• Anonym (orolig)

min sambo röker på ibland!!!

har bara en fundering, min sambo röker på lite då och då och jag är jätte anti mot detta för det finns ingen respekt alls utan han håller på hemma mitt framför mina ögon fast jag ber honom gå därifrån!!! vi planerar barn så småningom så då undrar jag om spermierna tar skada om jag sen skulle lyckas bli gravid? han säger att han kommer sluta helt o hållet den agen vi får barn för då har han en anledning att sluta

• Svar på tråden min sambo röker på ibland!!!
  • Anonym

Spermierna tar skada. Har också en sambo som röker fast jag bett honom att sluta. Han lider dessutom av Kol (lungsjukdom).

• Baloo81

Om han ville sluta så skulle han ha gjort det och inte sen, han skjuter bara fram problemet.
    Och ja jag har hört att spermier kan försvåra att bli gravid. Men hur stor grad vet jag inte.

• Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2010-04-13 15:21:00 följande:
    Spermierna tar skada. Har också en sambo som röker fast jag bett honom att sluta. Han lider dessutom av Kol (lungsjukdom).
    men gud så hemskt :( min röker inte hela tiden utan röker periodvis, det blir såå mycket lögner och svek under den tiden så man vet inte vad man ska tro..har ni barn? han bara lovar och lovar hela tiden..
  • Anonym (orolig)
    Baloo81 skrev 2010-04-13 15:21:38 följande:
    Om han ville sluta så skulle han ha gjort det och inte sen, han skjuter bara fram problemet.Och ja jag har hört att spermier kan försvåra att bli gravid. Men hur stor grad vet jag inte.
    han vill sluta men det är precis som om han inte hittar motiveringen till det!!! han har långa perioder att inte röka och när han väl röker så är det ca en vecka i stöten...
  • Bedhead
    Baloo81 skrev 2010-04-13 15:21:38 följande:
    Om han ville sluta så skulle han ha gjort det och inte sen, han skjuter bara fram problemet.Och ja jag har hört att spermier kan försvåra att bli gravid. Men hur stor grad vet jag inte.
    Jag har aldrig hört att spermier kan förvåra att bli gravid. Tvärtom trodde jag att de hjälpte till lite.

Ni som säger att det kan bli problem med THC när man blir gravid, lite källor kanske?
  • Anonym (Nix)

Hach, eller det han röker "på" med, är alltd skadligt i längden. Inget man "bara lägger av med".  Man blir, stärkt beroende.

• Anonym (slutade)

Min sambo rökte, inte bara ibland utan dagligen! Jag tjatade i flera år och han sa att han skulle sluta i flera år. Vi ville skaffa barn och det gick i mina ögon inte överhuvudtaget när han rökte. Tills slut sa jag, antingen slutar du röka NU så vi kan starta våran familj eller så flyttar du härifrån och kommer aldrig mer tillbax. Han valde att sluta och det har gått jätte bra.. Denna månaden gör vi vårat första försök till en bebis =)
    Hade jag varit du så hade jag sagt till honom att du kan inte sluta när barnet väl är här, du måste sluta innan vi gör barnet. Varför ta några risker?

Männens spermier kan minska i antal, få sämre rörlighet och fler än normalt kan vara defekta.

• Anonym
    Anonym (Nix) skrev 2010-04-13 15:46:08 följande:
    Hach, eller det han röker "på" med, är alltd skadligt i längden. Inget man "bara lägger av med".  Man blir, stärkt beroende.
    Nej, så är det inte. Jag rökte på ibland, men slutade. Det är MYCKET svårare att sluta med nikotin än cannabis. Går inte ens att jämföra...
  • klyban
    Anonym (Nix) skrev 2010-04-13 15:46:08 följande:
    Nej, man blir inte starkt beroende av att röka på, fysiskt beroende är mycket svagt.
    Psykisktberoende kan man skaffa sig under ett långt och intensiv konsumtion.

Sen är det fullmöjligt att bara missbrukar precis som med andra grejer här i livet, som sex, spel godis och tex shopping.
    Som i sitt missbruk är ohälsosamt för en.
  • HelenaMaria

Hur ofta röker din sambo?

Det som är mest negativt med cannabis är att det är olagligt och de konsekvenser som dess juridiska status kan ge för de som åker fast.

Man kan bli beroende men det är främst ett psykiskt beroende och cannabis är inte en giftig drog så i jämförelse med alkohol så är den nästan helt ofarlig för den fysiska kroppen.

Vad jag vet så finns det inga vetenskapliga bevis för att rökning av hasch eller marijuana ger skador på spermierna. Det har mest använts som en del i propagandan mot cannabisrökning tillsammans med psykosargumentet. Om man är schizofren eller om ens föräldrar eller syskon har schizofreni skulle jag avråda från cannabisrökning men annars kan jag inte se att det skulle vara farligt för en normal frisk människa att röka ibland. Det bästa är dock att hålla det på en måttlig nivå även om det finns många som röker varje dag som fungerar helt normalt.

Prata med din sambo men tjata inte. Googla på cannabis och läs lite amerikansk eller annan utländsk information så att du också lär dig lite om det du är så emot. Betona för din sambo att det är olagligt och att du inte vill att han ska få problem med rättsväsendet, det argumentet borde bita. Han borde lyssna på dig.

Som sagt, lär dig mer om cannabis så att du vet vad det handlar om.

Svar på tråden min sambo röker på ibland!!!