• vårat

är så nervös för igångsättning på tor:(

jag har gått 39+1 på torsdag, och ska sättas igång då. anledningen till det är att i måndags så fick vi åka in till förlossnigen för att jag hade värkar, kom in kl 2 på natten och va öppen 2 cm men inget hände så vi fick åka hem på morgonen. jag sa att jag var nervös att bäbisen skulle bli stor och undra då om dom kunde sätta igång mig när jag ändå var där. min dotter var stor och jag hade en jobbig förlossning med henne. men det va tidigt tyckte dom och om inget hade hänt till torsdag den 22 så skulle jag komma in då för en bedöming och igångsättning.
    så nu är jag jätte nervös att något ska gå fel.
    eller att jag ska behöva göra snitt:(
    hur har det gått för er andra som fått igångsättning tidigt?

• Svar på tråden är så nervös för igångsättning på tor:(
  • April Mamma

Vad menar du med tidigt, innan bf?

Jag sattes igång på bf dagen, var också öppen några centimeter osv.
    Har man fött barn innna så går det oftast bra och rätt snabbt, om man är mogen/öppen osv.
    Mina hinnor togs och efter en timme så sattes dropp och 4 h senare så föddes sonen.
    Nackdelen är väl att det blir väldigt intensiva värkar hela tiden, mina var non stop tills han var ute.

• vårat
    April Mamma skrev 2010-04-17 12:55:37 följande:
    Vad menar du med tidigt, innan bf? Jag sattes igång på bf dagen, var också öppen några centimeter osv. Har man fött barn innna så går det oftast bra och rätt snabbt, om man är mogen/öppen osv. Mina hinnor togs och efter en timme så sattes dropp och 4 h senare så föddes sonen. Nackdelen är väl att det blir väldigt intensiva värkar hela tiden, mina var non stop tills han var ute.
    när jag var inne på förlossnigen så var jag i v 38 och jag ville att dom skulle sätta igång mig när jag ändå var där, men dom tyckte det var för tidigt att sätta igång mig. så därför fick jag en annan tid på torsdag.
    hoppas det går bra för jag vill INTE behöva göra snitt, har hört att det är större risk med snitt om man blir igångsatt:(
  • April Mamma
    vårat skrev 2010-04-17 13:04:16 följande:
    när jag var inne på förlossnigen så var jag i v 38 och jag ville att dom skulle sätta igång mig när jag ändå var där, men dom tyckte det var för tidigt att sätta igång mig. så därför fick jag en annan tid på torsdag. hoppas det går bra för jag vill INTE behöva göra snitt, har hört att det är större risk med snitt om man blir igångsatt:(
    Är det ditt andra barn?

Jag vet många som har blivit igångsatta...men vet ingen som har fått göra snitt. Alla har fött vaginalt.
  • vårat
    April Mamma skrev 2010-04-17 13:07:09 följande:
    Är det ditt andra barn? Jag vet många som har blivit igångsatta...men vet ingen som har fått göra snitt. Alla har fött vaginalt.
    ja det är mitt andra, min dotter vägde 4435 och var 55 lång, och fick tas med sugklocka plus att hon låg med ansiktet uppåt, så det var riktigt tufft. hoppas denna gång att den ska va mindre och att dom tycker jag ska sättas igång. dom sa att jag skulle komma in för igångsättning men min bm sa att dom gör en bedömning och där efter ser om dom behöver sätta igång mig. så jag är lite nervös att dom inte ska sätta igång mig då. låter det krångligt:) ? dom sa ju på förlossnigen att jag skulle komma in för igångsättning, då kan dom väl inte säga så mycket annat väl?
  • Gabriella84
    vårat skrev 2010-04-17 13:04:16 följande:
    när jag var inne på förlossnigen så var jag i v 38 och jag ville att dom skulle sätta igång mig när jag ändå var där, men dom tyckte det var för tidigt att sätta igång mig. så därför fick jag en annan tid på torsdag.hoppas det går bra för jag vill INTE behöva göra snitt, har hört att det är större risk med snitt om man blir igångsatt:(
    Vill inte skrämmas men jag blev igångsatt och det slutade med snitt. Men hon låg fel och massa annat va inte som det skulle så ser allt bra ut så borde det inte vara några problem. Har massa kompisar som blivit igångsatta och för alla dom gick det fint! Lycka till!
  • vårat
    Gabriella84 skrev 2010-04-17 13:17:14 följande:
    Vill inte skrämmas men jag blev igångsatt och det slutade med snitt. Men hon låg fel och massa annat va inte som det skulle så ser allt bra ut så borde det inte vara några problem. Har massa kompisar som blivit igångsatta och för alla dom gick det fint! Lycka till!
    ok hur låg hon då? min ligger fix neråt så den lille borde ligga kvar så:)
    jag hoppas så att det ska gå bra. hmmm va det snurrar i huvudet, vill bara att den lilla plutten ska komma ut och må bra.
  • April Mamma
    vårat skrev 2010-04-17 13:13:24 följande:
    ja det är mitt andra, min dotter vägde 4435 och var 55 lång, och fick tas med sugklocka plus att hon låg med ansiktet uppåt, så det var riktigt tufft. hoppas denna gång att den ska va mindre och att dom tycker jag ska sättas igång. dom sa att jag skulle komma in för igångsättning men min bm sa att dom gör en bedömning och där efter ser om dom behöver sätta igång mig. så jag är lite nervös att dom inte ska sätta igång mig då. låter det krångligt:) ? dom sa ju på förlossnigen att jag skulle komma in för igångsättning, då kan dom väl inte säga så mycket annat väl?
    min första var 4680g / 56 lång och fick tas med sugklocka.

