• spettkakan

Fördelar/nackdelar

Har nyss fått reda på att min lillasyster är gravid...
    Hon är 18, snart 19 och jag önskar att hon var mogen för det här....
    Dvs jag önskar att hon var mogen nog för det beslut hon verkar luta åt, att behålla det...
    Hon är självisk och det enda argument jag fick ur henne när vi diskuterade det hela var "Min kropp, mitt liv, mitt val" Vilket säger ungefär hur mogen hon är...
    Hon har rätt, det är hennes val, kropp, liv, men vi pratar om en tjej som för några veckor sedan tatuerade in något på finska på fyllan av en tattare som inte borde få ha tatueringsmaskin!
    jag har försökt diskutera med henne, försökt få henne att se att det finns mer än att barn bara är gulliga....
    Hon har inte gått ut gymnasiet än, hennes pojkvän är till och från (även om han tydligen har sagt nu att han ska ställa upp för henne)
    Vad kan jag säga för att få henne att förstå?

Jag vill inte på något vis tvinga på henne en abort (jaa, jag sa A ordet i ett familje forum), men jag kan inget annat än att känna att hon inte är redo för det..

Råd och tips?
    Gärna tankar från unga mammor!

• Svar på tråden Fördelar/nackdelar
  • Schnooglewookiemush

Det finns inget du kan göra om hon har bestämt sig, det är att bara att stötta henne.
    Ett tips är dock att inte antyda att hon inte förstår hur det är att ha barn, att hon är för ung, inte mogen osv. Det kommer bara göra henne ännu mer bestämd att hon vill behålla.

Prata igenom det med henne lugnt och sansat, utan att begära att hon ska göra abort. Prata om kolik, ansvar, boende, pengar, studier, hur hon tror att barnet kommer att få det i sin uppväxt, prata om allt hon inte kommer att kunna göra - så som spontanpromenera klockan 22 med en kompis, åka till macken och köpa godis, följa med till stranden hur som helst.

• spettkakan

Önskar nästan att man kunde skrämma lite vett i henne...
    Jag anser starkt att det är hennes val och att det är hon som måste bestämma hur hon vill ha det, det som gör att jag är orolig är att jag vet att hon inte är mogen för det. Hennes attityd till det mesta är "jaha och" och jag känner inte att det går in när jag förklarar nackdelarna, det blir mest mmm:ande och "det löser sig"...

AtroCious skrev 2010-04-12 21:37:06 följande:
    Det finns inget du kan göra om hon har bestämt sig, det är att bara att stötta henne. Ett tips är dock att inte antyda att hon inte förstår hur det är att ha barn, att hon är för ung, inte mogen osv. Det kommer bara göra henne ännu mer bestämd att hon vill behålla.
    Tror tyvärr mamma har lyckats med det redan... Hon blev något upprörd över hennes oansvariga attityd (att inte ens skydda sig när man har till och från pojkvän)...

Ska försöka ta ett snack till med henne imorgon.. Värsta är att man bor 30 mil ifrån henne så man kan inte skaka vett i henne ;)

Jag ser inte abort som den enda lösningen, kan hon visa att hon praktiskt kan lösa det här så ska jag gladeligen stötta henne till 100%..
  • snuffsan01

Hej! Är ny här. Men jag vill ändå göra ett inlägg. Jag var 18 år (knappt) när jag gick hem till mina föräldrar och berättade att jag var gravid. Min Pappa gick in på sitt arbetsrum och skrev en check på 5.000 kr och lade framför mej. Han sa denna kan bli din!! Om du följer med till KS och tar abort. Jag bad honom att stoppa upp den så långt det bara gick. Det blev ett stort revolterande i mitt liv. Jag skulle minsann visa dom. Vi hade ingen kontakt alls under graviditeten. Och jag hade med min bror under förlossningen. Någon riktig pappa fanns tyvärr aldrig riktigt. Med facit i handen så skulle jag vilja att alla försökte att leva först innan barn skaffas. I dag är min dotter 27 år. Och jag har givetvis aldrig ångrat henne. Men jag hade nog valt en annan tidspunkt i livet. 

• April barn

Jag kan bara komma på positiva saker, men kanske för att jag är lika gammal själv. Dock så är jag inte ute på fyllan och tatuerar in finska {#lang_emotions_surprised} har släppt det livet långt innan jag planerade att skaffa barn.
    De fördelar jag kan tänka på just nu är att man är piggare och orkar mycket mer, man hinner leva mycket längre tillsammans med sitt barn, sen kan man resa osv. när man bli 50. Men det är bara min tanke.
    Självklart så handlar det inte om hur gammal man är när man skaffar barn utan hur mogen man är som persion. Och tyvärr verkar hon inte speciellt mogen för barn än.

• April barn

Självklart finns det en nackdel också, den enda nackdelen jag ser. Man får det oftast mycket tuffare ekonomiskt som ung förälder.

• spettkakan

Tack för era svar..

Vet inte riktigt vad jag ska svara...
    "elak" som jag är har jag bestämt mig för att absolut inte stryka henne medhårs, jag har gjort klart för henne att jag inte tänker stötta hennes beslut (tycker att stötta beslutet är samma sak som att säga att man tycker att det är ett bra beslut).
    När dagen kommer, då det är försent att ändra sitt beslut, tänker jag ställa upp för henne i alla väder, på alla sätt jag kan. Hon är trots allt min syster.

Jag tänker inte försöka påverka henne att ta bort det heller, det är bara hon som kan bestämma det, men jag vore ingen bra syster om jag sa att hon gör rätt. Hon har visat hur mogen hon är, jag kan bara hoppas att hon växer upp och tar ansvar. Men det gör mig väldigt ledsen att hon måste göra det, att hon inte längre får vara en galen tonåring...

• spettkakan

Edit: Har förresten fått reda på vad det finska på hennes vad betyder! "håriga blygdläppar"
    Säger inte det nog om hur mogen hon är och varför jag inte tycker att hon är redo?
    (och ja, det är medvetet hon har gjort denna tatuering, hon visste precis vad det betydde, och det var därför hon gjorde den)

Svar på tråden Fördelar/nackdelar