Min 5 åring har alltid varit lillgammal och valt att gå undan när det blivit stojjigt runtomkring... Han funderar mycket och är i perioder lite deprimerad.
Vi anmälde honom till barngympa när han skulle fylla 4. Han gick första terminen, utan problem, men andra terminen (med nya ledare) ville han inte vara med på. Han satt bara med mig och blev stressad när jag försökte få med honom i aktiviteterna. Jag tog det väldigt hårt och åkte gråtande därifrån. (berättade dock aldrig för honom varför jag grät, utan sa att jag var väldigt trött och hade ont i ryggen) Han har aldrig varit bra på att ta för sig och går undan när "tuffare" barn tar t ex bollen ifrån honom. Det är otroligt frustrerande att se att han gärna skulle vilja vara med, men inte riktigt har modet att "buffla sig fram".
Jag har funderat mycket på detta och kom fram till att jag skulle låta honom vara. Alla är olika och jag kan inte pressa honom att göra olika saker. Han måste få prova sig fram i sin takt och iaktta andra barn från sitt håll... Han har nu tuffat till sig och tar för sig mycket mer än innan. Det är så roligt att se hur glad han blir när han vågar testa och lyckas med saker som han tidigare inte vågat. Ta t ex cykling. Förra året vägrade han att prova att cykla utan stödhjul, så vi lät honom vara, men pratade mycket om andra barn runtomkring som cyklar, utan att på något sätt pressa honom. Detta gjorde att han också ville testa och i år har jag släppt honom själv på cykeln
Jag tror att ni bara ska låta er pojke vara, men erbjud honom er hjälp med saker, utan att pressa. Fråga en gång och vill han inte då så säg: Om du vill göra .... så hjälper jag dig gärna, säg bara till. Gör saker som han tycker om och känner sig bra på. Min pojke gillar t ex faktaböcker och suger åt sig allt som en liten svamp. Vi brukar gå på bibblan och låna faktaböcker, så läser vi dem och pratar sedan om det vi läst. Sedan går han till sina kompisar och berättar detta och de blir såååå imponerade
Det gör honom superstolt!