• underverket 06

Behöver råd av angående förskolestart

Behöver råd angående förskolesstart, främst från hemmaföräldrar eftersom jag ju skriver i detta forum. Min son blir 21 mån i aug och då hade vi först tänkt att han skulle börja förskolan. Nu har jag ändrat mig o vill vara hemma med vårdnadsbidrag under hösten o låta honom börja i jan. Kruxet är bara att vi tackat Ja till hans förskoleplasts redan i mars, innan vi bestämt oss att göra så här. Därmed har vi förbrukat hans barnomsorgsgaranti att få förskolaplats inom 3 mån. Bor i Stockholms kommun o så är regleran här. Vet inte alls om han får plats i jan o det kunde ingen svara på heller.

Frågan är hur jag ska göra? Vill så hemskt gärna vara hemma i höst med honom, men vet inte om jag vågar chansa. Vad gör vi om vi inte får plats i jan. Är det värt att vara hemma 4-5 extra månader med honom o chansa på att allat ordnar sig? Det är ju så att jag gärna vill vara hemam med honom. Tycker inte han är stor nog för förskolan. Vill att han ska får vara hemam i lugn o ro med mamma ett tag till.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-14 12:48
    Vill bara ha lite råd. Såklart kan ingen annan säga vad jag ska göra. Hur ska jag tänka?
  • Svar på tråden Behöver råd av angående förskolestart
  • Anne69

Hej igen ..... vi har ju pratat om detta tidigare Men jag tycker du ska följa din känsla och strunta i dagis! Bortsett från alla dina andra kloka argument kommer ju nu också ett ekonomiskt: du slipper betala en tusenlapp för dagis också! Han är liten.....klart han ska vara hemma!

Bor själv inte i Stockholms kommun men menar du att du om du nu tackar nej, inte kommer att få barnomsorgsplats inom 4 månader? Det trodde jag reglerades i lag..... kan vara värt att kolla upp. I min kommun (kranskommun) är det inte kötiden som avgör utan barnets ålder så här går de äldre barnen före de yngre och det betyder att i princip alla barn över 18 mån får plats där man önskar. Vi som har en fyraåring som ska börja till hösten fick plats direkt.

Kolla upp detta med lagen som sagt o om det är som jag tror att de är skyldiga att erbjuda plats inom 4 månader (inte tre, det tror jag är någon form av mål i vissa kommuner) så kan ni ju anmäla honom igen i september o få plats i januari/februari. O visst är det så att det är lättast att få plats till hösten men det rör sig ju alltid i förskolan (vet ju du som väl har egen erfarenhet?). Ordet "garanti" är ju snarast att tolka som ngn sorts erbjudande som man tar till när man kan......inte samma sak som lagen. Lycka till!

• Puffy75

kan du inte mjukstarta? Lämna honom på deltid, typ 2-3 dgr i veckan, under hösten så får ni båda det bästa av båda världar?
    Han får lite lek med kompisar och är inte borta från mamma så länge och du vänjer dig att han ska till dagis.

• Tutilure
    Anne69 skrev 2010-04-15 19:40:08 följande:
    Hej igen ..... vi har ju pratat om detta tidigare Men jag tycker du ska följa din känsla och strunta i dagis! Bortsett från alla dina andra kloka argument kommer ju nu också ett ekonomiskt: du slipper betala en tusenlapp för dagis också! Han är liten.....klart han ska vara hemma! Bor själv inte i Stockholms kommun men menar du att du om du nu tackar nej, inte kommer att få barnomsorgsplats inom 4 månader? Det trodde jag reglerades i lag..... kan vara värt att kolla upp. I min kommun (kranskommun) är det inte kötiden som avgör utan barnets ålder så här går de äldre barnen före de yngre och det betyder att i princip alla barn över 18 mån får plats där man önskar. Vi som har en fyraåring som ska börja till hösten fick plats direkt. Kolla upp detta med lagen som sagt o om det är som jag tror att de är skyldiga att erbjuda plats inom 4 månader (inte tre, det tror jag är någon form av mål i vissa kommuner) så kan ni ju anmäla honom igen i september o få plats i januari/februari. O visst är det så att det är lättast att få plats till hösten men det rör sig ju alltid i förskolan (vet ju du som väl har egen erfarenhet?). Ordet "garanti" är ju snarast att tolka som ngn sorts erbjudande som man tar till när man kan......inte samma sak som lagen. Lycka till!
    Visst är kommunen skyldiga att ordna plats inom 4 månader, men om de inte gör det så händer i princip ingenting.
    Vi bråkar just nu med Uppsala kommun som vägrar att ge mina pojkar som är 4 och 5 år gamla plats. De har alltså placerat 1-åringar före mina pojkar, vi har inte ens blivit erbjudna plats.
    Jag har iaf vänt mig till barn- och ungdomsnämnden nu för att se om de kan göra något.
    Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
Svar på tråden Behöver råd av angående förskolestart