Redan på mvc så sa jag att jag ville inte gå över tiden samt att jag ville göra ett vikt ul, det fick jag göra och då beräknads barnet väga 4 kg vid bf. Han vägde 4745g.

Vi var på ett samtal på spec mödra några dagar innan bf och då gjorde läkaren en undersökning och kände jag tappen var mogen osv. Så då beslutades att jag skulle sättas i gång. Vi fick typ bestämma dag själv, så vi tog bf dagen =)

Tala om att du är orolig ang att barnet är stort. Men enl min läkare så klarar kroppen av ett större barn andra gången. Jag gick dock sönder massor även andra gången, men då hade dom ett team som kom på 2 min och sydde mig och jag har inga problem ef det,hade knappt ont. Första gången hade jag ont i 6 mån ef.
    Nu är ju kroppen lite mer förberedd på vad som komma skall =)
  • vårat
    April Mamma skrev 2010-04-17 13:30:59 följande:
    min första var 4680g / 56 lång och fick tas med sugklocka. Redan på mvc så sa jag att jag ville inte gå över tiden samt att jag ville göra ett vikt ul, det fick jag göra och då beräknads barnet väga 4 kg vid bf. Han vägde 4745g. Vi var på ett samtal på spec mödra några dagar innan bf och då gjorde läkaren en undersökning och kände jag tappen var mogen osv. Så då beslutades att jag skulle sättas i gång. Vi fick typ bestämma dag själv, så vi tog bf dagen =) Tala om att du är orolig ang att barnet är stort. Men enl min läkare så klarar kroppen av ett större barn andra gången. Jag gick dock sönder massor även andra gången, men då hade dom ett team som kom på 2 min och sydde mig och jag har inga problem ef det,hade knappt ont. Första gången hade jag ont i 6 mån ef. Nu är ju kroppen lite mer förberedd på vad som komma skall =)
    tack för dit svar:) bäbisen är ju mogen för att komma ut v 39+1 så om jag blir igångsatt då eller 1 v senare borde inte spela så stor roll. är nervös för jag ska fatta fel beslut liksom:( men det känns bättre när man pratar med andra som varit med om liknande. tack igen:)
  • Gabriella84
    vårat skrev 2010-04-17 13:19:56 följande:
    ok hur låg hon då? min ligger fix neråt så den lille borde ligga kvar så:)jag hoppas så att det ska gå bra. hmmm va det snurrar i huvudet, vill bara att den lilla plutten ska komma ut och må bra.
    Hon låg med ansiktet uppåt och hade nästan inget vatten. Reagerade på igångsättningsdroppet med att höjja pulsen rejält! Jag hade feber och inga värkar i och med att dom fick sätta igång och stänga av droppet hela tiden. På det hela taget inge vidare. Jag va öppen tio cm i 15 timmar utan att det hände någonting... Hon mådde fint när hon väl kom ut dock
  • vårat
    Gabriella84 skrev 2010-04-17 14:34:00 följande:
    Hon låg med ansiktet uppåt och hade nästan inget vatten. Reagerade på igångsättningsdroppet med att höjja pulsen rejält! Jag hade feber och inga värkar i och med att dom fick sätta igång och stänga av droppet hela tiden. På det hela taget inge vidare. Jag va öppen tio cm i 15 timmar utan att det hände någonting... Hon mådde fint när hon väl kom ut dock
    ok men reagera du med på droppet? jag fick dropp med min dotter för att göra värkarna kraftigare mot slutet, så jag borde inte riagera på det. men bäbisen kanske gör:(
  • Gabriella84

Jag fick feber så något va det väl men hon reagerade kraftigt. Destå mer dropp destå högre puls... Men om du gått igenom det förut och det gått bra trots lite svårt läge så går det nog bra! Håller tummarna för dig!

• tängla

jag ska in till förlossningen i morgon tors den 22 april för bedömning och eventuellt igångsättning då inte mina värkar kommer igång själv är 40+0 i morgon

• tängla

Bf+7 idag och bebis fortfarande kvar då dom inte vill sätta igång en här förens man gått 42 hela veckor :(

Så som det ser ut nu får jag vänta en vecka till på att få se min lill prins

Svar på tråden är så nervös för igångsättning på tor:(