette; vi hade redan satsat på ÄD då vi blev gravida, det var anledningen till att vi inte åkte iväg till Riga då. Jag tror att äggkvalitén är undermålig men ska jag satsa på ÄD utan att utredas och veta huruvida jag har ex. immunologiska problem eller inte? Har jag det så lär jag ju inte lyckas med ÄD heller. Svårt....men jag hoppas att läkaren säger något klokt, det kan man tyvärr inte alltid räkna med. Lottis
    Det är klart att du skall ta alla nödvändiga blodprover osv. Det jag menade var att utredningen inte skall ta lång tid här i Sverige.

Bette
  • Charlotta71

Bette; vi håller tummarna för en snabb utredning. Jag är rädd att de inte vill göra en utredning förrän vi haft 3 missfall eftersom det står överallt men de kanske anpassar sig efter ålder och andra faktorer också.

Lottis

Svar på tråden Först MA och sedan lyckats med ÄD?