• t0va

Istället för skafferi

Vi ska flytta till en ny lägenhet i den har man tagit bort skafferiet för att ställa in en kyl och frys i heltstorlek istället för en delad som vi har.

Skulle behöva tips på hur man löser förvarning av torrvaror, det finns endel köksskåp men samtidigt så känns det som en jobbig lösning. Är 1 skåp i golvhöjd förutom grytskåpet och ca 4 skåp i högre höjd. Så det är inte jättegott om plats, man ska ju nå tallrikar och glas och sånt också.

Så ös på med bra tips.

• Svar på tråden Istället för skafferi
  • Superbia

Tips vet jag inte, men i förra lägenheten hade vi inte heller något skafferi, utan fick ta ett överskåp. Känns som att "många" lägenheter har det så. När vi flyttade hit fanns det egentligen inte heller något skafferi, men det fick jag sett till att vi satte in

Morten & Vidar 091029
  • Örnie

Det brukar vara så i moderna kök. Man måste då använda något av köksskåpen för matförråd. Det är väl inte mycket att göra åt det, ifalll du nu inte kan ställa in någon extra nätvagn på hjul t ex. Glas och porslin kan man ev. ha i vardagsrummet, beroende på var man äter. En del kök har ju inte ens en mathörna numera.

• t0va

ajdå, är det så nuförtiden. Så jobbigt det känns. Problemet för oss är att jag har rörelsehinder och emellanåt använder rullstol inomhus så det blir svårt att ordna med köksskåp så jag når om vi ställer upp varor på hyllan, jag når första hyllan i överskåpen.

Vi kommer ha bord i köket fast jag tror inte vi äter så ofta där, utan det har blivit i vardagsrummet och lär bli så sen med. Funderar på något skåp om det går att ställa i köket och ha lite grejer i. Får fundera vidare.

• leaah

Jag råkade riva vårt skafferi när jag skulle förbättra planlösningen i köket. I gengäld så fick vi plats för en stor köpmannadisk/byrå från Ikea och det blev faktiskt mycket bättre.
    Nu får man lättare överblick över innehållet och jag tycker det ryms mer saker än tidigare.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00067830

• tamate

det finns inte plats så ni kan sätta upp en hylla till tallrickar som man hade förr? antingen att ställa på högkant eller vågrätt så ni får mer plats i skåpen.

• Mamsis

Jag har en vanlig Ivar förvaringshylla i köket jag plus en del i ett av skåpen. Helst skulel jag velat ha en typ köpmansdisk med lådor, men det får inte plats.

• t0va

Bra tips, vet inte om vi får plats med en stor byrå, köket är nog ungefär samma storlek som nu och då kan det bli litet. Får kolla sen när vi kommit in, annars var hylla ett smart tips, för det ska allt få plats.

Känner mest att det blir svårt att få in större saker i köksskåpen för då måste man flytta hyllplanen så blir det nog mycket utrymme högt upp som inte går att utnyttja. Men vi har kastat massa proslin som bara stått och sammlat damm så vi får säkert plats med endel saker. Men flingpaket och sånt blir svårt om man inte ställer allt i mindre lådor.

Bra tips och jag ska fundera vidare.

• Mamsis

Jag har det mesta i fina brukar av det som står i hyllan. Annars är en hel del konserver etc ganska fina i sig själv

Har också gjort en halv hylla eller vad jag ska säga till mitt köksskåp. Tog en bit plywood, skruvade fast en list o ena hörnet (i bakre ändan fanns redan en) och satte ett 'ben' o den andra framkanten. Detta för att glasen ju inte var så höga att de räckte upp till nästa hyllplan och jag kan inte byta plats på hyllplanen här, platsbyggt kök från -56.
    Så nu har jag plats för fler glas

• Shmone

Vi har en plastback på hjul med lock som man kan öppna i ena änden. Den har vi på golvet under en bänk och förvarar i stort sett alla torrvaror i den. Det funkar bra för oss. Vi har väldigt lite skåp också.

Svar på tråden Istället för skafferi